Pesten is kindermishandeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Omgaan met vermoedens van kindermishandeling
19. Pesten en de centrale plaats van bewegingsonderwijs
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
ODD en CD, wat is dat?.
Hallo Ik ben Carezza!.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Posttraumatische Stress-stoornis
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Partnergeweld Het fenomeen: Het is een universeel verschijnsel en komt voor in alle lagen van de bevolking, wat ook het sociaal statuut, seksuele geaardheid,
Angst en angststoornissen
KINDERMISHANDELING Signalen, risico’s en gevolgen.
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Kinderen en hun sociale talenten
Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013.
Meldpunt Misbruik in kerkelijke relaties
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
Ouderavond pesten 1 december 2009.
Meldcode Kindermishandeling
Kindermishandeling S. Bruinsma
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Lashauna Blokland Shivaya Soenessardien Sarina Djamaloedin
Het begrijpen van eetstoornissen
Liefde en relaties.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ouderavond pesten Welkom
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
PESTEN Korte samenvatting v/h wetenschappelijk artikel.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
Pesten is kindermishandeling Elyne Deloddere1BASWB RHIZO-projectgroep.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Huiselijk geweld Van: Huyghebaert – De Graeve Jolien 1BaTP.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
PETS! Pesten anders bekeken
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Ter vermindering van (de gevolgen van) Kindermishandeling en huiselijk geweld Paul Baeten Cees Hoefnagels Jeugd in Onderzoek Jeugd in Onderzoek Den Bosch.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kinderen verdienen het beste! Ben Rensen Jeugdarts GG&GD Utrecht.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Pesten op school Marjan Hoving 10 maart 2007.
Informatieavond september 2016
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Meldcode Kindermishandeling
Ouderenmisbehanding in de thuissituatie
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
‘Agressie bij kinderen’
LEERKRACHTEN EN PESTEN
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Onze school is een KiVa-school!.
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Pesten is kindermishandeling Over dat zogenaamd onschuldige gedrag dat pesten heet

inleiding Pesten vooral tijdens adolescentie Kinderen ontwikkelen eigen zelfbeeld Bron 1 Svsf Bron 1: wij-leren.nl [Photograph, pesterijen op school]. (2015). Gedownload op 22 november 2015, van https://www.google.be/search?biw=944&bih=927&q=pesten+school&tbm=isch&tbs=simg

Wat is pesten? Doelbewust Herhaaldelijk en systematisch Psychische, fysieke of verbale agressie Verstoorde machtsverhouding Bron: [pesten: waargebeurd verhaal]. (n.d.) Retrieved from https://www.google.be/search?q=pesten+school&biw=944&bih=927&source=lnms

kindermishandeling Bedreigend en gewelddadig Fysieke en psychische letsels Onwettig gedrag Bron 1 Bron 1: www.firstcovers.com (2014)[Photograph]. Retrieved from https://www.google.be/search?q=pesten+school&biw=944&bih=927&source=lnms&tbm

Uitingsvorm van pesten Direct Aanval op slachtoffer Indirect Subtiel Leerkrachten, ouders zien het vaak niet

Oorzaken van pesten Persoonlijkheids- en gedragskenmerken van het kind Externe omgevingsfactoren Opvoeding Leefomgeving Etnisch achtergrond Jaloezie …

Gevolgen van pesten Op lichamelijk vlak: Op psychisch vlak: Minder aandacht hechten aan lichaamsverzorging Meer kans op eetstoornissen zoals boulemie, anorexia,… Op psychisch vlak: Minder zelfvertrouwen Een negatief zelfbeeld Minder goed in je vel zitten Faalangst Angst om naar school te gaan Angst om nieuwe relaties aan te gaan Minder vertrouwen in anderen

Psychologische mechanismen Samenzwering van klas Iedereen behoud de rol van pester of meeloper Slachtoffer de schuld geven Zo kan eigen gedrag verklaart worden Gedrag wordt zo goed goedgekeurd Zondebokfenomeen Frustraties worden geprojecteerd op het slachtoffer Een kwetsbaar iemand, die niet voor zichzelf opkomt is vaak zondebok

Overlapping pesten en mishandeling In beide gevallen is het agressie uitgeoefend op een ander kwetsbaar slachtoffer Systematisch en langdurig Directe en indirecte vorm Ernstige gevolgen voor later Psychische schade blijft voor altijd

conclusie Kind dat wordt gepest Ouders hebben ook schuld Ze zien niet dat kind steun nodig heeft Ouder faalt ook Kind heeft geen fysieke en psychische veiligheid Levenslange impact