Jeugd en Maatschappelijke kwetsbaarheid Geschreven door, Nicole Vettenburg Gepresenteerd door, Tuur Polfliet
Inhoud Wat betekent maatschappelijke kwetsbaarheid Definiëring Het belang van sociale bindingen Bijkomende activerende mechanismen
Definiëring Definitie; maatschappelijke kwetsbaarheid Contact maatschappelijke instellingen voornamelijk controlerend, sanctionerend aspect Minder genieten van positief aanbod Potentialiteit stijgt naarmate sociale klasse daalt Cumulatief proces (na kwetsing, meer kwetsbaar) Op verschillende vlakken Klemtoon op culturele eigenschappen
Het belang van sociale bindingen Probleemgedrag stijgt naarmate sociale bindingen dalen Beschrijven kwetsingmechanisme a.d.h.v. Voorbeeld schoolsituatie Schoolsituatie 1: doorsnee leerling Schoolsituatie 2: probleem leerling School = belangrijke socialiseringsinstelling + scharnierfunctie in maatschappelijk kwetsbaarheidproces
Schoolsituatie 1: doorsnee student Kind is aanvaard in school, hecht zich aan leerkrachten genegenheid terug. Door genegenheid, inzet leerling voor school levert prestige op. Zal zich schikken naar tuchteisen voorkomen bestraffing Schoolprestaties stijgt, job kansen stijgen maatschappelijke kwetsbaarheid daalt.
Schoolsituatie 2: probleem leerling Persoonlijke band met leerkracht komt niet. Behalen geen prestige. Aanpassing aan schooltucht wordt zinloos. worden meer gestraft Naarmate schoolkwetsbaarheid verhoogt, kwetsbaarheid andere maatschappelijke instellingen verhoogt.
Bijkomende activerende mechanisme Stigmatisering Leerlingen zonder binding met school zogezegd ‘dom’ Leerling neemt negatieve verwachting op in zelfbeeld Dit versterkt bestaande negatieve verwachting Peer group Door stigmatisering, jongere zoekt gelijkaardige vrienden Peer group Probleemgedrag wordt hier getolereerd, goedgepraat ‘Jeugdbendes’
Samenvatting Gemis aan sociale binding Stigmatisering Aansluiten bij lotgenoten (peer group) Deze 3 kenmerken zorgen voor neerwaartse spiraal van maatschappelijke kwetsbaarheid.