Jeugd en Maatschappelijke kwetsbaarheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Workshop Handelingsgericht werken
Wie zal er voor de kinderen zorgen? Staten-Generaal Opvang en vrije tijd van schoolkinderen Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris.
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
Aan de slag: Beleid uitstippelen voor maatschappelijk kwetsbare jeugd studievoormiddag voor lokale mandatarissen en beleidsmedewerkers Brussel, 26 april.
Klas 1a.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Impact” van de buurt De buurt als leer- en leefomgeving naast de schoolmuren –Isabelle Pannecoucke – OASeS Universiteit Antwerpen Praktijkverhaal –Marc.
MBO passend onderwijs
Geletterdheid….. Wat is dat?
Acculturatieproblemen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Sociale media op school
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Open Fora geweld op school en in de vrije tijd
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
‘Ouders als behandelaars’
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Aan dit symposium werken ook mee: de ondernemersfederatie Westergozone, Commerciële Club Noordwest Friesland, Jonge Friezen Foarút en NHL Hogeschool. Schoolverlaters.
Sjabloon Opdracht 2 Naam: Klas:. Plaats hier de foto Naam: Voornaam: Functie: Geboren op: Geboren te: Overleden op: Overleden te:
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
De basis van ADSL: het constructivisme
Diversiteit & Discriminatie
Vandalisme en Kleine Criminaliteit (Sanders, 2000) Door: Sem Verbeke – 1BaMV B – Groep 6.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Administrateur-generaal
Armoede is … Sieg Monten
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Agressie op School.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
PETS! Pesten anders bekeken
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Fases in het radicaliseringsproces
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gelijke kansen op school: het kan!
Gezondheid en leefstijl
Informatie voor de regionale aanpak
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Van thuiszitter naar werknemer
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Doubleren.
Cultuur en samenleving
Doubleren.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Jeugd en Maatschappelijke kwetsbaarheid Geschreven door, Nicole Vettenburg Gepresenteerd door, Tuur Polfliet

Inhoud Wat betekent maatschappelijke kwetsbaarheid Definiëring Het belang van sociale bindingen Bijkomende activerende mechanismen

Definiëring Definitie; maatschappelijke kwetsbaarheid Contact maatschappelijke instellingen voornamelijk controlerend, sanctionerend aspect Minder genieten van positief aanbod Potentialiteit stijgt naarmate sociale klasse daalt Cumulatief proces (na kwetsing, meer kwetsbaar) Op verschillende vlakken Klemtoon op culturele eigenschappen

Het belang van sociale bindingen Probleemgedrag stijgt naarmate sociale bindingen dalen Beschrijven kwetsingmechanisme a.d.h.v. Voorbeeld schoolsituatie Schoolsituatie 1: doorsnee leerling Schoolsituatie 2: probleem leerling  School = belangrijke socialiseringsinstelling + scharnierfunctie in maatschappelijk kwetsbaarheidproces

Schoolsituatie 1: doorsnee student Kind is aanvaard in school, hecht zich aan leerkrachten  genegenheid terug. Door genegenheid, inzet leerling voor school  levert prestige op. Zal zich schikken naar tuchteisen  voorkomen bestraffing Schoolprestaties stijgt, job kansen stijgen  maatschappelijke kwetsbaarheid daalt.

Schoolsituatie 2: probleem leerling Persoonlijke band met leerkracht komt niet. Behalen geen prestige. Aanpassing aan schooltucht wordt zinloos.  worden meer gestraft Naarmate schoolkwetsbaarheid verhoogt, kwetsbaarheid andere maatschappelijke instellingen verhoogt.

Bijkomende activerende mechanisme Stigmatisering Leerlingen zonder binding met school  zogezegd ‘dom’ Leerling neemt negatieve verwachting op in zelfbeeld Dit versterkt bestaande negatieve verwachting Peer group Door stigmatisering, jongere zoekt gelijkaardige vrienden  Peer group Probleemgedrag wordt hier getolereerd, goedgepraat ‘Jeugdbendes’

Samenvatting Gemis aan sociale binding Stigmatisering Aansluiten bij lotgenoten (peer group)  Deze 3 kenmerken zorgen voor neerwaartse spiraal van maatschappelijke kwetsbaarheid.