Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  controle over IT-infrastructuur  informatie verstrekken over IT-infrastructuur Input  gegevens over Configuratie Items.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Structuurplannen Rienk Jonker
Advertisements

De levenscyclus van een informatiesysteem
Document Management Silicon.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Dorb Logistics Door: Romar Boezem Alfred Huntington Bart Stevens
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Entiteit-Relatie Model
Workshop AO binnen de bestaande structuur
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Incident & Probleem management
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Stelling: Het duale stelsel WAS een goed idee
© Pearson Education Benelux, 2003
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
Controleren Leidinggeven Blz. 169.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Hoe maak je een goede planning?
ITIL 2 CMIITL02 Operationeel beheer van Informatie Systemen A. van
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Strategische Buurt Ontwikkeling
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
ICTTIS01VX Theorie itil & it-servicemanagent 1
Business Intelligence
INFITL01DT Theorie itil & it-servicemanagent 1
“Vervangingsnieuwbouw AZ Sint-Maarten Mechelen” VTDV Kringwerking Antwerpen 15 juni 2015 Jan Claesen Technisch directeur Projectleider vervangingsnieuwbouw.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Analyse 3 INFANL01-3 week 2 CMI Informatica.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Planning en Roostering
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Change Management Doel
Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  Afgesproken beschikbaarheid waarborgen  door optimaliseren IT-infrastructuur en beheerorganisatie (weinig storingen, snel.
EERDER….. Tabellen rij (record, tuple, occurence) kolom (attribuut, veld) tabel (relatie) tabelstructuur : patient(PAT#,PNAAM,LEEFTIJD,GESLACHT,ARTS)
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Certificering van assetmanagement
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Werkbeschrijvingen en bestekken. De werkomschrijving Alle werkzaamheden voor het aanleggen of onderhouden van groen of een tuin In volgorde waarin ze.
JS&S Bedrijfssoftware
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Werkbeschrijvingen en bestekken
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Definities van BOEKHOUDEN en ADMINISTRATIE
Transcript van de presentatie:

Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  controle over IT-infrastructuur  informatie verstrekken over IT-infrastructuur Input  gegevens over Configuratie Items (CI’s)  relaties tussen CI’s Output / resultaat  Configuration Management DataBase (CMDB)  rapportages naar andere processen/management Configuration Management

Fontys Centrum ITITIL F2 Definitie  Een compoment als deel van of gerelateerd aan de IT- infrastructuur. ( fysiek, logisch, samengesteld) Voorbeelden  Computer, harde schijf, printer, applicatie, netwerksegment, organigram, document Attributen  Ident. code, serienr, status, model, bron/leverancier leverdatum, eigenaar, etc…. Configuration Management De items (CI)

Fontys Centrum ITITIL F3 Relaties tussen CI’s  relatie benoemen: is onderdeel van, is gekoppeld aan, is kopie van, maakt gebruik van, etc.  zorg voor relatie tussen CI en incidenten, problemen, wijzigingsvoorstel, etc. Configuration Management Relaties van een CI

Fontys Centrum ITITIL F4 Definitie  Database waarin de CI’s en hun relaties vastgelegd zijn. Maar ook:  informatie over of gerelateerd aan:  Incidenten, problemen, onderkende fouten wijzigingen en releases Configuration Management Database (CMDB)

Fontys Centrum ITITIL F5 Bereik = breedte:  welke CI’s verantwoordelijkheid van de IT-organisatie?  verantwoordelijk voor lifecycle?  welke informatie heeft IT-organisatie nodig? Richtlijn:  Uitgangspunt : doelstelling van configuration management  Zeker: alles waarover contracten (SLA’s) bestaan Configuration Management Bereik en detailleringsniveau (breedte en diepte) CMDB

Fontys Centrum ITITIL F6 Detailleringsniveau = diepte  CI is opgebouwd uit meerdere CI’s  v.b. 1: Applicatie 1 bestaat uit meerdere modules  v.b. 2: Server X bevat meerdere HD’s en aantal NIC’s Richtlijn  wat IT-organisatie zelf wijzigt moet identificeerbaar zijn, dwz moet als CI in de CMDB staan. Configuration Management Bereik en detailleringsniveau (breedte en diepte) CMDB

Fontys Centrum ITITIL F7 1plannen van CM 2identificeren CI’s 3beheren CMDB 4bewaken status CI’s 5verifiëren CMDB 6informeren Configuration Management Activiteiten

Fontys Centrum ITITIL F8  Missie, strategie, doelstellingen CM  bepalen bereik CM  verantwoordelijkheden  procedures en regels  hoe implementeren CM  evalueren CM en bijstellen Configuration Management 1. Plannen

Fontys Centrum ITITIL F9  Bepalen detailleringsniveau  identificeren = etiketteren fysieke CI’s  sticker op hw CI’s en document CI’s  commentaarregel in sw CI’s  eerste keer veel tijd/mankracht  na elke wijziging nieuwe CI’s identificeren = toevoegen! Configuration Management 2. Identificeren CI’s

Fontys Centrum ITITIL F10  Alleen (door wijzigingsbeheer) geautoriseerde CI’s opnemen  Standaardisering ?  Definiëren en registreren basisconfiguratie Configuration Management 3. Beheren CMDB

Fontys Centrum ITITIL F11 Configuration Management 4. Status CI’s bewaken

Fontys Centrum ITITIL F12 Actueel houden CMDB door inventarisatie  jaarlijks? halfjaarlijks?  na elke grote wijziging?  willekeurig tijdstip? Bij geconstateerd verschil  werkelijkheid aanpassen aan registratie of registratie aan werkelijkheid Configuration Management 5. Verifiëren CMDB

Fontys Centrum ITITIL F13 CMDB toegankelijk alle andere processen Rapportages op grond van CMDB gegevens  bijv. overzichten niet goed functionerende CI’s,  per wijziging betrokken CI’s Rapportages tbv IT-management  groei IT-infrastructuur  resultaten verificatie  trends, e.d. Configuration Management 6. Informeren

Fontys Centrum ITITIL F14 1.Is een papieren CMDB zinvol ? (ordners, handboeken, netwerkontwerp,...)? 2. Als printerbeheer is uitbesteed, moeten de printers dan worden opgenomen in de CMDB? Configuration Management Vragen *