Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Leren en innoveren in de regio: overwegingen bij reCoMaLab Loek Nieuwenhuis Beroepspedagogiek 6 juni 2013.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Workshop uitwisseling beroepsonderwijs en bedrijfsleven
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Valorisatie Programma Rotterdam
DSP Valley Adviseerdienst voor herconfigureerbare ingebedde systemen
Programma 9.30u – 9.40u Opening 9.40u – 10u RIS Noord-Nederland 10u – 12u Workshop 10u – 10.45u Reacties op de hoofdvragen, mindmapping u pauze.
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
HET HAN-VALORISATIEGEN
Flex-ID en 4C/ID: Tophuwelijk of onmogelijkheid???
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Het potentieel van werkplekleren
Transdisciplinaire projecten
Vernieuwend vakmanschap
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
School als loopbaancentrum
Netwerken kleine scholen
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Professional Development Schools - Rijnmond
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.
Ontwerpen met Werkplekleren: vernieuwing deeltijd (en voltijd)
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
ISO - Jaarcongres Vereniging Hogescholen, 17 april 2014 Dichtbij de student Lectoraten in het hbo april 2014.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Kansen implementatie vakwedstrijden
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Coaching in regioleren
De driehoeksverhouding
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
Begeleiden van Praktijkonderzoek
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
CoE / KennisDC Logistiek
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Betere verbindingen met onderzoek
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Studeren met een functiebeperking (SMF) succesvol van V(S)O naar HBO Netwerkdag verbinding V(S)O – HBO 19 juni 2018 Hogeschool Windesheim.
Transcript van de presentatie:

Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer, Loek Nieuwenhuis

Opzet workshop Introductie Debat a.d.h.v. 2 stellingen

Leren in de regio

Innovatie Exploratie en exploitatie Neue Kombinationen voor innovatie – belang van verscheidenheid Vernieuwen en ontwerpen – WO en HBO aan zet: research and development Implementatie en benutting – Beroepsonderwijs aan zet: vakmanschap op de werkvloer – Versnelling van processen (hyperinnovatie)

Responsiviteit Absorptievermogen nieuwe ontwikkelingen − voorbereiden op leven lang leren − leven lang leren van werkenden − bijstelling curricula ● Instrumenten − studentonderzoeken − docentstages − cocreatie − kenniswerkplaatsen − …

Landschappen in debat

Eisen responsieve kennisinstelling Missie gericht op regionale, economische ontwikkeling Focus op regionale activiteiten Database voor technologische expertise; in huis of doorverwijzen Professioneel vertalen van leervragen in cursusaanbod (maatwerk) Organisatorische flexibiliteit Netwerkstrategie: sociaal kapitaal in regio

Nieuwe rollen voor de school Initiator: aanjagen van regionale actie Deelnemer aan regionale actie Begeleider: expliciteren, reflecteren, afronden van leerprocessen in netwerken Leverancier: cursussen op maat Uitzendbureau: leerwerkopdrachten voor leerlingen en afstudeerders Gastheer: plaats van samenkomst

Nieuwe taken voor docenten Deelname aan regionale netwerken Herkennen van parallelle leerprocessen Reflectie en afronding van leerprocessen Toegang tot informatie en kennis Opdrachtnemer van leerwerktaken (studenten participeren in netwerken) Deelnemen aan cocreatietrajecten

Bestuurlijk werk aan de winkel Heronderhandeling met de overheid over publieke waarde en vertrouwen Netwerken in de regio; strategische allianties Netwerken in onderwijsland: taakverdeling, specialisatie en samenwerking Flexibilisering van de organisatie: van rooster- naar capaciteitsorganisatie HR: “oog voor leren” ontwikkelen bij eigen personeel

DE DOCENTSTAGE IS CRUCIAAL VOOR EEN RESPONSIEVE HOGESCHOOL Stelling 1

ZONDER HBO GEEN INNOVATIE IN HET WERKVELD Stelling 2

DANK U VOOR DE AANDACHT