Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer, Loek Nieuwenhuis
Opzet workshop Introductie Debat a.d.h.v. 2 stellingen
Leren in de regio
Innovatie Exploratie en exploitatie Neue Kombinationen voor innovatie – belang van verscheidenheid Vernieuwen en ontwerpen – WO en HBO aan zet: research and development Implementatie en benutting – Beroepsonderwijs aan zet: vakmanschap op de werkvloer – Versnelling van processen (hyperinnovatie)
Responsiviteit Absorptievermogen nieuwe ontwikkelingen − voorbereiden op leven lang leren − leven lang leren van werkenden − bijstelling curricula ● Instrumenten − studentonderzoeken − docentstages − cocreatie − kenniswerkplaatsen − …
Landschappen in debat
Eisen responsieve kennisinstelling Missie gericht op regionale, economische ontwikkeling Focus op regionale activiteiten Database voor technologische expertise; in huis of doorverwijzen Professioneel vertalen van leervragen in cursusaanbod (maatwerk) Organisatorische flexibiliteit Netwerkstrategie: sociaal kapitaal in regio
Nieuwe rollen voor de school Initiator: aanjagen van regionale actie Deelnemer aan regionale actie Begeleider: expliciteren, reflecteren, afronden van leerprocessen in netwerken Leverancier: cursussen op maat Uitzendbureau: leerwerkopdrachten voor leerlingen en afstudeerders Gastheer: plaats van samenkomst
Nieuwe taken voor docenten Deelname aan regionale netwerken Herkennen van parallelle leerprocessen Reflectie en afronding van leerprocessen Toegang tot informatie en kennis Opdrachtnemer van leerwerktaken (studenten participeren in netwerken) Deelnemen aan cocreatietrajecten
Bestuurlijk werk aan de winkel Heronderhandeling met de overheid over publieke waarde en vertrouwen Netwerken in de regio; strategische allianties Netwerken in onderwijsland: taakverdeling, specialisatie en samenwerking Flexibilisering van de organisatie: van rooster- naar capaciteitsorganisatie HR: “oog voor leren” ontwikkelen bij eigen personeel
DE DOCENTSTAGE IS CRUCIAAL VOOR EEN RESPONSIEVE HOGESCHOOL Stelling 1
ZONDER HBO GEEN INNOVATIE IN HET WERKVELD Stelling 2
DANK U VOOR DE AANDACHT