Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen.
Advertisements

Dilemma’s en perspectieven
Christendom in Nederland
Waar staan we voor met ons onderwijs?
4.2 Deels ontzuiling, maar ook nieuwe verzuiling
Do’s and Don’ts presentaties
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Kiesrecht Schoolstrijd/ Pacificatie Verzuiling
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
Hoofdstuk 6 Democratisering
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
Traditionele Belgische breuklijnen
De kerk in de Middeleeuwen
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Indonesië.
Het bijzondere van De Republiek De Republiek in Europa
Historisch overzicht Nederland
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
§1 Nederland verzuilt.
Godsdiensten, wereldwijd Wat geloven zij?
De staatsinrichting van Nederland.
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
UA Andragogiek Centrum voor Andragogiek, UA Attestuitreiking Basisopleiding Schoolbeleid Onderwijs als gemeenschapsopbouw Antwerpen, 1 juni 2007.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Platform voor Religie & Levensbeschouwing Anno 2010
Paragraaf 3: kerk en school
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Inleiding politieke stromingen
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Vrijheid en democratie Democratisering in Nederland
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Politieke partijen en stromingen tot 1940
Op weg naar een eerlijker bestuur
De voornaamste wereldgodsdiensten
Nederland verzuild en verzorgd Par 1
Politieke stromingen De confessionelen
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
De scheiding van de Nederlanden. Inleiding Filips II en de Katholieke Kerk De Beeldenstorm De 17 e eeuw werd een ongelukseeuw voor onze gewesten (België)
Hoofdstuk 5: Wacht op onze daden! Wat hebben de Katholieken, Protestanten, Socialisten en vrouwen bereikt?
Hoofdstuk 5: Burgers en Stoommachines
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen
de tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen - Ismen
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Ideale school Levensbeschouwing Bijeenkomst kwartiel 2
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school

De openbare school Karakter Ontstaan Pluriformiteit

Kenmerken openbaar onderwijs Algemeen toegankelijk Actief – pluriform  Meer dan neutraal! Bestuurd door de overheid

Openbaar vs. bijzonder onderwijs OpenbaarBijzonder BestuurPubliekrechtelijkPrivaatrechtelijk IdentiteitNeutraal (altijd)Levensbeschou- welijke grondslag (meestal) ToegankelijkheidAlgemeenToelatingseisen mogelijk Moet er zijnKan er zijn

Geschiedenis Sinds 1806 is er vanuit de staat gegarandeerd en gecontroleerd onderwijs voor iedereen: Openbaar Onderwijs Dit onderwijs was “gemengd”, d.w.z. algemeen christelijk  Met de mogelijkheid van godsdienstonderwijs namens de kerken  De inhoud van “algemeen christelijk” kon plaatselijk sterk verschillen Bezwaren tegen het karakter van de Openbare school:  Katholieken: te Gereformeerd (protestants)  Orthodoxe protestanten: te algemeen

Geschiedenis Gevolgen:  Oprichting van bijzondere scholen  De openbare school werd steeds on-godsdienstiger  Katholieken en afgescheiden protestanten wenden zich af van openbaar onderwijs Schoolstrijd - over de bekostiging van het bijzonder onderwijs  Eisen aan het onderwijs werden strenger; duurder  Volkspetitionnement Pacificatie in 1917 Versterking bijzonder onderwijs door verzuiling

Geschiedenis Gevolgen multi-culturele samenleving:  Nieuwe richtingen in het bijzonder onderwijs: Islamitische scholen Hindoeistische scholen  Verplichte aandacht voor pluriformiteit Zie artikel 29 WBO = art 46 WPO Kennis van geestelijke stromingen (kgs) Intercultureel onderwijs Actieve pluriformiteit

WPO artikel Het openbaar onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden zoals die leven in de Nederlandse samenleving en met onderkenning van de betekenis van de verscheidenheid van die waarden. 2. Openbare scholen zijn toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing. 3. Openbaar onderwijs wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.

GVO - KGS Godsdienstig Vormingsonderwijs  Facultatief  School niet verantwoordelijk voor de inhoud  “Subjectief” Kennis Geestelijke Stromingen  Verplicht  De school verantwoordelijk  “Objectief”