De rol van de examencommissie in instellingsoverstijgende toetsen Examineren: een publieke taak
toetsing en externe validering Programma workshop Context landelijke toetsing WHW: examencommissie en CvB/management Plaats landelijke toets in curriculum Inrichting proces Rol LOEx en vaststellingscommissie Werkwijze vaststellingscommissie Cases LOEx LOEx toetsing en externe validering
Gedeelde verantwoordelijkheid CvB-Management examencommissie LOEx toetsing en externe validering
Verdeling verantwoordelijkheden CvB/Management Stelsel en spelregels Kwaliteit op systeemniveau Verantwoording op niveau hogeschool Personeelsbeleid Examencommissie Kwaliteit examens en examinatoren Individuele examenbesluiten Verantwoording als commissie LOEx toetsing en externe validering
WHW: taken examencommissie Eindniveau vaststellen art. 7.12 Getuigschrift uitreiken art. 7.11.2 Examinatoren aanwijzen art. 7.12c Kwaliteit toetsing borgen art. 7.12b 1 a Richtlijnen vaststellen voor beoordeling art. 7.12b 1 b Verslag uitbrengen aan CvB art. 7.12b 5 Vrijstellingen verlenen art. 7.12b 1 d Optreden tegen fraude art. 7.12b 2 Klachten behandelen art. 7.12b 4 LOEx toetsing en externe validering
Landelijke kennistoets Een 10 voor de leraar LOEx toetsing en externe validering
Curriculum lerarenopleiding (pabo en 2e graad) Landelijke kennisbasis Bindingsbesluit Vereniging van hogescholen Vastgelegd in OER-tekst Uitvoering: 10vdL en hbo- instellingen Instellingsprogramma Besluit CvB/management Vastgelegd in OER Uitvoering: hogeschool Landelijk Per hbo-instelling LOEx toetsing en externe validering
Inrichting proces toetsing Kennisbasis Landelijke kennistoets Afname op de hogeschool Dataverzameling 10vdL Voorstel cesuur Vaststelling cesuur Bekendmaking resultaten Borging toetsing vakcommissies Redactieteam=vakcom missi Management hogeschool met 10vdL Projetmanagement Normeringspanel Vaststellingscommissie Projectmanagement aan hogescholen Examencommissies/LO Ex LOEx toetsing en externe validering
LOEx en examencommissies Uitdagingen: WHW: wel examencommissie, geen LOEx Borging kwaliteit toetsing Externe validering (nationaal en internationaal) Oplossingen: Samenwerking examencommissies hogescholen Juridische ondersteuning Reglement LOEx Vaststellingscommissie gemandateerd door LOEx Cambridge, Sèvres Raad van advies LOEx toetsing en externe validering
Mandaat LOEx aan vaststellingscommissie Werkwijze vaststellingscommissie
toetsing en externe validering LOEx toetsing en externe validering
De rol van Examencommissies in instellingsoverstijgende toetsen Cesuurbepaling
Uitslag bepalen van kennisbasistoetsen Douwe Jan Douwes Docent rekenen Stenden Hogeschool (locatie Pabo Meppel) Secretaris examencommissie School of Education Lid van LOEx Lid van de Vaststellingscommissie Pabo douwe.jan.douwes@stenden.com
Overzicht Itemanalyse Cesuurbepalingsmethoden Cesuurbepaling met Hofstee-methode Definitieve cesuurbepaling Vragen
Itemanalyse Toetsresultaten Psychometrische gegevens verzamelen Opmerkelijke itemresultaten bespreken met de eindredacteur Extreem lage en hoge p-waarden Negatieve RIT-waarden Vaststellingscommissie besluit op basis van voorstel eindredacteur
Itemanalyse practicum Twee items zijn opgevallen Uw taak: Geef advies aan de vaststellingscommissie Item schrappen Item handhaven Naar Word
Enkele cesuurbepalingsmethoden Absolute cesuur Compromismethodes Angoff procedure Beeld van “Grenskandidaat” Gebruikt bij kleine groepen kandidaten Hofstee procedure Deskundigen bepalen kaders Cesuur is relatief
Cesuurbepaling met Hofstee-methode Als panel van deskundigen bepaalt u de volgende vier markeringspunten: Hoogst aanvaardbare cesuur Laagst aanvaardbare cesuur Hoogst aanvaardbare percentage gezakten Laagst aanvaardbare percentage gezakten Naar Excel
Definitieve cesuurbepaling Punten van aandacht voor de vaststellingscommissie: Omvang van de groep kandidaten Samenstelling van de groep kandidaten Veel herkansers? Veel ‘probeer’-deelnames? Veel ‘goede’ kandidaten (bijv. AOLB) Ontwikkeling van de cesuur
Vragen ?
toetsing en externe validering LOEx: cases LOEx toetsing en externe validering
DEEL 3: de praktijk van het een landelijk overleg.
Een paar voorbeelden: Wie moeten meedoen? Fraude. Persoonlijke omstandigheden. Vrijstellingen.
1. Wie moeten meedoen? Wie moet meedoen aan de LKT? Bindingsbesluit bestuurders: Studenten die instromen in het nominale voltijds- en deeltijdsprogramma vanaf studiejaar 2011 moeten aan de eindtoets voldoen. Een voldoende resultaat voor de startbekwaamheidstoets vormt onderdeel van het bachelor examen.
Maar…. Allerlei bijzondere omstandigheden. Streven naar eenheid en gelijkheid.
En wat als iemand gestopt is? En……. Studenten die instromen in het nominale voltijds- en deeltijdsprogramma vanaf studiejaar 2011 moeten aan de eindtoets voldoen. Een voldoende resultaat voor de startbekwaamheidstoets vormt onderdeel van het bachelor examen. Wat is nominaal? En wat bij vertraging? En wat als iemand gestopt is? En…….
Ter bespreking -A Student pabo is gestart in 2010. Hij heeft 3 jaar over jaar 1 en 2 gedaan en is dus “ingehaald” door cohort 2011. Hij zit nu in het 3e jaar samen met cohort 2012. Meedoen met de LKT?
Ter bespreking -B Studente wiskunde is gestart in 2009. In december 2011 stopt zij vanwege persoonlijke omstandigheden. Zij is helemaal bij met de studie (incl. propedeuse). Zij is in 2013 weer begonnen. Meedoen met LKT?
LOEx: Streven naar eenheid en gelijkheid.
2. Fraude Basaal niveau: toetsafname-omstandigheden. Toets-vensterduur (pabo). Psycho-metrische analyse. Taak van de excie. Hoe kom je tot eenheid?
Ter bespreking –C: Gerucht: Er zijn foto’s genomen van beeldschermen (met toestemming surveillant). Een student meldt dit bij 10voordeleraar. De student heeft het gezien, maar zelf niet gedaan. Wat te doen?
Ter bespreking -D De psycho-metricus constateert: Op instelling Hogeschool X scoort de pabo-groep van woensdag significant beter dan die van maandag en dinsdag. Ook op de moeilijke vragen. Wat te doen?
3. Persoonlijke omstandigheden. Rol examencommissie: verzoeken. RSI (rekenmachine) Dyslexie Epilepsie Wat te doen?
4. Vrijstelling Internationale taaltoets – hoe lang geleden? LKT: hoe lang geldig? Voorstellen?
4. Vrijstelling Internationale taaltoets – hoe lang geleden? LKT: hoe lang geldig? Voorstellen. Bespreking: 5 jaar.
Elkaar vasthouden in overleg.
LOEx, toetsing en externe validering