ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SWPBS Materclass prof. George Sugai 20 september 2013 Kenniscentrum voor Gedrag en SWPBS.
Advertisements

Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Rabo CharityDesk Samenbrengen van mensen en kennis
Projectonderwijs in het HBO
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Alumnivereniging EUR Masters of Financial Planning Aanleiding In januari 1998 isde eerste selecte groep van de postacademische opleiding Master of Financial.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Workshop Fondsen werven
Co-teaching Caroline Offerhaus
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Beleidsinformatie Jeugd
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Samen werken aan praktijkonderzoek!
POOL SPECIAL Vervangingspool voor: speciaal (basis) onderwijs,
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SAMSAMSAMSAM. SAMENWERKINGSVERBAND FINANCIELE EDUCATIE VOOR JONGEREN VOORTGEZET ONDERWIJS.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
BRENGEN IN PLAATS VAN HALEN Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere stip focus en strategie.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
Subsidie Sociale innovatie en vitale bedrijven VAPRO Subsidieadvies.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Netwerk OTO 13 maart Themadag ‘Samen beter voorbereid’
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Onderzoek Lokale Fondsen Nederland 18 september 2014 Riviervismarkt 4, Den Haag.
Kansen implementatie vakwedstrijden
ViaVia Info-presentatie
Doe mee! Waarom elders, als Apeldoorn het ook heeft?
De driehoeksverhouding
Eigenaarschap ontwikkelen Frans Wijngaarden
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Welkom bij deze workshop!
Vrijwilligers KBO en PVGE
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch

KENNISMAKING Dr. Cobi van Beek tot november 2013 programmaleider onderzoek P&O, nu senior beleidsadviseur dienst Concernstrategie met portefeuille onderzoek. i.s.m. Dr. Frans Spierings lector en programmadirecteur Kenniscentrum Talentontwikkeling

DE WORKSHOP VAN VANDAAG Het onderzoek  Aanleiding  Opzet  Resultaten en Advies Het vervolg  Wat doet de HR met het advies?  Wat kunnen we (nog meer) doen?

HET ONDERZOEK

AANLEIDING VAN HET ONDERZOEK  FOCUS-programma: onderzoek moet bijdragen aan het onderwijs  VKO-hersteltermijn

DOEL VAN HET ONDERZOEK  Overzicht krijgen van professionaliseringsactiviteiten verricht door lectoren en inzicht krijgen of en hoe deze bijdragen aan de professionalisering van anderen.  Inzicht krijgen in mogelijke leervragen van lectoren.  Inzicht krijgen in de opvatting van lectoren over hun rol als cultuurdrager.

ONDERZOEKSVRAAG EN DEELVRAGEN  Hoe kan de expertise van lectoren van HR worden benut om een zo adequaat mogelijk professionaliseringsaanbod voor en door lectoren te realiseren? Deelvragen:  Welke professionaliseringsactiviteiten verrichten lectoren en welke bijdragen leveren zij aan de professionalisering van anderen?  Wat zijn de leervragen van lectoren? Waar tijdens presentatie vanwege de tijd niet op wordt ingegaan is de vraag:  Wat zijn de opvattingen van lectoren over hun rol als cultuurdrager? Vul je naam in op de lijst, dan ontvang je het onderzoek.

DE OPZET VAN HET ONDERZOEK Alle lectoren ontvangen een brief en een vragenlijst (met open en gesloten vragen).  Anoniem (of niet?)  37 lectoren  6 kenniscentra  78% respons  Evasys

Uitkomsten van het onderzoek.

1/4 BETROKKENHEID VAN LECTOREN BIJ HET ONDERWIJS

2/4 BEGELEIDING VAN (DOCENT-)ONDERZOEKERS DOOR LECTOREN 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70%

3/4 BEREIDHEID OM BIJ TE DRAGEN AAN DE PROFESSIONALISERING VAN ANDEREN (N=20)

4/4 HOE BIJDRAGEN AAN PROFESSIONALISERING?  Kennisdeling op inhoud en/of actualiteit. (Open aanbod van de HR is slecht bekend)  (Onderzoeks-) vaardigheden aanleren  Kennis rondom publiceren overdragen  Kennis rondom financiering overdragen  Begeleiding van projecten.

Uitkomsten ten aanzien van de eigen professionalisering van lectoren. Roept FOCUS professionaliseringsvragen op?

LEERVRAGEN RONDOM: 1.Verbinding onderwijs en onderzoek 2.Het verwerven van financiële middelen 3.Het verbinden van onderwijs en onderzoek met de praktijk (Outside in Inside out – OIIO) 4.Publiceren 5.Managementtaken 6.Realiseren van een leergemeenschap 7.Het aanvragen van een promotievoucher (voor zichzelf, begeleiding van kandidaat-promovendi)

HET VERVOLG: WAT TE DOEN MET DE UITKOMSTEN?

1.Organiseer het gesprek en biedt daarvoor structuur: bespreek in gezamenlijkheid en individueel wie wat doet, zowel binnen het kenniscentrum als kenniscentrumoverstijgend. 2. Organiseer blijvende gezamenlijke activiteiten onder het thema kenniscirculatie. 3. Bespreek de gewenste inzet en kwaliteit. 4. Betrek het onderwijs, maar ook P&O (of derden). 5. Stel actie- en verbeterplannen op. 6. Gebruik de gesprekscyclus (planning, beoordeling, scholing). ADVIES AAN PROGRAMMADIRECTIE KENNISCENTRA

1.Besteed meer tijd en aandacht aan professionalisering van onderzoek in onderwijs. Alloceer tijd, menskracht en middelen. 2.Help programmadirectie met (het oplossen van) de (mis)match. 3.Ondersteun programmadirectie bij teamontwikkeling. 4.Ontwikkel een passend aanbod in bij een lectoren passende leeromgeving en aansluitend bij de FOCUS-gedachte. ADVIES AAN P&O

HR heeft het programma: Permanente professionalisering ingericht dat onderdeel uitmaakt van de HR-Academie. TO DO

Wat doen andere hogescholen?