Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Advertisements

Levensbeschouwing Welkom
Christendom in Nederland
De christelijke boodschap
Presentatie Vereniging VOS/ABB
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Organisatiecultuur en veiligheidsgedrag Frank Guldenmund, Sectie Veiligheidskunde, TU Delft.
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Cultuurgebieden.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
Godsdienst.
Voorstellen. Wat is Leven-s-beschouwing (LB)?
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Globalisering Tim robberecht
Existentialisme – stap voor stap
Levensbeschouwing en zingeving
Workshop “Begrijpend kijken”
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Docent: Anco R.O. Ringeling
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
LEVENSBESCHOUWELIJKE VAKKEN IN HET OFFICIEEL ONDERWIJS INFORMATIEBROCHURE.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Religie het geloof in God of in goden
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
MEDIAWIJSHEID LES 1 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Wie ben ik? o Lessen Mediawijsheid Les 1: Zoeken op het internet. Herkennen van betwouwbare sites Les.
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Het jodendom 1 inleiding.
Wat is DRAMA??.
TopOndernemers op de Springplank
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Pluriforme samenleving
Zorgvragers in de VVT.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
MAW §1.3.
Opdracht Scheppings-verhalen
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Hoofdstuk 1.
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwing Christendom (Icbo)

ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke stromingen) Godsdienstlessen, catechese GVO Vieringen

Opbouw 3 keuzecursussen:  Levensbeschouwing (introductie)  Bijbel  Geschiedenis van het Christendom Afsluitende module Stageopdrachten

Waarom ICBO? Je bent beter toegerust om het onderwerp religie aan te snijden op school Je hebt een gemakkelijker toegang tot sommige christelijke scholen Je hebt een opstap voor de opleiding voor GVO Godsdienst is gewoon bere-interessant!

Module Levensbeschouwing Introductie Informatie op 5 lessen Presentaties  Opdrachten op internet Literatuur:  Powerpoints en een paar korte teksten  Aanbevolgen: Ton Vink: Christendom Toetsing:  Schriftelijke toets  Werkstuk Opdrachten op internet

Religie Welke van deze voorwerpen heeft voor jou het meest met religie te maken?

De wereldreligies

Wat geloven Nederlanders? Rooms-Katholiek - 27,0% Protestant - 16,6% Moslim - 5,7% Hindoe- 1,3% Boeddhist - 1,0% Zonder religie - 48,4%

En wat geloven ze echt? Ietsisten Solo-religieuzen Syncretisten New Age Vrijzinnigen Fundamentalisten Pinksterbeweging Gewoontechristenen Enz.

Wat is religie? Enkele benaderingen - Supranaturalisme - Positivisme - Holisme Individueel en collectief (persoonlijk en cultureel bepaald)

Kernbegrippen Levensvragen Transcendentie GodWereldMens

Levensbeschouwing: een definitie “Levensbeschouwing is het geheel aan impliciete en expliciete overtuigingen, opvattingen en beelden aangaande de mens en de wereld waardoor de alledaagse verschijnselen worden verklaard en betekenis krijgen. daardoor krijgt het leven een structuur en wordt een basis gelegd voor de samenleving.”

De hele werkelijkheid 6 Domeinen: De wereld van “de dingen” De andere mensen De maatschappij De geschiedenis Ik Het geheel

De hele mens 6 aspecten: Ervaringen Opvattingen Beelden Rituelen Sociale verbanden Moraal

Dynamiek Levensbeschouwing ontwikkelt zich voortdurend Constantie en ontwikkeling Dialoog met:  Ervaringen  Ander mens  Traditie Differentiëren en integreren

Functies van religie Kernfuncties:  Structureren  Positioneren  Basis voor samenleving Bij-functies:  integratie  compensatie  legitimatie  zingeving

Meerstemmigheid We spelen verschillende rollen De cultuur is gelaagd en gedifferentieerd Bestaat er een gemeenschappelijke kern van de Nederlandse cultuur?