Soorten programma’s nConsole- applicatie. Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINN 2010 •OOP •O Object •O Georiënteerd •P Programmeren.
Advertisements

Het type int Tekenen met Java operatoren
Klassen en objecten.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Hoofdstuk 8.5 Subklassen. versie-management problematiek Voortborduren op eerder gedaan werk nEerste poging: “knip&plak” class Twee { int x, y; int oud.
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Consoletoepassing Variabelen Klassen
1 Datastructuren Introductie tot de programmeeropgaven in C++ Jan van Rijn
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Hoofdstuk 2 Java. Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
Hoorcollege 2 Basis gameprogrammeren. Soorten programma’s Console- applicatie.
Overerving: It’s a kind of magic…. Principes van OO: 1) Overerving 2) Encapsulatie 3) Polymorphisme = (deel van het) OO. paradigma.
Hoorcollege 14 Vijanden, excepties. Overzicht programmaconstructies Opdrachten Toekenning Aanroep void-methode return-opdracht while-opdracht for(each)-opdracht.
Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje”
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Hoofdstuk 3 Methoden om te tekenen.
Opgave 1a ncompiler: vertaalt broncode naar machine-uitvoerbare code ninterpreter: voert broncode direct uit.
Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Imperatief programmeren nJeroen Fokker. Wat heb je nodig? nCollegediktaat ukopen bij A-Eskwadraat (BBG-238) uof zelf downloaden en uitprinten nSolis-id.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !. Opbouw broncode nOpdrachten om het geheugen te veranderen nOpdrachten zijn gegroepeerd in methoden nMethoden zijn gegroepeerd.
Programma opdrachten methoden klasse variabelen en Geheugen objecten klasse zijn gegroepeerd in hebben als type veranderen bewerken.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Eerste deeltentamen nNagekeken werk ligt voor in de zaal nNeem je eigen werk mee: in het college wordt het besproken nVragen over de beoordeling: in de.
1e Deeltentamen nNagekeken werk ligt voor in de zaal (alfabetisch op achternaam) nNeem het even mee, de uitwerking wordt in het college besproken nDiscussies.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 2 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 2 college prakt. 1 prakt. 2 prakt.
Resources. Kompas } { protected override void OnDraw(Canvas canv) { base.OnDraw(canv); } public KompasView(Context c) : base(c) { } class KompasView :
Programma opdrachten methoden klasse variabelen en Geheugen objecten klasse zijn gegroepeerd in hebben als type veranderen bewerken.
Windows-applicatie class HalloWin1 { static void Main ( ) { } Form scherm; scherm = new Form( ); Application.Run(scherm); using System.Windows.Forms; scherm.Text.
GUI & classes Een Gui in een class steken en het object gebruiken.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
Syntax van opdrachten opdracht (), ;expressie klasse naam object expressie. methode naam =expressie;variabele property naam += returnexpressie; if)(expressieopdrachtblok.
Meer constructormethodes in klasse Kleur { class Kleur } public byte Rood, Groen, Blauw; public Kleur( byte r, byte g, byte b ) { } Rood=r; Groen=g; Blauw=b;
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Activity Bij het starten van een app:
Imperatief programmeren
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
ISensorEventListener
1e Deeltentamen Nagekeken werk ligt voor in de zaal (alfabetisch op achternaam) Neem het even mee, de uitwerking wordt in het college besproken Discussies.
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gameprogrammeren: Lists en interfaces
Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten
Gameprogrammeren: Overerving
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Letterfrequentie turven
Gameprogrammeren: Expressies
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Gameprogrammeren: Methoden
vandaag èn vrijdag deadline maandag 12 dec.
Gameprogrammeren: Player input in Painter
Gameprogrammeren: Programmastructuur
Basis Gameprogrammeren
1. Een klasse is… Een groepje opdrachten Een groepje variabelen
Gameprogrammeren: Game Basics
Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Voortborduren op eerder gedaan werk
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Gameprogrammeren: Abstracte klassen
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
Interface In de library In je eigen programma wat is er nodig om een
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Transcript van de presentatie:

Soorten programma’s nConsole- applicatie

Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie

Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie nWeb- applicatie

Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie nWeb- applicatie nGame

Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie nWeb- applicatie nGame nApplet

Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie nWeb- applicatie nGame nApplet nApp

Opbouw broncode nOpdrachten om het geheugen te veranderen nOpdrachten zijn gegroepeerd in methoden nMethoden zijn gegroepeerd in klassen

en dat kunnen zelf ook weer aanroepen zijn van weer andere methodes... dus de “waar was ik gebleven” administratie is best ingewikkeld! Soorten opdrachten nToekennings -opdracht: verander het geheugen nAanroep van een andere methode: voer eerst de opdrachten in die methode uit, en ga daarna verder waar je gebleven was

Voorbeeld C#-programma één klasse...met één methode...met acht opdrachten accolades begrenzen klasse en methode using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm.SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm.SetTextColor(Color.DarkBlue); this.SetContentView(scherm); }

Klasse- en methode-header naam: bedacht door de programmeur één van de methodes moet OnCreate heten OnCreate using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm.SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm.SetTextColor(Color.DarkBlue); this.SetContentView(scherm); }

Opdrachten using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }

Opdrachten: toekenning opdrachten: toekennen van waarde aan variabele using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); } naam van de variabele altijd een = nieuwe waarde

Opdrachten: methode-aanroep opdrachten: aanroep van andere methoden using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); } naam van de methode altijd een punt overige details object dat onderhanden genomen wordt

Klasse-bibliotheken library-klassen mag je gebruiken... als je maar aangeeft in welke library ze staan using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }

Methode-header en -aanroep methode- header methode- aanroepen using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }

Syntax en semantiek nSyntax: de vorm van het programma compilatie eenheid using; klasse declaratie library naam nSemantiek: wat het programma betekent

Syntax van klasse-declaratie klasse declaratie publicprivate classnaam{member} :naam attributen] [ naam)( =expressie,,

Syntax van member member publicprivate naam type void()blok, naamtype protected overridestatic

Syntax van blok blok declaratie opdracht {}

Syntax van opdracht opdracht (), ;expressie. methode naam =expressie;variabele property naam += object naam

Semantiek van het programma using Android.OS; using Android.App; using Android.Widget; using Android.Graphics; [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }

Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de methode OnCreate( ) Methode uit klasse Activity

eigen subklasse van Activity met een nieuwe invulling van OnCreate doe wat in elke Activity nodig is en wat je verder maar leuk vindt [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }

View Een View maakt iets zichtbaar nTextView nEditView nImageView nButton nSeekBar n… Hallo! Jero klik hier

maak en gebruik een TextView declaratie van een variabele toekenning aan de variabele gebruik van de variabele [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }

Objecten naar smaak aanpassen property van de TextView veranderen TextView-object onderhanden nemen Activity-object onderhanden nemen [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); } HalloApp-object onderhanden nemen

this en base HalloApp-object onderhanden nemen Activity-object onderhanden nemen [ActivityAttribute(Label = "Hello", MainLauncher = true)] public class HalloApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); }

app met meerdere Activities public class Act1 : Activity { …. } [ ActivityAttribute (MainLauncher = true) ] public class Act2 : Activity { …. } public class Act3 : Activity { …. }

Syntax van opdracht opdracht (), ;expressie. methode naam =expressie;variabele property naam += object naam base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm);

Syntax van opdracht opdracht (), ;expressie. methode naam =expressie;variabele property naam += object naam base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm);

Syntax van opdracht opdracht (), ;expressie. methode naam =expressie; property naam object naam variabele += base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm);

Syntax van opdracht opdracht (), ;expressie. methode naam =expressie;variabele property naam += object naam base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm);

Syntax van opdracht opdracht (), ;expressie. methode naam =expressie;variabele property naam += object naam base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm);

Syntax van declaratie base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); base.OnCreate(b); TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm. SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm. SetTextColor (Color.DarkBlue); this. SetContentView (scherm); declaratie typenaam;, type klasse naam int string

Combineren van Views TextView AnalogClock TextClock

Combineren van Views AnalogClock wijzerklok; wijzerklok = new AnalogClock(this); wijzerklok.SetBackgroundColor(Color.Yellow); TextClock tekstklok; tekstklok = new TextClock(this); tekstklok.Format24Hour = "EEE HH:mm:ss"; tekstklok.TextSize = 50; TextView scherm; scherm = new TextView(this); scherm.Text = "Hallo!"; scherm.TextSize = 80; scherm.SetBackgroundColor(Color.Yellow); scherm.SetTextColor(Color.DarkBlue); this.SetContentView( scherm );

Combineren van Views AnalogClock wijzerklok; wijzerklok = new AnalogClock(this); wijzerklok.SetBackgroundColor(Color.Yellow); TextClock tekstklok; tekstklok = new TextClock(this); tekstklok.Format24Hour = "EEE HH:mm:ss"; tekstklok.TextSize = 50; this.SetContentView( scherm ); LinearLayout stapel; stapel = new LinearLayout(this); stapel.Orientation = Orientation.Vertical; stapel stapel.AddView(wijzerklok); stapel.AddView(tekstklok);

View Een View maakt iets zichtbaar nTextView nEditView nImageView nButton nSeekBar nAnalogClock, TextClock nLinearLayout Hallo! Jero klik hier

View Een View maakt iets zichtbaar nTextView nEditView nImageView nButton nSeekBar nAnalogClock, TextClock nLinearLayout Hallo! Jero klik hier obsoleted

En… aktie! Button public class KlikkerApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); Button knop; knop = new Button(this); knop.Text = "Klik hier!"; knop.TextSize = 40; this.SetContentView(knop); } public void klik(object o, EventArgs ea) { } knop.Click += this.klik; knop.Text = teller.ToString() + " keer geklikt"; teller = teller + 1; } teller = 0; int teller;

En… aktie! Button public class KlikkerApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); Button knop; knop = new Button(this); knop.Text = "Klik hier!"; knop.TextSize = 40; this.SetContentView(knop); } public void klik(object o, EventArgs ea) { } knop.Click += this.klik; knop.Text = this.teller.ToString() + " keer geklikt"; this.teller = this.teller + 1; } this.teller = 0; Button knop;int teller;

En… aktie! Button public class KlikkerApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); this.knop = new Button(this); this.knop.Text = "Klik hier!"; this.knop.TextSize = 40; this.SetContentView(knop); } public void klik(object o, EventArgs ea) { } this.knop.Click += this.klik; this.knop.Text = this.teller.ToString() + " keer geklikt"; this.teller = this.teller + 1; } this.teller = 0; Button knop;int teller;

En… aktie! Button public class KlikkerApp : Activity { protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); knop = new Button(this); knop.Text = "Klik hier!"; knop.TextSize = 40; SetContentView(knop); } public void klik(object o, EventArgs ea) { } knop.Click += klik; knop.Text = teller.ToString() + " keer geklikt"; teller = teller + 1; } teller = 0; Button knop;int teller;

En… aktie! public class KlikkerApp : Activity { } } teller = 0; Button knop;int teller; protected override void OnCreate(Bundle b) { base.OnCreate(b); knop = new Button(this); knop.Text = "Klik hier!"; knop.TextSize = 40; SetContentView(knop); } knop.Click += klik; properties van Button Event-property van Button public void klik(object o, EventArgs ea) { knop.Text = teller.ToString() + " keer geklikt"; Event-handler teller = teller + 1; …krijgt als waarde een…

Afsluiten van een app “back” “home”

Roteren van een app “landscape” “portrait”

Roteren van een app “landscape” “portrait”