De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie"— Transcript van de presentatie:

1 Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie
klasse naam methode naam ( expressie ) ; . , object expressie property naam += variabele = expressie ;

2 Static gewone methoden static methoden static Bewerken een object
Bewerken geen object Aanroep: object . methode (…) Aanroep: klasse . methode (…) In de body van de definitie: this is dat object In de body van de definitie: this bestaat niet Voorbeeld: Voorbeeld: Controls.Add(groet); Application.Run(scherm); Constructormethoden zijn nooit static Main is altijd static

3 Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Nieuwe methoden Methode: groepje opdrachten met een naam private void tekenHuis(…) { … . DrawRectangle (…); … . DrawLine (…); … . DrawLine (…); } public void TekenScherm (object o, PaintEventArgs pea) { … . tekenHuis (…); … . tekenHuis (…); … . tekenHuis (…); } Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan

4 Methoden met parameters
declaratie van parameters Methoden met parameters private void tekenHuis (Graphics gr, … ) { int x, int y, int br) int tx, ty; tx = x + br/2; ty = y – br – br/2; (tx,ty) gr.DrawRect (pen, … ); gr.DrawLine (pen, … ); gr.DrawLine (pen, … ); x, y-br, br, br x, y-br, tx, ty tx, ty, x+br, y-br } (x,y) br public void TekenScherm(object o, PaintEventArgs pea) { this . tekenHuis (pea.Graphics, …); this . tekenHuis (pea.Graphics, …); this . tekenHuis (pea.Graphics, …); 20, 100, 40); 70, 100, 40); 120, 100, 60); } parameters krijgen een waarde

5 Communicatie met methoden
Parameters : aanroeper geeft waarde door aan de methode Methode-resultaat : methode geeft waarde terug aan de aanroeper net zoals een wiskundige functie

6 Methoden met een resultaat
type van het resultaat private double kwadraat (double x) { return x*x ; } waarde van het resultaat in speciale return-opdracht

7 Hoofdstuk 4 Objecten en methoden

8 Variabelen Variabele: geheugenplaats met een naam
Declaratie: aangifte van het type van de variabele int x, y; x y 20 Toekenningsopdracht: variabele krijgt waarde x = 20;

9 Toekenningsopdrachten
int x, y; x = 20 ; x y 20 50 25 26 Expressie aan de rechterkant mag andere variabelen gebruiken y = x + 5 ; Vorige waarde gaat verloren x = y * 2 ; y = y + 1 ;

10 Declaratie en toekenningen
Eén keer declarareren Mogelijk meerdere toekenningen Declaratie en eerste toekenning int x; int x = 100; x = 100; x = 100; x = 250; x = x + 1; x = 2 * x;

11 Type van variabelen int geheel getal double benadering van reëel getal
int x; double d; x 10 3 d 10.0 int geheel getal double benadering van reëel getal x = 10 ; d = ; d = 10 ; x = x / 3 ; d = d / 3 ;

12 Const declaratie const double Pi = 3.1415926535897938;
Latere toekenningen verboden void PrintOppervlak ( double r ) { Console.WriteLine( Pi * r * r ); } Pi = 4.0;

13 Standaardtypes gehele getallen met een decimale punt 1 byte sbyte
± 127 byte 0..255 28-1 2 bytes short ± 32767 ushort 216-1 4 bytes int ± 2 miljard uint 0..4 miljard 232-1 8 bytes long ± 1018 ulong 264-1 met een decimale punt 4 bytes float 7 cijfers, afgerond, ≤1038 8 bytes double 15 cijfers, afgerond, ≤10300 16 bytes decimal 28 cijfers, exact, ≤1028

14 Constanten geheel getal (kleinst passende) met een decimale punt
string hexadecimaal 137 –25 0x1A 0xFF 26 255 0.5 –273.15 6.02E23 1E3 3E–11 1000 "Hallo!" "A" "" "een \"citaat\"" "\n" "\\"

15 Typering van operatoren
2 + 5 3 * 4 5 / 2 Beide argumenten geheel  resultaatwaarde geheel 0.5 * 7 10 / * 2.5 Minstens één floating  resultaatwaarde floating bij + operator ook: Minstens één string  resultaatwaarde string “in” + “fo” “€” + bedrag

16 Objecten Object: groepje variabelen dat bij elkaar hoort 100 w 20 h h
! 255 r g b 3 aantal 199.95 prijs

17 Objecten "vraag niet hoe het kan... " Om een object te gebruiken, hoef je niet te weten uit welke variabelen het object bestaat "maar profiteer ervan! " Je hoeft alleen te weten welke methoden er zijn welke properties er zijn

18 Programma en Geheugen opdrachten variabelen methoden objecten klasse
veranderen zijn gegroepeerd in zijn gegroepeerd in methoden objecten bewerken zijn gegroepeerd in hebben als type klasse klasse klasse

19 Hoofdstuk 5 Interactie

20 Controls Form Label Label TextBox Button Label

21 CirkelCalc constructor
class Scherm : Form { public Scherm( ) { this.Text = "CirkelCalc"; this.ClientSize = new Size(240, 60); Label tekst, uitvoer; Button knop; TextBox invoer; tekst = new Label(); knop = new Button(); uitvoer=new Label(); invoer = new TextBox(); tekst.Location = new Point(65,10); tekst.Size = new Size(35,20); tekst.Text = "straal: "; // enzovoorts... knop.Click += this.bereken; this.Controls . Add(tekst); // enzovoorts... } Event-property afhandelingsmethode }

22 CirkelCalc klik-afhandeling
class Scherm : Form { "leeg" resultaat public void bereken(object o, EventArgs ea) { double straal = double.Parse( invoer.Text ) ; double opp = this.oppervlakte(straal); uitvoer.Text = opp.ToString(); methode met een resultaat } type van het resultaat private double oppervlakte(double x) { } return Math.PI * x * x; waarde van het resultaat }

23 gedeclareerd in een andere methode!
CirkelCalc gedeclareerd in een andere methode! class Scherm : Form { public void bereken(...) { ...Parse(invoer.Text); public Scherm( ) { ...this.oppervlakte(...)... Button knop; TextBox invoer; Label tekst, uitvoer; uitvoer.Text = ... } ...new...Size...Add... private double oppervlakte(...) { knop.Click = this.bereken; return ... } } }

24 CirkelCalc mag je gebruiken in alle methodes
gedeclareerd los in de klasse class Scherm : Form { TextBox invoer; Label uitvoer; public void bereken(...) { ...Parse(invoer.Text); public Scherm( ) { Scherm ......this .oppervlakte(...)... Button knop; TextBox invoer; Label tekst, uitvoer; uitvoer.Text = ... } static ...new...Size...Add... private double oppervlakte(...) { knop.Click = this.bereken; return ... } } heeft de variabelen niet nodig }

25 Grafische User Interface (GUI)
TrackBar 8 declaraties 8 keer new ... 8 keer this.Controls.Add(...) 42 property-toekenningen Panel Button Label 8 declaraties 8 keer new ... 8 keer this.Controls.Add(...) 42 property-toekenningen

26 Visual Studio Design Mode

27 Code gegenereerd door Visual Studio Designer
Program.cs Mixer.cs namespace Mixer namespace Mixer { { class Mixer : Form class Program { { Button b; public static void Main() public Mixer() { { Application . Run (new Mixer()); Mixer m; m = new Mixer(); Application . Run(m); b = new Button(); b.Text = "Zwart"; b.Click += aktie; this.Controls.Add(b); } } } public void aktie (object o, EventArgs ea) } { // doe iets... } } }

28 Code gegenereerd door Visual Studio Designer
afblijven! Program.cs Mixer.cs Mixer.Designer.cs namespace Mixer namespace Mixer namespace Mixer { { { partial partial class Mixer : Form class Mixer class Program { { { #region generated code public static void Main() void InitializeComponent() public Mixer() { { { this. InitializeComponent(); Application . Run (new Mixer()); Mixer m; m = new Mixer(); Application . Run(m); b = new Button(); b = new Button(); b.Text = "Zwart"; b.Text = "Zwart"; b.Click += aktie; b.Click += aktie; this.Controls.Add(b); this.Controls.Add(b); } } } } public void aktie (object o, EventArgs ea) #endregion } { // doe iets... Button b; } } } } }

29 Hoofdstuk 6 Nieuw! Herhaling

30 Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
{ int x; x = 1; pea.Graphics . DrawString ( x.ToString() , ft, br, 10, 10); } zolang de voorwaarde geldig is while ( x<1000 ) x = 2*x; body wordt steeds opnieuw uitgevoerd X 1024 512 256 128 64 16 32 4 1 2 8

31 Meer opdrachten herhalen
private static int Naam ( ) { TweeLog (int n) int x, t; x=1; t=0; while ( x<1000 ) { x = 2*x; t = t+1; } teller telt hoe vaak er wordt verdubbeld n accolades smeden twee opdrachten tot één body return t; }

32 Herhalen met een teller
public void tekenScherm (object o, PaintEventArgs pea) { int t; t=0; while ( t<10 ) { pea.Graphics.DrawString( ":-)", br, ft, 0, 20*t ); t = t+1; } teller bepaalt het aantal herhalingen en komt goed van pas in de body

33 oude publieksvraag Schrijf een methode driewerf met een String-parameter, die 3 herhalingen ervan oplevert this.driewerf("Hoera!") "Hoera!Hoera!Hoera!" private string driewerf (string x) { } return x+x+x;

34 Publieksvraag Schrijf een methode driewerf met een String-parameter, die 3 herhalingen ervan oplevert this.driewerf("Hoera!") "Hoera!Hoera!Hoera!" Schrijf een methode veelwerf met een String-parameter, en een getal n die n herhalingen van de String oplevert

35 Veelwerf-methode private static string veelwerf (string x, int n) {
string result; int t; t = 0; result = ""; while ( t<n ) { t = t+1 ; } result = result + x ; return result; }

36 Publieksvraag Maak een methode macht met twee parameters
grondtal (reëel getal) exponent (natuurlijk getal) die de waarde oplevert van grondtalexponent

37 Machtsverhef-methode
private static double macht (double x, int n) { double result; int t; t = 0; result = 1; while ( t<n ) { t = t+1 ; } result = result * x ; return result; }

38 Vergelijk-operatoren
< kleiner dan <= kleiner dan of gelijk aan > groter dan >= groter dan of gelijk aan == gelijk aan != ongelijk aan x=5 x wordt 5 ! x==5 is x gelijk aan 5 ?

39 Expressies Expressie met een getal als waarde
2 * (lengte + breedte) type int value Expressie met een tekst als waarde "Hallo " + persoon type string object- Expressie met een waarheid als waarde teller < exponent type bool value

40 Bool expressies Vergelijken van waarden
x <= y Combineren van andere bool-expressies met logische operatoren && and || or ! not George Boole ( ) x<0 && y>0 ! (x==0 && y==0) x!=0 || y!=0

41 Syntax van opdrachten opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie
klasse naam methode naam ( expressie ) ; . , object expressie property naam += variabele = expressie ; return expressie ; while ) ( expressie opdracht blok

42 Constanten Constanten met een getal als waarde
2 -5 137 Constanten met een tekst als waarde "Hallo" "123" "" "true" Constanten met een waarheid als waarde true false

43 Gebruik van bool expressies
Als voorwaarde van een while-opdracht while (x<10) ... Rechts van een toekenningsopdracht bool b; b = x<10 ; Als resultaat van een methode return x<10 ;

44 Overzicht programma-constructies
kun je doen kun je uitrekenen Opdrachten Toekenning Aanroep void-methode return-opdracht while-opdracht { ... } - bundeling Expressies Constante Variabele Aanroep methode Expressie met operatoren Expressie met haakjes new-expressie

45 Practicum 2: Mandelbrot
Voor elke (x,y) : 2 zet (a,b)=(x,y) is |(a,b)|>2 ? dan (x,y) wit doe a=a2-b2+x en b=2*a*b+y is |(a,b)|>2 ? dan (x,y) zwart -2 -2 enzovoorts... 2

46

47

48 Practicum groep di 17-19 vr 15-17 begeleider 1 103 175 Victor 2 115
201 Maaike 3 106 Tim 4 109 Suzan 5 165 001 Susan 6 Jos


Download ppt "Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie"

Verwante presentaties


Ads door Google