Persoonlijke coaching bij vochtbeperking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van de UNCO-MOB
Advertisements

Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
doorzettingsvermogen”
Workshop: opstellen vervolgaanvraag
Verantwoordelijke Leni.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Volgende dia is: Terugkoppeling bijeenkomst 1
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Behandeling van internetverslaving
Drugs- en alcoholverslaving
Motiverend gesprek.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Rehabilitatie en verslaving
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Protopics KIS Het individueel behandelplan. Kenmerken Het zorgplan is gemaakt door Protopics en is een integraal onderdeel van Protopics KIS. Het zorgplan.
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Rollen schuldhulpmaatje
Deskundigheidsbevordering binnen RADAR
Congres Appreciative Inquiry
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Dossier Empowerment.
Problematisch alcoholgebruik Motiverende gespreksvoering in fasen
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Lyceum de Grundel Leerlingbegeleiding 2014/2015.  Overdracht  Informatie en afstemming  Continuïteit.
binnen Passend Onderwijs
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Korte motivatieverhogende interventie Voor ‘overwegers’
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Rolinda Claassen-Janssen fysiotherapeut Rivas / Rijndam
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
motiverende gespreksvoering
Motiverende gespreksvoering
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 ICT LAB 2015 Henk Bakker en Paul Cornelisse.
PRIKANGST?.
HUISBEZOEK JA OF NEE JA Duidelijk beeld woonsituatie, materiële aspecten Duidelijk beeld woonsituatie, materiële aspecten Informatie op psychosociaal.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Zelfmanagement Longpunt
It’s LiFe!. it’s life tool sensor zelfmangement ondersteunings programma coaching en feedback systeem.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Proeven van motiverende gespreksvoering
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Startbijeenkomst Monitor BoekStart in de kinderopvang meting 2017
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Gesprekstechnieken Les 5.
Meervoudig verantwoorden: De waarde van bibliotheekdiensten voor gemeenten 26 september 2018.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Omgaan met verschillen
Transcript van de presentatie:

Persoonlijke coaching bij vochtbeperking Breda Persoonlijke coaching bij vochtbeperking

Caroline Hendrickx en Gerda Verbraak maatschappelijk werk nefrologie Persoonlijke coaching bij vochtbeperking Caroline Voostellen: Ik ben…. Vochtbeperking is voor veel patiënten een moeilijke opdracht. Verpleegkundigen en diëtisten spelen een belangrijke rol in de begeleiding. Voor een aantal patiënten zijn de ‘gewone’ interventies onvoldoende. Juist voor dié groep is dit protocol ontwikkeld, te geven door Maatschappelijk werkers of mensen die een opleiding motiverende gespreksvoering hebben gevolgd.

Patiënt komt teveel aan JA Actie nefroloog, VP, diëtist gedurende 2 weken: Doel bereikt? NEE Geen verandering Normale behandeling Verpleegplan wordt aangemaakt. Intensivering contact diëtist. Max 6 weken JA Normale behandeling Traject wordt gestart , 6 bijeenkomsten Terugkoppeling in MDO Verder geen actie of alternatieven bespreken Aanmelden via MDO (Nefroloog, VP, Diëtist, MW). Uitgangspunten vaststellen en bekijken of patiënt in aanmerking komt voor Persoonlijke coaching bij vochtbeperking door MW Caroline: Om duidelijk af te stemmen met alle disciplines (met name verpleegkundigen en diëtisten) werken we in het Amphia met een beslisboom, gemaakt door Ans Jansen onze diëtist In dit schema worden deze afspraken in één oogopslag duidelijk. Vanwege het kleine lettertype hebben we er een print van gemaakt, aangevuld met een toelichting op de achterzijde.

Handleiding voor coach Werkboek voor patiënt Handleiding voor coach Caroline Werkboek patiënt: informatie Registratie-opdrachten maken meer kans op succes (bereidheid is belangrijk) Gerda In de handleiding voor de coach wordt per bijeenkomst informatie over gebruikte methodiek en gesprekstechnieken gegeven

Methodiek Motiverende gespreksvoering Intrinsieke motivatie Cognitieve dissonantie roken is dodelijk (kennis)  ik rook (gedrag) Registratie Zelfcontrole Terugvalpreventie Gerda De methodiek is gebaseerd op motiverende gespreksvoering. (actief luisteren, open vragen stellen, reflecteren, bevestigen, samenvatten, sturen) -Hierdoor wordt de intrinsieke motivatie verhoogd (patiënt wil het zélf ipv de dokter wil het) We maken o.a. gebruik van cognitieve dissonantie: dit betekent dat je nadruk legt op gedachten, kennis en gedrag waarvan de patiënt ervaart dat die uit balans zijn. Dit geeft onaangenaam gevoel. Mensen streven balans na. Voorbeeld: roken = dodelijk (kennis) – ik rook (gedrag) Om de dissonantie op te heffen (de balans terug te krijgen) kun je ofwel je gedachten veranderen: roken is niet dodelijk, of je gedrag veranderen (stoppen met roken). Door Registratie wordt de zelfcontrole vergroot en er is aandacht voor terugvalpreventie.

4 fasen 1. Overweging (1 bijeenkomst) 2. Voorbereiding (1 bijeenkomst) 3. Actie (2 bijeenkomsten) 4. Volhouden (2 bijeenkomsten) IEDERE bijeenkomst: Monitoren voortgang en motivatie op peil houden Caroline 4 fasen -6 gesprekken 1: Voor en nadelen afwegen 2: beslissing en voorbereiden 3: actie 4: volhouden Iedere bijeenkomst: Monitoren van de voortgang Motivatie op peil houden

Fase 1 Overwegen Handleiding Werkrelatie Peilen van kennis Motivatie verhogen Werkboek Uitleg over vocht en zout Uitleg over dorst Voor en nadelen vochtinname Voordelen vochtbeperking Gerda handleiding De relatie is belangrijk: de patiënt positief benaderen, niet veroordelen Door manier van vragen stellen leggen we het initiatief bij de patiënt. Caroline werkboek Onderzoeken wat patient weet over vocht. (Rol VP/dietist) Dorst =basisbehoefte (beïnvloed door zoutgebruik) ook gewoontegedrag (kopjes in de kast, als je die verzet grijp je vaak mis) Start maken registratie-opdrachten: voor en nadelen vochtinname en voordelen vochtbeperking, hiermee ontlok je zelfmotiverende uitspraken

Fase 2 Voorbereiding Handleiding Verhogen motivatie en versterken zelfvertrouwen (scaling 1-10) Sociale steun Werkboek Het besluit Plan van aanpak Gerda handleiding. Scaling: Patiënt punt laten geven van 1 tot 10. Motivatie: hoe belangrijk is het voor u om te veranderen? Cijfer 1 = niet belangrijk– 10 is erg belangrijk (willen), waarom geen lager punt? Dan volgt een zelfmotiverende uitspraak. Hetzelfde voor: Hoeveel vertrouwen of het lukt 1 – 10 (kunnen). Waarom geen lager punt? Sociale steun: Hoe helpt uw echtgenoot? Die zegt dat ik niet mag drinken. Is dat helpend voor u? Nee, baal ik van. Stiekem drinken. Dát bespreken. Wat kan wel helpen? Caroline werkboek Het is belangrijk dat patiënten zélf het besluit nemen om door te gaan met de coaching. Dan: plan van aanpak: Redenen om aan vochtbeperking te houden Problemen Wat ga ik doen om aan vochtbeperking te houden: - Welke hulpmiddelen, sociale steun: wie kan mij helpen, welke beloning, bijvoorbeeld: jezelf compliment geven

Fase 3 plan van aanpak Handleiding Werkboek Alternatieven uitbreiden Inzicht verhogen en leren omgaan met verleidelijke situaties Werkboek Omgaan met dorst Interne en externe factoren Hulpmiddelen Gevoelsurfen Ontspanning Gerda handleiding Ondanks het protocol zoek je voortdurend aansluiting met waar de patiënt mee bezig is, aan de hand van registratieopdrachten kun je alternatieven uitbreiden, wat helpt, wat kun je nog meer doen, wat kun je anders doen. Door verhogen inzicht zijn patiënten beter opgewassen. Let op taalgebruik: “verleidelijk ipv moeilijk” Caroline werkboek Hoe ga je om met dorst? (registratieopdracht: tijdstip dorstmoment, wat hebt u gedaan, hielp dit?) Hulpmiddelen: Afleiding, sociale steun, anders denken, kleine kopjes, ijsklontjes enz. Gevoelsurfen = concentreren op dorstgevoel, dit gaat als een golfbeweging vanzelf weer over Gedragsverandering kan stress met zich meebrengen, ontspanning belangrijk (activiteit of oefeningen, belang van bewegen) Verleidelijke situaties: intern en extern (voorbeeld: zien drinken, verjaardag / tegenover gedachten/gevoelens: er is niks aan het feest als ik niet mag drinken)

Fase 4 Volhouden Handleiding Werkboek Motivatie op peil houden Keuzethema behandelen Werkboek Maken van noodplan Werkboek als persoonlijk naslagwerk Gerda handleiding We focussen op de winst die geboekt is, op wat wél goed gaat. Hoe beter iemand zijn eigen gedrag kent, hoe beter hij daar op in kan spelen. Aan de hand van huiswerkopdrachten wordt het thema besproken (stress, somberheid en druk van anderen) In het werkboek wordt de theorie stap voor stap in een registratieopdracht uitgewerkt Caroline werkboek Noodplan: doel: draad opnieuw oppakken na een vergissing (taalgebruik: geen ‘fout’ maar vergissing) Ook het noodplan is een concreet stappenplan. Uiteindelijk wordt het werkboek een persoonlijk naslagwerk

Ook aan de slag? www.vmwn.nl