Studenten beter leren onderzoek doen Rienk van Marle Joris Verwijmeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Research Based Learning
Advertisements

Wat is goed onderwijsonderzoek?
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
Integreren van onderzoek in onderwijs
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
ruimte object beleving
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Dienstbaar maken van kennis en kunde voor het leren van anderen.
Bachelor thesis sessie
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Ik als docent Als leerling op school Als docent die mij inspireerde Als de docent die ik wou zijn Als de docent die ik niet wil zijn Wat mij het leukste.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Professional Development Schools - Rijnmond
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Keuzevrijheid: lust of last?
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
Beginnen met lesplannning
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
What is the meaning of? Student centered learning
Evolutieleer Natuurwetenschappen.
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Thinking like an economist
Participatory Action Research
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
how to create an Optimal Classroom Experience
Dynamic Architecture What about you?
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
The Future Teacher 3.0.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Studenten beter leren onderzoek doen Rienk van Marle Joris Verwijmeren

Methodenonderwijs binnen hbo Met de groeiende aandacht voor onderzoek binnen het hbo worden curricula voorzien van onderzoeksleerlijnen / methodenleerlijnen; Het lijkt erop dat het steeds beter lukt om eigen hbo-methodenonderwijs te ontwikkelen in plaats van een soort “universiteit light”; Het beroepshandelen van de aanstaande alumnus speelt daarbij een sleutelrol.

Herkenbaar? “studenten vinden methodenonderwijs niet zo interessant” “de slagingspercentages van cursussen in onze methodenleerlijn (onderzoeksleerlijn) vallen tegen” “bij herhaling van inhoud in vervolgcursussen lijkt het alsof de stof voor studenten compleet nieuw is” “afstudeerbegeleiders klagen over het geringe onderzoekende vermogen van studenten die zij begeleiden”

Moeilijk methodenonderwijs "Research methods modules are often difficult to teach, with students perceiving a range of problems such as the difficulty of the modules, the language and practice of research, and superficial teaching that is either not specific to the discipline or teacher rather than student- centered" (Clark, 2011, p.136) "It had become apparent, from both staff and student feedback, that the perceptual link between learning research methods as a subject, and its use for future study, was poor." (Benson & Blackman, 2003, p.39)

Beter methodenonderwijs? "As yet limited attention has been given to developing the sort of ‘pedagogical culture’ in research methods that is well established in a number of other disciplines... Many teachers of research methods, as may be the case in other subject areas, appear not to consider pedagogical questions at all." (Wagner, Garner & Kawulich, 2011, p. 75) "Critics of a broad research training for research students argue that it is not possible to teach a wide range of skills to students in such a way that they are able to use the techniques studied. Some also suggest that research is a craft, not a skill, and so cannot be taught." (Deem & Lucas 2006, p.4).

Het vertrekpunt van mijn project Onderzoeksvraag: – Wat zijn, volgens docenten en auteurs op het gebied van onderzoeksmethodologie, moeilijkheden die studenten ervaren bij het leren onderzoek doen? Doel van deze vraag: – Aanknopingspunten vinden voor het ontwikkelen van interventies. Methode: – Diepte-interviews met experts/docenten

Probleemvak?

Mate waarin studenten intrinsiek gemotiveerd zijn Hoog Laag

Probleemvak? Mate waarin een houdingsverandering gevraagd wordt LaagHoog Mate waarin studenten intrinsiek gemotiveerd zijn Hoog Laag

Probleemvak? Opleiding: Hotel Management Mate waarin een houdingsverandering gevraagd wordt LaagHoog Mate waarin studenten intrinsiek gemotiveerd zijn Hoog Laag

Probleemvak? Opleiding: Hotel Management Mate waarin een houdingsverandering gevraagd wordt LaagHoog Mate waarin studenten intrinsiek gemotiveerd zijn Hoog Marketing Laag

Probleemvak? Opleiding: Hotel Management Mate waarin een houdingsverandering gevraagd wordt LaagHoog Mate waarin studenten intrinsiek gemotiveerd zijn Hoog Marketing Laag Finance

Probleemvak? Opleiding: Hotel Management Mate waarin een houdingsverandering gevraagd wordt LaagHoog Mate waarin studenten intrinsiek gemotiveerd zijn Hoog MarketingEvents Laag Finance

Probleemvak? Opleiding: Hotel Management Mate waarin een houdingsverandering gevraagd wordt LaagHoog Mate waarin studenten intrinsiek gemotiveerd zijn Hoog MarketingEvents Laag FinanceOnderzoek

Houdingsverandering Hier wil ik mij de komende tijd op richten door het onderzoeken van het effect van een aantal interventies; Bijvoorbeeld: – Expliciet aandacht besteden aan de onderzoekende houding die aan het eind van de studie verwacht wordt; – Expliciet aandacht besteden aan mogelijke barrières in de ontwikkeling van die onderzoekende houding; – Het belang van (individuele) feedback.

Intrinsieke motivatie De ondervraagde docenten ervaren minder problemen naarmate zij meer weten in te spelen op de intrinsieke motivatie van de studenten; Zij signaleren variabelen die hierbij een rol kunnen spelen; In de volgende twee “schakelborden” worden deze variabelen kort geschetst.

“ON”“OFF” Presentatie Volgorde Toepassingsvoorbeelden zijn het uitgangspunt Theorie is het uitgangspunt Nieuwsgierig Nieuwsgierigheid en verwondering van student worden aangesproken Nieuwsgierigheid en verwondering van student worden niet aangesproken Aansluiting opleiding Voorbeelden en oefeningen sluiten aan bij de opleiding van de student Voorbeelden en oefeningen zijn algemeen Aansluiting leefwereld Voorbeelden en oefeningen sluiten aan bij de leefwereld van de student Voorbeelden en oefeningen zijn algemeen Echte actie Oefening in de les met de uitvoering van onderzoekjes Oefening in de les enkel op papier Geheel proces Korte, snelle onderzoekjes die in een les helemaal gedaan kunnen worden Oefening met afzonderlijke fasen van het onderzoeksproces Rolmodel opleiding Docent representeert het vakgebied van de opleiding Docent heeft een andere achtergrond dan de opleiding Rolmodel onderzoek Docent toont een onderzoekende houding (nieuwsgierig, kritisch) Docent toont geen onderzoekende houding In methodenonderwijs:

“ON”“OFF” Echte actie Echt zelf aan de slag met de uitvoering Enkel nadenken over de ontwerpfase Geheel proces Het gehele proces wordt doorlopenSlechts deel van het proces uitgevoerd Proceskeuzes Student bepaalt proceskeuzesProces is voorgeschreven Onderwerpkeuze Student bepaalt het onderwerpOnderwerp is voorgeschreven Interessegroei Onderwerp kruipt onder de huidOnderwerp gaat steeds meer tegenstaan Uniciteit Project is nog niet eerder gedaanElk cohort analyseert dezelfde dataset Echte relevantie Relevantie voor opdrachtgeverRelevantie voor studiepunten Rolmodel opleiding Docent representeert vakgebied van de opleiding Docent heeft andere achtergrond dan de opleiding Rolmodel onderzoek Docent toont een onderzoekende houding (nieuwsgierig, kritisch) Docent toont geen onderzoekende houding Coproductie Student en docent werken samen aan project Docent kijkt toe Nieuwsgierigheid docent Student en docent zijn samen nieuwsgierig naar uitkomsten Docent weet het (juiste) antwoord al of wil het niet weten In een onderzoeksproject:

Onderwijsontwikkeling De variabelen uit de schakelborden bieden aanknopingspunten voor onderwijsontwikkeling; Bij het doorontwikkelen van bestaand onderwijs kan het gaan om lichte aanpassingen die het onderwijs aantrekkelijker maken voor de student; Voor het ontwikkelen van nieuw onderwijs lijken de schakelborden minder geschikt, mits ontwikkelaars erin slagen om de essentie van onderzoekend vermogen voor een hbo-alumnus als uitgangspunt te nemen.

Opdracht Doorloop individueel de volgende opdracht. 1.Kies een bepaalde focus. U kiest ofwel voor onderwijs over methoden van onderzoek ofwel voor onderzoeksprojecten als focus. 2.Kies een bepaald onderdeel van uw onderwijspraktijk. U kunt hierbij denken aan een bepaalde module, maar bij voorbeeld ook aan projectonderwijs. 3.Scoor het door u gekozen onderdeel van uw onderwijspraktijk op de variabelen van het betreffende schakelbord. 4.Formuleer op basis hiervan drie verbeterpunten voor uw eigen onderwijspraktijk.

References Benson, A., & Blackman, D. (2003). Can Research Methods Ever Be Interesting? Active Learning in Higher Education, 4(1), doi: / Clark, A. (2011). Embedding Transferable Skills and Enhancing Student Learning in a Political Science Research Methods Module: Evidence from the United Kingdom. PS: Political Science & Politics, 44(01), doi: /S Deem, R., & Lucas, L. (2006). Learning about research: exploring the learning and teaching/research relationship amongst educational practitioners studying in higher education. Teaching in Higher Education, 11(1), doi: / Wagner, C., Garner, M., & Kawulich, B. (2011). The state of the art of teaching research methods in the social sciences: towards a pedagogical culture. Studies in Higher Education, 36(1), doi: /