Agressie op School.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Taghon Geert 2011.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Welkom bij Leefstijl.
Technieken 3: de-escaleren
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Infotheater Omgaan met agressie.
Computerverslaving.
ADHD bij kinderen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Oorlogsspeelgoed en agressie
School- en pedagogische psychologie
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Vroegtijdige Schoolverlaten
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Gedrag op de Wichelroede
Communicatie met ouders
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Workshop klassenmanagement
Kanjertraining..
Martine Speelman en Marieke v.d. Maten
Vandalisme en Kleine Criminaliteit (Sanders, 2000) Door: Sem Verbeke – 1BaMV B – Groep 6.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
vanuit een herstelgerichte visie!
Alcohol, roken en opvoeding
Gezins- en wijkgericht werken
Ontwikkeling en de basisschool
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Sociale Hygiëne Les 3.
Pesten is kindermishandeling
Media en geweld Merlier Michael, 1BaTPB1.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Welkom op onze thema-avond
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
‘Agressie bij kinderen’
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Vier het Leven 2019.
Transcript van de presentatie:

Agressie op School

Ideeën over agressie Lange ontwikkelingsgeschiedenis… Ontwikkelt zich vooral in ouder-kindrelatie Risicofactoren: Ineffectieve ouders Agressief gedrag = meer kans op succes Stabiele eigenschap

Agressie in de schoolsituatie Agressieve stijl, nieuw milieu… Geïrriteerde leerkracht 2 nieuwe omschrijvingen Dom Lui

Verschijningsvormen op school Individuele agressors: Overtreden regels Schelden leerkrachten uit Fysiek agressief Sociaal onvaardig Voelen zich vaak eenzaam

Verschijningsvormen op school Meelopers Niet echt probleemkinderen Hebben het zelf moeilijk Ongedefinieerde agressie Vandalisme groepsagressie lastige klassen

Houding van de leerkracht Agressie lokt agressie uit. Geef jongeren het gevoel dat ze er mogen zijn!

Signalen Lange probleemgeschiedenis… Thuissituatie vaak chaotisch en ongestructureerd Inconsequente/inadequate opvoedinsstijl Resultaat Gedrag opvoeder = onvoorspelbaar voor kind Geen behoefte om gedrag aan te passen Woedebuien

Kenmerken Weinig doorzettingsvermogen Weinig inlevingsvermogen Weinig zelfcontrole Faalangst Geen zicht op eigen gedrag of het effect ervan Neiging tot één oplossingsvorm Geen zicht op problemen

Aanpak- Hulpverlening-Behandeling Agressors: straffen minder effectief dan aangeven wat men graag anders had gewild Meelopers = veel vaardiger dan agressors Sanctioneren helpt hier wel. Slachtoffers: opvang en begeleiding + ontwikkelen van nodige vaardigheden om zich te verdedigen

Bedankt!