Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie.
TitelWorkshop: Mijn patient heeft stressklachten! Wat nu
Stemmingsstoornissen bij mensen met een verstandelijke beperking: gedragstherapeutische invalshoeken. Gert Tharner, klinisch psycholoog en gedragstherapeut/supervisor.
Interweaves in beeld: Het visueel en non-verbaal maken van interweaves
Posttraumatische Stress-stoornis
Wiegendood Oorzaak van verdriet of trauma?
Diagnose Eerst: opluchting + duidelijkheid
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Angst en angststoornissen
Rouwverwerking bij jeugdigen
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Innovatie bij psychotherapie online
Somatoforme stoornis Begripsbepaling (achtergrondinformatie):
Psychotherapie en armoede
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Post Traumatic Stress Disorder
Posttraumatische stress stoornis
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Mindfulness.
Angststoornissen.
Gedragsveranderingen bij dementie
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
DE angst wegkijken Je naam hier Auteur: Niki Korteweg
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Conceptuele en operationele analyse van perfectionisme
Psychosociale begeleiding bij kanker
Preventie van depressie: een overzicht
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Angststoornissen 1.
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
Praktijkinformatie EMDR Contactgegevens/informatie: Voor meer informatie of voor het maken van een afspraak kun je contact opnemen met het secretariaat.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
PRIKANGST?.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Van mis-handelen naar relationeel handelen Systemische psychotherapie bij fysiek geweld in paarrelaties van Lawick, J., (2003). Van mis-handelen naar relationeel.
PETS! Pesten anders bekeken
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Serious game ter preventie van PTSD. IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Probleem analyse ConceptPrototype Play-test.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
STEMMINGSSTOORNISSEN
EMDR = Wat is het en hoe werkt het?
POP poli Traumatische partus
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
De Kracht van Communicatie
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Kwetsbare zwangere Stevig ouderschap prenataal Eigen hulpverlener
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
COMPLEXE POSTTRAUMATISCHE STRESSSTOORNIS
PTSS en DES NOS nader beschouwd.
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
DISSOCIATIE SESSIE 3.
Psychiatrische stoornissen
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Introductie Casuïstiek trauma? Ervaringen in de praktijk?
Intensieve begeleiding
Breek me de bek niet open
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4

Wat is Eye Movement Desensitization and Reprocessing?  = EMDR  Aangetekende methode voor behandeling  gevolgen psychotrauma.  Geheugenprestaties  emotionele lading ontdoen.  Relatief efficiënte procedure.  = EMDR  Aangetekende methode voor behandeling  gevolgen psychotrauma.  Geheugenprestaties  emotionele lading ontdoen.  Relatief efficiënte procedure.

 Bevat elementen psychologische scholen.  Cliënt verzocht erge herinnering ophalen  concentreren afleidende stimulus. bv: volgen vingers therapeut.  Eerste keuzebehandelingen voor posttraumatische stress- stoornis.  Bevat elementen psychologische scholen.  Cliënt verzocht erge herinnering ophalen  concentreren afleidende stimulus. bv: volgen vingers therapeut.  Eerste keuzebehandelingen voor posttraumatische stress- stoornis.

Ontstaan van EMDR  Eerste versie: Amerikaanse psychologe Francine Shapiro in  ontwikkelaar EMDR  Jaren daarna: procedure verder uitgewerkt  evolueerde volwaardige therapeutische methode.  ≠ typen trauma gerelateerde psychopathologie: - PTSS -fobische aandoeningen.  Eerste versie: Amerikaanse psychologe Francine Shapiro in  ontwikkelaar EMDR  Jaren daarna: procedure verder uitgewerkt  evolueerde volwaardige therapeutische methode.  ≠ typen trauma gerelateerde psychopathologie: - PTSS -fobische aandoeningen.

Doel van EMDR  Cliënt terugdenken traumatische gebeurtenissen zonder spanning.  Subjectieve spanning herinnering  hoog genoeg zijn.  Geheugennetwerk herinnering opgeslagen wordt  goed geactiveerd worden.  Cliënt terugdenken traumatische gebeurtenissen zonder spanning.  Subjectieve spanning herinnering  hoog genoeg zijn.  Geheugennetwerk herinnering opgeslagen wordt  goed geactiveerd worden.

 Herinneringsbeeld meest emotionele van gebeurtenis in gedachten opgenomen.  Cliënt richten op traumatische gebeurtenis  richten op emotionele reacties, lichamelijke sensaties.  Belangrijk: hulpverlener + cliënt zoeken krachtige idiosyncratische negatieve cognitie.  Herinneringsbeeld meest emotionele van gebeurtenis in gedachten opgenomen.  Cliënt richten op traumatische gebeurtenis  richten op emotionele reacties, lichamelijke sensaties.  Belangrijk: hulpverlener + cliënt zoeken krachtige idiosyncratische negatieve cognitie.

 Cliënt verzocht uitspraak doen over hoe hij zichzelf waarneemt.  Lokken sterke affectieve reacties op.  Cliënt verzocht cognitie verwoorden  toekomst willen geloven.  tegengesteld vorige verwoordde negatieve opvatting.  Cliënt verzocht uitspraak doen over hoe hij zichzelf waarneemt.  Lokken sterke affectieve reacties op.  Cliënt verzocht cognitie verwoorden  toekomst willen geloven.  tegengesteld vorige verwoordde negatieve opvatting.

Cognitie: 5 thema’s  = cognitieve domeinen. 1.Verlies van controle 2.Schuld of verantwoordelijkheid 3.Zelfwaardering 4.Kwetsbaarheid 5.onveiligheid  = cognitieve domeinen. 1.Verlies van controle 2.Schuld of verantwoordelijkheid 3.Zelfwaardering 4.Kwetsbaarheid 5.onveiligheid

Elementen  Opbouwen therapeutische relatie.  Identificeren disfunctionele en functionele cognities.  Blootstelling aan herinnering traumatische gebeurtenis.  Opbouwen therapeutische relatie.  Identificeren disfunctionele en functionele cognities.  Blootstelling aan herinnering traumatische gebeurtenis.

 Niet nodig:  Ervaringen grondig beschrijven.  Therapeut alle details op de hoogte is.  Tussen de zittingen huiswerkopdrachten geven.  Niet nodig:  Ervaringen grondig beschrijven.  Therapeut alle details op de hoogte is.  Tussen de zittingen huiswerkopdrachten geven.

Besluit  Toepassing: spanning cliënt afnemen.  Spontane associaties gelegd, inzichten ontstaan  MAAR: kan contact maken andere traumatische ervaringen.  Belangrijkste voordeel: korte behandelingsduur.  2 de voordeel: kleine emotionele belasting cliënt.  Toepassing: spanning cliënt afnemen.  Spontane associaties gelegd, inzichten ontstaan  MAAR: kan contact maken andere traumatische ervaringen.  Belangrijkste voordeel: korte behandelingsduur.  2 de voordeel: kleine emotionele belasting cliënt.

 Oogbewegingen leiden tot beduidende vermindering helderheid en emotionaliteit van herinneringen.  Er vergt enige tijd stellen complexiteit van neurobiologische processen verwerking van traumatische gebeurtenissen.  Oogbewegingen leiden tot beduidende vermindering helderheid en emotionaliteit van herinneringen.  Er vergt enige tijd stellen complexiteit van neurobiologische processen verwerking van traumatische gebeurtenissen.

 Bron: &dq=gevolgen+van+stress+bij+jongeren&hl=nl&sa=X&ved=0a hUKEwjuhY- qsrXJAhVJQBQKHetbCWEQ6AEITDAG#v=onepage&q=gevolg en%20van%20stress%20bij%20jongeren&f=false &dq=gevolgen+van+stress+bij+jongeren&hl=nl&sa=X&ved=0a hUKEwjuhY- qsrXJAhVJQBQKHetbCWEQ6AEITDAG#v=onepage&q=gevolg en%20van%20stress%20bij%20jongeren&f=false  Bron: &dq=gevolgen+van+stress+bij+jongeren&hl=nl&sa=X&ved=0a hUKEwjuhY- qsrXJAhVJQBQKHetbCWEQ6AEITDAG#v=onepage&q=gevolg en%20van%20stress%20bij%20jongeren&f=false &dq=gevolgen+van+stress+bij+jongeren&hl=nl&sa=X&ved=0a hUKEwjuhY- qsrXJAhVJQBQKHetbCWEQ6AEITDAG#v=onepage&q=gevolg en%20van%20stress%20bij%20jongeren&f=false