Jan Masschelein (& Maarten Simons)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Excel in het voortgezet onderwijs
Leren in een online wereld (part 1)
Filosofie Op HAVO en VWO.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
De nieuwe werkelijkheid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Voor die jongeren die denken alles te weten…
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Het zoeken en vinden van trends
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
Het Actuele Debat – Debatgroep 5 Wendy Cassandra Stijn.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Communicatiebehoefte of ongebreidelde nieuwsgierigheid digitale snelwegen mondiaal zappen : homo zapiens wijzigende sociale patronen digitale kennissenkring.
Hemelvaart: Met ons Hoofd in de wolken en de voeten op aarde.
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
ONDERWIJSCONFERENTIE KHLim 15 MEI 2014 WERELDBURGERSCHAP KIEZEN VOOR EEN PROFIEL - streven naar een specifieke en een oprechte meerwaarde.
Technologie Hoe de Europeanen de technieken ontwikkelde die ze in staat stelde de wereld te veroveren.
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Londen 2010 Dynamiek ICT studiereis 13-1 t/m 15-1.
Tijdens een opgraving vindt een archeoloog een scherf met daarop twee gedeeltelijke zinnen en een hele zin. 1…………….. einde van de zin 2Een volledige zin.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Jaap van Lakerveld Directeur
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Meesters en hun school: over amateurisme, ‘vrije tijd’ en ‘leerstof’. Een pedagogisch perspectief op cultuureducatie Jan Masschelein Laboratorium voor.
De nieuwe Professional Social Work De WMO werkplaats Implementatie
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
1)Wat is de duurzaamheidsdiscussie? 2)Kloppen de aannames achter deze discussie? 3)Wat betekent dat voor ons denken (en doen)? Bekijk de dia’s later op.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Veranderingen en verbeteringen in het primaire werkproces realiseren. Korte omschrijving.
Erger niet... 1.
twee helften maken een geheel
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Jaap van Lakerveld Directeur
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Beelddenken naast Talig #
23 maart 2017 profilering.
De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief
REALISME Kunstenaars uit de romantiek proberen de werkelijkheid om te buigen naar droom- en/of ideaalbeelden. In het Realisme ontstaat een vorm van beschrijvende.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Een lerende en adaptieve organisatie
Onderzoeksmaster Rechten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De uitdagingen voor de toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief Jan Masschelein (& Maarten Simons) Laboratorium voor educatie en samenleving (KU Leuven)

1. De school: unieke pedagogische vorm Scholè: vrije tijd Collectieve aandachts- en zorgpraktijk Mensen en wereld in elkaars gezelschap brengen

2. Implicaties School-vorm drukt een opvatting over gelijkheid en vrijheid uit (inhoud en richting van studie en oefening niet bepaald vanuit herkomst, toekomst of afkomst)

2. Implicaties Historische uitvinding en beslissing om bestaande gebruik even buiten werking te stellen zodat men zelf bestemming kan vinden – meer dan socialisatie

2. Implicaties Heeft potentieel revolutionair karakter – utopische gedachte “iedereen kan alles leren”

de school is een historische uitvinding, kan verdwijnen, kan her-uitgevonden worden gezin SCHOOL samenleving unieke setting: De vrije/onbezette/onbestemde tijd en ruimte die de samenleving geeft aan de nieuwe generatie om zichzelf te vernieuwen mogelijk gevaarlijk, revolutionair: temmen en neutraliseren van de school en de leerkracht

3. Leren op school: in vorm brengen, interesse wekken, op tafel leggen Zich verhouden tot wat ons bepaalt Belang van basisgrammatica’s Interesse wekken Op tafel leggen

4. Vier uitdagingen Digitalisering – de grammatica van het internet Virtualisering – de fictionering van werkelijkheid Personalisering – de logica van dienstverlening Kapitalisering – de bezetting van de (vrije) tijd

School of leeromgeving? “School’s over: Learning Spaces in Europe in 2020: An Imagining Exercise on the Future of Learning” (European Commission Joint Research Center, 2008) ‘Leeromgevingen’ gericht op het effectief en efficiënt produceren van leeruitkomsten (meerwaarde) geformuleerd in termen van competenties (inzetbare leerresultaten) Mobilisatie en acceleratie Individueel lerende en zijn/haar noden staan centraal Permanente monitoring en profilering Mogelijk gemaakt door nieuwe technologie

Willen we (nog) school ? Vertraging Zonder (natuurlijke) bestemming gelijkheid Realiseren van de utopische gedachte: “Iedereen kan alles leren” Zorg voor gemeenzame wereld