De cognitief gedragstherapeutische benadering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

Psychologie van de armoede
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
De “ leraar” als rolmodel
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Angst en angststoornissen
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Psychologie van de beweging: afspraken
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Arousal, angst & stress Definities
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Model-leren.
vanuit een herstelgerichte visie!
Leerstijlen KOLB SJM.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Modellen en Stromingen
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Modellen en Stromingen
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Sheets: Kamer: ML
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
De kracht van positief opvoeden
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Psychologie van het leren
(of belonen of bekrachtigen)
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
H2 Een leven lang leren.
Psychologieles 11 lesweek 1
Agressie Les 2.
De ontwikkelings-psychopathologie van angst
Aangeboren of aangeleerd?
Door Emily Vandevijvere
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

De cognitief gedragstherapeutische benadering Behaviorisme Reactie op de psychoanalyse Principes van de gedragstherapie Houdt zich bezig met waarneembaar gedrag Gedrag wordt aangeleerd Cognitieve psychologie De principes van de cognitieve therapie Reactie op het behaviorisme Gaat niet om de werkelijkheid maar om een interpretatie van de werkelijkheid

Wie? John B. Watson (1878 – 1958) B. F. Skinner (1904 – 1990) Ivan Petrovich Pavlov (1849-1936). Albert Bandura (1925 – heden)

John B. Watson: Give me a dozen healthy infants, well-formed, and my own specified world to bring them up in and I'll guarantee to take any one at random and train him to become any type of specialist I might select – doctor, lawyer, artist, merchant- chief and, yes, even beggar-man and thief, regardless of his talents, penchants, tendencies, abilities, vocations, and race of his ancestors. I am going beyond my facts and I admit it, but so have the advocates of the contrary and they have been doing it for many thousands of years. (1930)

Inleidende begrippen Attributie Locus of control Aangeleerde hulpeloosheid Automatische verklaringen

Inleidende begrippen: Attributie Het toeschrijven van een gebeurtenis aan een bepaalde oorzaak Stabiel versus instabiel Intern versus extern Globaal versus specifiek

Inleidende begrippen: Locus of control Geeft aan waar je het controlepunt legt over de zaken die je meemaakt. Interne locus of control: indruk dat je invloed hebt Externe locus of control: idee dat je geen invloed hebt

Inleidende begrippen: Aangeleerde hulpeloosheid Je hebt geleerd dat je hulpeloos bent en daar ga je je naar gedragen Externe locus of control

Inleidende begrippen: Automatische verklaringen Cognitieve psychologie Niet de dingen zelf, maar de manier waarop we over dingen denken, roept emoties en gedrag op We moeten anders gaan denken om gevoelens en emoties te kunnen veranderen

Gedragstherapie * (Afwijkend) gedrag is aangeleerd en kan weer worden afgeleerd * Emotionele problemen zijn gedragsproblemen * Over gevoelens praten is niet effectief

Gedragstherapie * Exposure technieken Blootstelling aan angstige situaties Net dat laten doen wat mensen vermijden Principe van de draak In vivo en in vitro

Klassieke conditionering

Klassieke conditionering Klassiek conditioneren van emoties (little Albert): leren bang te zijn voor ... Contiguïteit niet altijd nodig Samengaan CS en OCS leidt niet altijd tot conditionering Conditionering kan zich ook na verloop van tijd voordoen

Klassieke conditionering Klassieke conditionering als het leren van betekenissen Een OCS, bv bankgebouw krijgt betekenis (wordt CS) door een bepaalde gebeurtenis (overval) Betekenisverlening na specifieke ervaring tav OCS, maar ook na informatie, fantasieën,... Contingentie ipv contiguïteit Het ervaren van een logische samenhang is belangrijk!

Klassieke conditionering Cue-exposure Blootstelling aan CS zonder dat OCS optreedt Systematische desensitisatie bij angsstoornissen Blootstelling aan steeds angstwekkender stimuli Flooding In één keer confrontatie met angstwekkende stimulus Extinctie of uitdoving Koppeling CS – UCS blijft lange tijd uit, CR blijft uit Soms spontaan herstel

Klassieke conditionering Generalisatie CR breidt uit naar aan CS verwante stimuli Differentiatie Men leert genanceerder reageren op op bepaalde stimuli

Klassieke conditionering: therapeutische toepassingen Leren CS (moeilijke situatie) uit de weg te gaan in b.v. leefstijltraining Leren CS anders te evalueren dmv cognitieve technieken Cue-exposure: CS zonder OCS zodat CR vermindert Leren omgaan met CS, geven van geruststellende info CR beïnvloeden door ontspanning, zelfcontrole, medicatie

Operante conditionering

Operant conditioneren

voorbeeld: Een kind dat te lang buiten blijft krijgt geen eten en komt de volgende keer eerder thuis = negatieve straf voorbeeld: Een hardrijder krijgt een bekeuring en rijdt langzamer weg. = positieve straf de kans dat het gedrag afneemt voorbeeld: een ouder stopt met aandringen nadat de dochter haar kamer heeft opgeruimd = negatieve bekrachtiging voorbeeld: een werknemer krijgt een bonus voor goed werk en blijft hard werken = positieve bekrachtiging de kans dat het gedrag toeneemt stimulus verwijderen (negatief) stimulus toedienen (positief) effecten

Operante conditionering Liever negatieve aandacht dan geen aandacht! We * belonen soms ongewenst gedrag * negeren soms gewenst gedrag * denken soms te belonen terwijl we straffen * denken soms te straffen terwijl we belonen

Operante conditionering Continue bekrachtiging effectief om gedrag aan te leren Shaping: het stap voor stap aanleren en belonen van grotere gedragseenheden Variabel belonen om gedrag te behouden b.v. gokken Schema's Vaste (bv token economy)– variabele ratio Vast – variabel interval

Operante conditionering Belonen > straffen! Positieve en negatieve bekrachtiging Positief en negatief straffen Twee-factoren theorie bij fobie Door klassieke conditionering krijg je bv angst Vermijdingsgedrag vergroot nadien de angst

Functieanalyse Concreet in kaart brengen van probleemgedrag Functieanalyse Concreet in kaart brengen van probleemgedrag! Antecedenten – gedrag - consequenten

Model-leren Bandura (1925-...) stelt dat de mens ook leert door het gedrag van anderen te observeren. Dit proces noemt hij 'modelling'. Imitatie speelt hierbij een belangrijke rol. Het wordt dus duidelijk dat Bandura zich niet tot het innerlijk van het individu beperkt, maar ook veel belang hecht aan de omgeving van dat individu.

Sociale vaardigheidstraining Goldstein-training Operante technieken en model-leren Inoefenen van kleine deelvaardigheden Transfertraining