Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

JOUW RELIGIE HEEFT GEEN ENKEL BELANG
Reflectievaardigheden en instrumenten
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 05/2010
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Sociale Studies Workshop alumnidag
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Stromingen in de psychologie Humanistische psychologie
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Gedroomd ….
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Op een dag stond een jonge man midden in de stad en verklaarde, dat hij het mooiste hart had dat men ooit had gezien.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Hoe brei een team?.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Een liefdesgeschiedenis
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Gentle Teaching.
? Wat zegt de Bijbel erover?
Het was een leuk begin, We ontmoette een paar mensen met een handicap. :Een blinde vrouw :Een slechtziende vrouw :Een jongen die in een grote rolstoel.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Oriëntatie op het beroep
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Module communicatie 1 Les 1: Basisvaardigheden.
Modellen en Stromingen
Modellen en Stromingen
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Gespreks-vaardigheden
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 2
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
(Ped)agogiek Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
De therapeutische relatie in actie
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Maslow Behoeftenpiramide.
De therapeutische relatie
Agressie Les 2.
Gedragsproblemen en stoornissen
Door Emily Vandevijvere
Hier begint de nieuwe tijd
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu vrije@hr.nl med.hr.nl/vrije

Vandaag Hoofdstuk 4: Humanistische psychologie (tot 4.3)

Terugblik Habituatie Klassiek Conditioneren Operant Conditioneren Model-leren

Als jong student bracht ik er niet veel van terecht Als jong student bracht ik er niet veel van terecht. Ik was gezakt voor mijn propedeutisch examen en zat verslagen op een bankje in een gang nadat ik dat had gehoord. Een ervaren docent kwam langs en zei: "Kop op, zestig procent van de eerstejaars met jouw vooropleiding zakt, maar de meeste halen het de tweede keer wel." Die opmerking hielp mij niet. Een medestudent zag me zitten en zei: "Gezakt?" Ik knikte; hij kwam naast me zitten en zei: "Dat is balen". Zijn medegevoel gaf me steun en ik voelde me minder verlaten en mislukt.

Waarom hielp de op feiten gebaseerde opmerking van de docent niet en het gebaar en de paar woorden van de medestudent wel?

De theorie: humanistische psychologie Reactie op psychoanalyse en behaviorisme ‘Clientgericht’: unieke manier waarop de client dingen beleeft staat centraal Het bewustzijn staat centraal Proces en groei Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun leven Eigen ervaringen en belevingen worden in het hier en nu geplaatst Mens wordt opgevat als 1 geheel Doel: bevrijden van eventuele belemmeringen

Geschiedenis Voor de komst van de humanistische psychologie waren er verwante stromingen: Humanisme: opvoeding en onderwijs, de mens kan zelf bepalen wat goed en slecht is Existentialisme: individuele verantwoordelijkheid Fenomenologische psychologie: eigen beleving en ervaringen Gestaltpsychologie: mens is één geheel

Grondleggers Abraham Maslow Carl Rogers

Abraham Maslow Theorie over de hiërarchie van menselijke motivatie Maslow geloofde in een innerlijke groeikracht waardoor mensen zich kunnen ontplooien Je kunt pas jezelf worden als hij in een aantal basisbehoeften is voorzien (behoeftepiramide)

Abraham Maslow

Carl rogers 1e periode Non directieve periode Gaat om de rol van de hulpverlener (wat moet hij niet doen) Uitgangspunten: Client bepaalt doelstellingen van de therapie Therapeutische relatie in het hier en nu

Carl Rogers 2e periode: client-centered (accepteren en respecteren) 3e periode: person-centered (echtheid, onvoorwaardelijke acceptatie en empathie)

Mensbeeld Personalistisch mensbeeld

Carl Rogers Een mens is altijd in ontwikkeling (dynamische persoonlijkheid) Binnen een persoon worden 3 processen onderscheden: - voelen - denken - handelen Nadruk op interactie tussen voelen, denken en handelen

Carl Rogers Interne dialoog: interactie tussen denken en voelen Externe dialoog: interactie met anderen Gezond geïntegreerd individu: als de interne en externe dialoog op elkaar zijn afgestemd

In de pratijk Grondhoudingen Echtheid Onvoorwaardelijke positieve gezindheid Empathie

Gendlin Benadrukt (lichamelijke) gevoelsaspect In therapie moet de cliënt zich richten op de gevoelens die in hem worden opgewekt Methode = focussing

Volgende week