Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Project verkeersveiligheid en ruimte en Cursus Verkeersgedrag/-veiligheid 1 Ir Adriaan Walraad MBA.
Advertisements

Katern Criminaliteit Maatschappijleer 2.
“Hangjongeren, onbekend maakt onbemind”
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
2.2 Pak de boef dan, als je kan
Marinus Schouten Ruben les Workshop GGD BZO 5 november 2014.
Het begint bij het jonge kind
Hfdst. 9 De strafbepaling
OFC28 mediawijsheid les 4.
Criminaliteit & Rechtsstaat
Voor U? Nee voor ONS! " Ons vlugge leven ".
Jongeren en criminaliteit
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Pedagogisch werken in de wijk
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 2, week 2 Harrie Manders
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Praktijkervaring en reflectie
Onderzoeksvaardigheden 3
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Studieloopbaancoaching jaar 1 Kwartaal 3. Vandaag Kwartaaloverzicht Vervolg POP NOA NSE Toelichting SLC inleveropdracht 3 WBSA Opdracht.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Welkom Docent: Siri Kruit Programma les 6 Welkom; Presentaties : -Gokverslaving - nabespreken Bespreken eindopdracht- klassikaal & in.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Methodiek: Plancyclus
Wat is de specifieke expertise van de jeugdreclasseerder? En wat heeft de gemeente daaraan? Jacqueline Bosker Hogeschool Utrecht, lectoraat Werken in Justitieel.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Week 3: Jeugdcriminaliteit Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning A.
Strafrechten DHANI & RAMON. Inleiding  Wetboek van Strafrecht + Wetboek van Strafvoordering = basis Nederlandse strafrecht  Misdrijven & overtredingen.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Jeugdstrafrecht Wetboek van strafvordering: Regelt wat er gebeurt als er een strafbaar feit is gepleegd. Het beschrijft de rechten van de verdachten, de.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Het strafrecht”.
Criminaliteit Criminaliteit als sociaal en politiek probleem
Minor: Werken in gedwongen kader
Verdampende jeugdcriminaliteit
5.1 Uitgangspunten van het stafrecht 5.2 De rechten van een verdachte
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Waarom straffen we”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Hoofdstuk 15 paragraaf 15.6 en 15.7
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
Rayandro ( ): wat ga je doen als je een kind hebt youtube
Befje op Befje af.
Les Orgaanstelsels 11.1 Organisatieniveaus Orgaanstelsels en hun niveau 12 Topografie 12.1 Anatomische houding 12.3 Plaatsaanduidingen 12.5.
Professionele ontwikkeling
Waarom worden mensen crimineel
Communicatie 4e les.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Les Orgaanstelsels 11.1 Organisatieniveaus Orgaanstelsels en hun niveau 12 Topografie 12.1 Anatomische houding 12.3 Plaatsaanduidingen 12.5.
Gedragsproblemen en stoornissen
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Observeren Les 2.
Toedienen meststoffen
Observeren Les 2.
Pak je boeken! Paragraaf 2.1
Transcript van de presentatie:

Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. bink@hr. nl med Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m.d.bink@hr.nl med.hro.nl/binmd

Vandaag Nabespreken verwerkingsopdracht 2 “Focus op jeugdcriminaliteit” Gastdocent: Steffan Groenenberg pedagogisch medewerker de Hartelborgt Verwerkingsopdracht 3

Planning Week 4: Focusdag Jeugd Geen college verwerkingsopdracht 4 óf vervangende opdracht Week 5: College + uitnodiging gastcollege Kinderrechter. Mr. Daniëlle Bogaert link 14.30 uur collegezaal 1 (H 00.071) verwerkingsopdracht 5 óf vervangende opdracht Kerstvakantie

Voorinformatie Hoofdstuk 3 uit boek: “Focus op jeugdcriminaliteit” (Jacobs, Ferwerda & Beke, 2006)

Wat is jeugdcriminaliteit? Leeftijdsgrenzen Definitie: “Jeugdcriminaliteit verwijs naar gedrag van jongeren van twaalf tot achttien jaar waarbij bepaalde – in wetboeken vastgelegde – normen worden overtreden en waarop een straf staat”. In gevallen waarbij het gezien de persoon van de verdachte en de aard van het misdrijf noodzakelijk wordt geacht, kan ook gestraft worden volgens het volwassenstrafrecht.

Indeling in 4 groepen Kickgedrag Harde kern (begint op jonge leeftijd, criminaliteit loont en pakkans is klein, contacten in het criminele circuit, afwijkend toekomstperspectief) Meelopers De psychopathologische jeugddelinquent Harde kern Meelopers Kickgedrag Structureel Incidenteel Instrumenteel Excessief Doelgericht Sociaal karakter Financieel gewin Verveling, spanning Kickgedrag: met het ouder worden van de jongere, verdwijnt crimineel gedrag. ‘Normaal’ gedrag in de vriendengroep. Verveling, spanning, statusverhogend, ‘experimenteren’ met grenzen. Neemt af wanneer de jongere zijn toekomst niet meer op het spel wil zetten door een strafblad. Harde Kern: ‘Jong geleerd, is oud gedaan’, signalen van crimineel gedrag zijn vroeg zichtbaar. Op zeer jonge leeftijd al in aanraking met politie. Een harde-kern jongere leert al op jonge leeftijd dat misdaad loont. De risico’s zijn klein, de voordelen groot. Berekenend. Meelopers: Horen nog niet of niet meer bij de harde kern. Meelopers zitten tussen beide groepen in. Psychopathologische jeugddelinquent: LVB, alcohol/drugs, ADHD, gedragsstoornissen, internaliserende stoornissen of een combinatie van.

Harde kern Begin op jonge leeftijd Criminaliteit loont en pakkans is klein Contacten criminele circuit Afwijkend toekomstperspectief

Wij zitten vast BNN Link 19-25 min behandelplanbespreking Tot welke groep behoort Rayandro? Waarom?

Interview Wil je je even voorstellen? Wat voor jongeren heb je op de groep? Heb je voorbeelden van de verschillende typen? Harde kern jongere Meeloper Incidentele dader (kickgedrag) Psychopathologische daders Welke aanpak werkt binnen de instelling? Welke houding heb je nodig als professional?

Kansrijk http://www.jeugdinrichting.nl/

Opdracht Facebookmoord In groepjes van 3 bespreken: Wat vinden jullie: Moet er een veroordeling plaatsvinden volgens het jeugdstrafrecht of volwassenstrafrecht? http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/det ail/3507172/2013/09/10/Straffen-Facebookmoord- definitief.dhtml http://nos.nl/artikel/414070-maximale-straf- facebookmoord.html

Verwerkingsopdracht 3 Zoek actuele artikelen in de krant of in vakbladen over jeugdcriminaliteit en maak een verslag a.d.h.v. criteria uit de SHL