Mirjam van Puijfelik 17-09-2008 Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Filosofie Op HAVO en VWO.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Respectvolle bejegening
Ouders en Kinderen Centraal
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 19 Het bondgenootschap Hoofdstuk 6.
Sociale Studies Workshop alumnidag
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Wat is Ethiek? Les 1.
B Het goede ….(en het kwaad)
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Participatie en een Klantenraad
Begeleidingsplannen GGZ
Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Beroepsgeheim in een evoluerende hulpverleningscontext
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Is participatie te meten?
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Ethiek.
Ethiek en besturen.
Doel en taak van de hulpverlening
Algemene Sociologie PA – B1
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Beroepshouding en beroepscode
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
Workshop ethiek Welkom! Begeleiding: Cor Maas, Geestelijk verzorger, Siza.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Netwerk DAK
Ethiek ,zorg en technologie
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Begeleiden van een zorgvrager
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Humanisme en ethiek Verschillende soorten ethiek? Op zich: waardevol…
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
JEUGDzorg - voor wie?.
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
In de vuurlinie van een pos
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker

Mirjam van Puijfelik Waardeoriëntatie van het beroep maatschappelijk werk “ De mens is een wezen dat zich naar vermogen en gegeven de daartoe strekkende voorwaarden vernatwoordelijk kan en wil opstellen in relatie tot zijn omgeving”

Mirjam van Puijfelik Waardeoriëntatie van het beroep maatschappelijk werk Wisselwerking tussen persoon en omgeving Relatie tussen de persoon en de sociale verbanden en instanties Dynamiek, personen komen tot hun recht in hun maatschappelijke situatie

Mirjam van Puijfelik Functie en doel van het maatschappelijk werk Mensen ondersteunen bij het oplossen van en omgaan met problemen en verstoringen in hun functioneren Door professionele hulpverlening sociaal functioneren van mensen verbeteren

Mirjam van Puijfelik Domein van de maatschappelijk werker Opereren op het breukvlak van de persoon en zijn omgeving Niet alleen in de meest intieme context, ook in relatie tot dialyseafdeling en ziekenhuis Manifesteren op micro-, meso- en macroniveau

Mirjam van Puijfelik De ethiek van het maatschappelijk werk Het tot hun recht komen van personen in hun sociale verhoudingen (legitimatie en taaksteling van het beroep) Gedragsregels (Code) Eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager is uitgangspunt in de hulpverlening

Mirjam van Puijfelik Domein van de ethiek Menselijk doen en laten vanuit het oogpiunt goed en kwaad. De kern is het geheel van waarden en normen De systematische reflectie op de morele dimensie van het menselijk bestaan Ethiek is te beschouwen als een kunst

Mirjam van Puijfelik Brede ethiek Richt zich op waarden en deugden als antwoord op de vraag: Hoe kunnen we het beste leven? Het omvat het gehele leven, levenswijzen, gelukkig leven, het goede leven Richt zich op emoties, gedachten, motieven, handelingen en doelen

Mirjam van Puijfelik Smalle ethiek Richt zich op normen en regels als antwoord op de vraag: Hoe moet in deze situatie gehandeld worden? Zaken regelen die voor meerdere mensen relevant zijn Richt zich op normoverschrijdingen inzake geboorteregeling, euthanasie en dwangopnamen

Mirjam van Puijfelik De historische context Aristoteles: 2400 jaar geleden systematisch nagedacht, gesproken en geschreven over ethiek Ethiek is afgeleid van Ethos dat gewoonte en gebruik betekent, en Ethos kan vertaald worden door karakter

Mirjam van Puijfelik De historische context Ethiek is voor de Grieken het terrein van het persoonlijk leven Centraal staat de vraag hoe te leven De Romeinen vertalen Ethos in het Latijnse Moralis, afgeleid van Mos en Mores wat gewoonten, gebruiken en zeden betekent Het moraal is de dagelijkse levenspraktijk

Mirjam van Puijfelik Waarden en normen Waarden geven antwoord op de vraag: Wat is de moeite waard? Normen zijn het antwoord op de vraag: Hoe moeten we in een dergelijke situatie handelen? Normen en waarden zijn uitgedrukt in regels, zoals de regel ‘je mag niet liegen’. Deze is gebaseerd op de waarde eerlijkheid en de waarheid spreken

Mirjam van Puijfelik Waarden en normen Waarden als veiligheid, vertrouwen, respect, verantwoordelijkheid, betrokkenheid, empathie en compassie vormen het funda- ment van het werken in de gezondheidszorg Waarden geven aan wat van belang is in een persoon Waarden zijn op zichzelf abstract, maar zijn herkenbaar, de waarde vertrouwen spreekt iedereen aan, maar kan verschillende betekenissen hebben

Mirjam van Puijfelik Zorgethiek Zorgethiek is een betrekkelijk recente ontwikkeling binnen de ethiek Zorgethiek is brede ethiek en omvat niet-professionele en professionele activiteiten. Brede visie op de hulpvraag, de hulpvrager en de hulpverleningsrelatie

Mirjam van Puijfelik Kenmerken van zorgethiek De kwetsbaarheid eneindigheid van het zelf Zorg is te omschrijven als morele houding Waarden staan in zorgethiek centraal Het beginsel van gelijkwaardigheid en wederkerigheid

Mirjam van Puijfelik Voorwaarden voor ethiek Verwondering: wekt vragen op die de vanzelfsprekendheid doorbreken, we hebben verwondering nodig om stil te staan bij dingen zoals ze nu eenmaal gaan Vanzelfsprekendheden laten geen ruimte voor kritische vragen Verwondering zorgt voor open communicatie

Mirjam van Puijfelik Voorwaarden voor ethiek Reflectie: het betekent terugkaatsing, maar ook beschouwen beschouwen verwijst naar beoordelen, overwegen, aandachtig zien, hiervoor is afstand nodig tussen hulpverlener en hulpvrager afstand is nodig om voldoende toeschouwer te kunnen zijn

Mirjam van Puijfelik Voorwaarden voor ethiek De kritische houding: is een toetsende houding door het toetsen verliest een veronderstelde mening haar vanzelfsprekendheid kritiek is verwant met crisis: bestaande zekerheden verliezen hun vanzelfsprekendheid kritiek beziet zaken van een andere kant, vanuit de houding van de betrokken beschouwer

Mirjam van Puijfelik Betekenis voor de gezondheidszorg Zonder verwondering geen ruimte voor acceptatie, het is de bron van de vraag naar de optmale benadering van hulpvragers De kritische houding stelt de vraag: Waar gaat het hier eigenlijk om? Reflectie is nodig om te communiceren over de aanpak en benadering van hulpvragers

Mirjam van Puijfelik Samenvattend Verwondering, reflectie en de kritische houding bieden de voorwaarden om tot optimale zorg te komen

Mirjam van Puijfelik