Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Programma Inleiding Herman Geenen
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Ontwerpprojecten In de praktijk
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
VTB Technasium Vakcollege
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Gepersonaliseerd leren
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Intersectoraal Klas 3.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
moderniseren van het curriculum.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Olie in Oman Introductiepresentatie <naam bedrijf>
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Welkom bij les 06 van de training Internet & Commercie.
Sjoerd Quaak Hidde Maalderink 3 Havo | Gymnasium | Technasium
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Scholengemeenschap Lelystad
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Plan van Aanpak Werken in stappen.
What is the meaning of? Student centered learning
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Een product of dienst verkopen
What will you do to change the
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Welkom op het Saenredam College
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Product van TU Delft, SEC
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
Product van TU Delft, SEC
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Ikram Ennaanaa Shehlaa Al Khafaji Chantal Gankema Sara ben Hmido.
Transcript van de presentatie:

Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente

Doel van deze werkgroep Inzicht krijgen in doelen van technisch ontwerpen (in VO) En de vraag of, en eventueel hoe, deze te toetsen Opzet werkgroep: Motivatie voor het onderzoek Zelf aan de slag met doelstellingen en eindtermen Eerste data, onder voorbehoud

Waarom technisch ontwerpen? Vaardigheden spelen toenemende rol in het VO Technisch ontwerpen is daarvan één Beteren voorbereiding op vervolgopleiding Motivatie voor technische opleidingen Technisch ontwerpen VO vs. vervolgonderwijs Technisch ontwerpen NLT / Technasium zijn ‘nieuwe experimenten’ Start: wat betekent Technisch Ontwerpen in VO? Congruentie van doelstellingen is de basis Indicatie voor mate van invoering / succes ?!

Technisch ontwerpen in het VO Technisch ontwerpen geïntegreerd in monovakken: Techniek 12+, Techniek 15+ (sinds vele jaren) Natuur, leven en technologie (NLT, top-bottom initiatief, sinds 2007) Het vak O&O, in het Technasium (bottom-up initiatief, sinds enkele jaren)

Wat is Technisch ontwerpen? samenwerken productgerichtheid inventiviteit plannen en organiseren Onderzoeken: doorzetten individueel werken procesgerichtheid kennisgerichtheid

Technisch Ontwerpen: doelstellingen… Waarom willen we technisch ontwerpen aanleren bij leerlingen?

Doelstellingen toetsen… Hoe zouden de door u gestelde doelen kunnen worden getoetst?

Doelstellingen meten… Welk niveau, verwacht u, zullen leerlingen kunnen bereiken voor de gestelde doelen?

Congruentie van doelen en eindtermen Congruentie van doelen en eindtermen? Evaluation model (adapted from Stake, 1967, zie ook van den Akker, 1998) INTENDED ACTUAL INPUT -curriculum -teacher characts -school culture -infrastructure -students backgr Congruent? PROCESS -class. Practices -assessment - curr coverage -opportunity to learn OUTCOMES -students achievement -studs attitudes -studs participation <-----------Contingent? ----------->  Contingent?   Contingent?  <-----------Contingent? ----------->  Contingent?   Contingent? 

Wat betekent afhankelijk, congruent? En is dat goed / nodig? Worden gestelde doelen bereikt? (Fullan & Stiegelbauer, 1991) Maar ook: zijn gestelde doelen reëel? Nieuwe doelen doorvoeren kost tijd (ook Fullan!)  Docent speelt cruciale rol

Onderzoeksvragen Overall: hoe kan Technisch Ontwerpen goed worden geïmplementeerd in het VO? Voor nu: Wat zijn de doelstellingen en ervaren eindtermen van betrokkenen bij het implementeren van technisch ontwerpen binnen het technasium en hoe congruent zijn deze percepties binnen de verschillende groepen? In hoeverre is er congruentie tussen doelstellingen en eindtermen van verschillende groepen betrokkenen bij het implementeren van technisch ontwerpen in het Technasium?

Methodologie Perceptie van doelstellingen in kaart brengen van leerlingen, docenten, opdrachtgevers en directie Interview, enquête Vergelijking met documenten die doelen en eindtermen benoemen zoals landelijke documenten, opdrachten

Eerste data: mooie lijst met doelen kennis maken met technische vervolgopleidingen leren problemen uit de echte wereld op te lossen kennis maken met technische beroepen verdieping van natuurkunde / scheikunde / biologie / de samenhang leren motiveren voor technische vervolgopleidingen kennis opdoen kinderen motiveren om met techniek bezig te zijn technisch inzicht krijgen leuke dingen doen leren technisch tekenen / technische vaardigheden voorbereiden op technische vervolgopleidingen leren door het oplossen van problemen (probleem gestuurd onderwijs) voorbereiden op technische beroepen in projecten leren werken kennis maken met het bedrijfsleven leren werken met een stappenplan kennis maken met problemen in het bedrijfsleven leren wat het verschil is tussen onderzoeken en ontwerpen het bedrijfsleven helpen problemen op te lossen leren opzoeken van informatie leren samenwerken met bedrijven leren gebruiken van informatie leren werken in een bedrijf leren dat niet alle informatie klopt als het op internet staat leren presenteren leren je eigen werk te promoten leren samenwerken Innovatief zijn / nieuwe producten leren bedenken leren onderzoeken Met je handen werken leren ontwerpen zelfstandig leren leren oriënteren in een onderzoek of ontwerp afspraken maken en je er aan houden leren problemen op te lossen Doorzetten

En een mooie lijst met eindtermen Proces Vooronderzoek taakgericht werken, voer je de punten van de opdracht uit aan de opdracht voldoen zelfstandig werken innovatie / idee / onderscheiden van de ander plan van aanpak maken Idee project matig werken onderscheiden van de ander Samenwerken oriëntatie op het probleem leiding geven in een groepje keuze van materialen het werk verdelen in een groepje Onderbouwing overleggen met elkaar de conclusie overleg met opdrachtgever Opmaak je aan de afspraken houden snel werken / werkhouding / inzet bij onderzoeken: het voorstel / het verslag omgaan met kritiek inhoud van het verslag elkaar beoordelen onderbouwing van het verslag informatie opzoeken de conclusie van het verslag informatie op waarde schatten opmaak van het verslag houding tijdens de les omgaan met materiaal / gereedschap bij ontwerpen: het ontwerp inleven in de opdracht, begrijpen wat de opdracht inhoudt onderbouwing van het van het ontwerp Verdieping is het ontwerp reëel Stevigheid Product of het werkt Presentatie of het past bij het plan van eisen de ppt / hoe de presentatie eruit ziet, lettertype kwaliteit maquette presentatietechnieken, hoe presenteer je, houding, taal functionaliteit maquette dat je weet waarover je het hebt materiaal onderzoek vragen kunnen beantwoorden het kunnen verkopen logische opbouw van een presentatie hoe je je gedraagt tijdens andermans presentatie inhoud van de presentatie Originaliteit ondersteunen de plaatjes het verhaal

Past het in de doelen van het Technasium? samenwerken (technasium: ontwerpen) productgerichtheid (technasium: ontwerpen) inventiviteit (technasium: ontwerpen) plannen en organiseren (technasium: ontwerpen) doorzetten (technasium: onderzoeken) individueel werken (technasium: onderzoeken) procesgerichtheid (technasium: onderzoeken) kennisgerichtheid (technasium: onderzoeken) voorbereiding op technische beroepen (toegevoegd) leren presenteren (toegevoegd) technische / praktische vaardigheden (toegevoegd)

Een eerste grove vergelijking van de doelen

Een eerste grove vergelijking van de eindtermen

En nogmaals alle diagrammen naast elkaar

Conclusies Nog zeer preliminary research, dus:… Maar die rol van die docent…

Dank U voor uw aandacht! Henk Pol ELAN h.j.pol@utwente.nl

Foto van genoemde doelen, gevonden in de werkgroep