Psychologieles 11 lesweek 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
Advertisements

Presentatie WIKI groepsopdracht
De “ leraar” als rolmodel
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Presentatie KOLL project
Basisstof 4: Hoe wordt gedrag bepaald?
o.a. bij deelname in het verkeer
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Het Mebra Kollege Informatieavond.
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Over het tentamen: Voor 3 ects: Voor 2 ects:
Leren op organismeniveau
Conditionering Sander Slootman, Christian Mesman, Tom den Ouden.
Kijk op leerlingen en leren Presentatie Wikispace
Stromingen binnen de Psychologie
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Casus Goudse Waarden en Wat is onze ideale school? Door: Groep 4 Tecnask (Kaspar, Jan, Mike, Paul, Serkan en Ton)
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
prikkel of situatie gedragpositieve gevolgen associatie.
Training digitale didactiek
Modellen en Stromingen
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Modellen en Stromingen
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 4 lesweek 4
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Sheets: Kamer: ML
De cognitief gedragstherapeutische benadering
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Psychologieles 1 Periode 3, lesweek 1 Een introductie.
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Psychologieles 12 lesweek 2
Psychologieles 12 lesweek 2 Je eigen leervraag centraal.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Psychologie van het leren
(of belonen of bekrachtigen)
Beeldspraak: de vergelijking
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Opdracht 3.3.
Psychologie Sociale leertheorie
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Gedrag Gedrag = alle waarneembare activiteiten van dier of mens
Psychologie Conditioneren
Carla van Boxtel 20 november 2008
Psychologieles 11 lesweek 1
Opdracht interview Doel
Gedragsproblemen en stoornissen
Les 1: Introductie Marketing
Gedragsproblemen en stoornissen
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
Begeleiden les 1.
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Psychologieles 11 lesweek 1 Behaviorisme

Experiment!

Vandaag Verschillende stromingen rondom leren  Behaviorisme, cognitivisme, sociaal constructivisme. Behaviorisme: Klassieke conditionering Operante conditionering Modeling

Behaviorisme Verschillende stromingen. Gericht op zichtbaar waarneembaar gedrag. Eén van de eerste psychologische stromingen rondom leren.

Klassieke conditionering Pavlov Test op honden EN kinderen Stimulus Respons Gevolg

Voorbeelden Klassieke conditionering?

Operante conditionering Skinner Skinner box Test op duiven en eigen dochter

Straffen en belonen

Herkenbaar?¿?

Modelling Bandura Leren door anderen na te doen. Herkenbaar?

Oefenen Bedenk in groepen (3-5 personen) een casus per onderwerp wat behandeld is (dus vanaf les 1 tot en met nu). Bedenk ook minimaal 4 vragen die met jullie casus te maken hebben. Beschrijf ook de mogelijke goede antwoorden per vraag. Einde van de les mailen (dit wordt jullie oefentoets!)

Dit waren de theorielessen! Opdrachten digitaal inleveren in één document!