Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Business mapping Business model canvas.
HARTENBOER  Wie zijn we – waar staan we voor  Korte keten  Consumenten  Producenten  Distributie  Partners.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Wat is interactieve marketing?
Houtskoolschets Starterswoningen. Aanleiding Wachtlijsten woningbouw Grondpositie en kosten Aantrekkelijke gemeente blijven Veel woningen te koop, maar.
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
Distributiestrategie
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
Management en logistiek
Hoofdstuk 5 “Een eigen bedrijf”
detaillistenpromotie
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Hoofdstuk 19 Distributiebeleid
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
MARKETINGMIX.
functies detailhandel
Detailhandel algemeen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 5 De bedrijfskolom.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Hoofdstuk 12 Distributiebeleid 12.1 Distributie en marketingstrategie 12.2 Distributieanalyse 12.4 Groothandel 12.4 Detailhandel 12.5 E-commerce 12.6.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie College 2 Bedrijfsfoto H3 BE voor besturen ORG t/m 3.4 Opgave. Heezen, H.3: 1 H2 en 3 Wat is een bedrijf?
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Inkoop. Inkoopplanning: Voorraadbeheer Hoe en wat en waar inkopen Voor een bepaalde tijd Bestellingen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Hoofdstuk 3: Vestigingsplaatsonderzoek Blz. 80 tm 105
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Economie.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Distributiebeleid.
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Goederenstroombeheersing
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Presentatie en marketing
Logistieke bedrijfsprocessen
Verkoopt en handelt verkoop af
Wat doet de groothandel?
Ontvangt en verwerkt goederen
Nederland en de rest van de wereld
Het logistieke proces B
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)

plaats Product Promotie doelgroep Plaats Prijs De hoogte van de prijs wordt bepaald door de andere P’s die in dit boek aan de orde komen nl het product (assortiment, merk, verpakking, service en garantie en kwaliteit), plaats (incl. wijze van distributie) en m promotie Prijs

Plaats

Plaats

plaatsbeleid Hoe wil je je product aan de man brengen: van waaruit: via een winkel of via het web? hoe: rechtstreeks of via via? vervoer: hoe komt je product bij de klant? wie: op wie ga je je richten? Op de tussenhandel of de klanten?

Wat is distributie Het geheel van activiteiten dat betrekking heeft op het voortstuwen van de productenstroom van producent naar klant, oftewel: ronddelen verdelen verspreiden van je producten naar de klant.

Distributiekanaal Het gehele proces van distributie van producten van productie tot consumptie

Informatieverschaffing Distributieproces Transport Opslag Informatieverschaffing Promotie Onderhandelen Bestellen Financieren Risico nemen Betalen Eigendom overdragen

Bedrijfskolom

Groothandel Verkoopt/verhuurt goederen die door anderen gemaakt zijn door naar een volgend bedrijf.

Groothandel - importeurs - exporteurs - import- en exportbedrijven handelshuizen binnenlandse groothandel grossiers

Detailhandel Verkoopt/verhuurt/levert goederen aan eindgebruikers

Detailhandel zelfstandige winkels Webwinkels in- en verkoopcombinaties franchise-ondernemingen vrijwillige filiaalbedrijven grootwinkelbedrijven

internetkanalen Voordelen webwinkel Nadelen webwinkel groot bereik minder verkoop voor groothandels koopgemak opzet is kostbaar en tijdrovend besparing op personeel en huur minder verkeer in centrum Meer leegstand in centrum

internetkanalen Te gebruiken voor: communicatie met de klant - distributie voor tussenhandel - verkoop aan consumenten combinatie van hierboven Maak vraag 1 t/m 3 blz. 128 en 129!

Lengte van het distributiekanaal is afhankelijk van: Is rechtstreeks contact nodig? Wonen er veel mensen in de omgeving? Welk distributiekanaal is beschikbaar? Welk distributiekanaal kost het minst? Waar verwacht de consument jouw product te vinden?

Directe of indirecte distributie? Direct = rechtstreeks naar de klant Indirect = via tussenhandel Duaal = tussenhandel en rechtstreeks (multichanneling)

Directe distributie Voordelen directe distributie Nadelen directe distributie Kort en overzichtelijk Beperkte afzet mogelijk Veel greep op het proces opzet eigen verkooporganisatie kost tijd en geld Directe reactie zichtbaar Minder kosten = meer winst

distributiekanalen

Cross channeling Maak vraag 1 t/m 3 blz. 134!

Intensiteit van distributie Intensieve distributie voor convenience goods (gewoontegoederen) Selectieve distributie voor shopping goods (keuzegoederen) Exclusieve distributie voor specialty goods (speciale goederen) Maak vraag 1 en 2 blz. 138 en 139!

Push of Pull? Push strategie is gericht op de verkoper: De producent probeert door middel van kortingen, bonussen, promotiematerialen etc. zijn product in het assortiment van de verkoper op te laten nemen. Vooral bij selectieve en exclusieve distributie. Pull strategie is gericht op de koper: De producent probeert door middel van allerlei reclame-uitingen voorkeur voor zijn merk/product op te bouwen bij de klant. Vooral bij intensieve distributie

Cross, deep and up? Cross selling: verkopen van aanverwante producten. Up selling: verkopen van duurdere producten dan de klant eigenlijk van plan was te kopen. Deep selling: verkopen van grotere hoeveelheden. Maak vraag 1 en 2 blz. 144!

Opdrachten Maak de toepassingsvragen 1 t/m 5 blz. 146 - 149!