Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Volgende dia is: Terugkoppeling bijeenkomst 1
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Reflectie.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Aan de slag met de BETERapp
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Gespreksvaardigheden
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Gespreksvaardig-heden
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Module communicatie 1 Les 1: Basisvaardigheden.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Gespreks-vaardigheden
Praktijkervaring en reflectie
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
gespreksvaardigheden
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 2 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 1 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
COMMUNICATIE Week 5 Docent:.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Video’s bekijken van elkaar en feedback geven  Eigen voortgang  Regisseurs  Focus.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Communicatie les 1 kwartaal 4
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Verbindend communiceren met ouders
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Gesprekstechnieken Les 4.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Communicatie 3e les.
Communicatie 4e les.
Gesprekstechnieken Les 6.
Transcript van de presentatie:

Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije

Vandaag Theorie bespreken Oefenen!

Clientgerichte benadering?

Cliëntgerichte benadering Biedt inzicht in het functioneren van mensen Maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan Activeert bij het (zelf) zoeken naar oplossingen

Rogers Zelfactualisering: je mogelijkheden optimaal te benutten, het beste uit je zelf te halen. Onder welke omstandigheden kan een individu zich optimaal ontwikkelen?

Rogers De hulpverlener moet aan 3 voorwaarden voldoen: Onvoorwaardelijke positieve waardering Echtheid Empathie

De theorie: de clientgerichte therapie Wat is belangrijk in je houding en vaardigheden als therapeut? Echtheid Onvoorwaardelijke acceptatie Empathie Patiënt = cliënt Cliënt staat centraal Voorwaarden creëren voor verdere ontplooiing Geen oplossingen Geen diagnose Bevorderen van het proces van zelfexploratie Technieken: ik-boodschappen geven, hummen, papegaaien, Spiegelen, Reflecteren Rogers

Ervaar het eens zelf..... Oefen dit gesprek Cliënt: Na ruzie met je stiefmoeder ben je van huis weggelopen. Je zwerft nu een week op straat, je wilt absoluut niet naar huis. Je hebt al een paar keer geld gestolen van toeristen, de eerste keer vond je dit verschrikkelijk, maar het lijkt alsof het went. Je weet niet goed wat je nu verder moet. De jongere zit op een bankje in de stad. Hij is door de SPH’er daar al drie dagen achter elkaar gesignaleerd. De werker besluit dat dit het moment is om contact te leggen. SPH’er: Je werkt vanuit het Leger des Heils. Jouw opdracht is deze jongere van straat te krijgen en op te nemen in een begeleidingstraject. Doe dit vanuit de cliëntgerichte benadering Observator: noteer alle vragen en opmerkingen die positief aankomen bij cliënt (dit blijkt uit het verbale en non-verbale gedrag van cliënt). Let ook op wat er gebeurt met de SPH’er wanneer de cliënt negatief (verbaal en non-verbaal) reageert. Je kunt ook gebruik maken van je eigen casus!

Ervaar het eens zelf..... Oefen hetzelfde gesprek nog eens, maar laat nu alle onderdelen van de cliëntgerichte benadering achterwege (dus geen empathie, geen technieken als hummen, geen echtheid) Hoe voelt dat? Wat zou je anders willen doen?

Reflectieverslag bijhouden! Reflectie van elke les (zie p. 16)  max 1 A4, vermelden van de datum  Input: theorie, lesopdracht, verkregen feedback  Vragen: wat heb je geleerd, waar moet je nog aan werken, wat neem je mee in je contact met cliënten, wat heb je over jezelf m.b.t. communicatie geleerd?

Huiswerk Lezen H. 3.4 t/m.3.5.3, Psychologische gespreksvoering Lezen H.3 Reflecteren de basis Maken huiswerkopdracht 2 Complimenten