DYSLEXIE VOORLICHTING 14-10-2015 Dare to be a winner.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Met de tijdmachine van Professor Barabas door de eeuwen heen
Advertisements

CMR Centrale Medicatiefouten Registratie GGZ
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Over en verandering in de bouw
Aangepaste examens 2014 vriendelijk verzoek om uw mobiel even uit te zetten.
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Woensdag 18 september 2013.
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
DYSLEXIE VOORLICHTING
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Coördinator Kenniscentrum Patiëntveiligheid
P.T.A. Leerjaar 3 locatie DEN BONGERD.
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Beelddenkers leren anders!!!!
Informatiebijeenkomst examens leerjaar 4 maandag 24 september 2012.
Informatiebijeenkomst examinering leerjaar 3 maandag 24 september 2012.
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Omgaan met dyslexie.
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan! Klik steeds door.
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Maandag 15 september 2014.
Inhoud en opzet examens VMBO
Dare to discover, … de wereld om je heen! Dare to be you, … durf jezelf te zijn! Dare to be a winner, … zet je talenten in! 1.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Vuistregels voor het spellingonderwijs klascement
Agenda Voorstelling OCMW Gent – kaderschets – vaststelling Voordelen
Omgaan met dyslexie.
Welkom BAHÛRIM.
VOORLICHTING EXAMEN VMBO BASIS- en KADERBEROEPSGERICHTE LEERWEG.
Ouderavond klas 3B Margreet van Fruchten - maandag 14 September 2015.
Dyslexie voorlichting
Het belang van plannen.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Allround Talent Factory Talent Factory 1 Dare to be you! Dare to be you! Dare to be a winner ! Dare to be a winner !
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4 Leerjaar 3 en 4 examenjaar.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Omgaan met dyslexie.
Bijzonderheden Pervasieve ontwikkelingsstoornis
Informatie avond Leerjaar – 2018.
EXAMEN BB KB COHORT
SWV Slinge-Berkel Woensdag 9 november 2016
Spelling & Dyslexie 2 week
op de voorlichtingsavond van de 4Gp klas
Informatieavond groep 5
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Creatief Denken maar eerst:.
SWV Slinge-Berkel Woensdag 8 november 2017
Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Helpen bij huiswerk en plannen
SWV Slinge-Berkel Woensdag 7 november 2018
Voorlichtingsavond Dyslexie
Voorlichtingsavond 4 mavo
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
Voorlichting Dyslexie
Dyslexiebeleid Open Huis.
Voorlichtingsavond 4 mavo
Transcript van de presentatie:

DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner

Programma Algemene dyslexie informatie Dyslexie en SG Newton Leerjaar 4 en dyslexie Gelegenheid tot stellen van vragen

Dyslectisch? Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot drooadt we niet ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheel.

Protocol dyslexie Visie Beleid opzetten Praktische invulling (talen, zaakvakken, exacte vakken en creatieve vakken)

Taal en dyslexie Schema Automatiseren/werkgeheugen (opslaan/terughalen) Lees- en schrijfdyslectici Klank herkenning Letter herkenning Woord betekenis lezen → decoderen grafeem – foneem letter – klank spellen → coderen foneem – grafeem klank – letter

Begeleiding op SG Newton Faciliteiten Introductie Claroread en gebruik hiervan (testen) Vergoeding gebruik Daisy, KES, Claroread bestanden methoden Gebruik eigen laptop/Daisy-speler Gebruik overige eigen hulpmiddelen (BB afnemende mate) Meer tijd bij afname van toetsen: 25 % maximaal

Begeleiding op SG Newton Faciliteiten Verbruik van werkboeken (NL BBL/KBL alle leerjaren, Gamma klas 1 en 2, biologie en maatschappijleer klas 3 en 4) Mondelinge afname van toetsen (afspraken per vakgroep) Foutentolerantie (fonetisch geschreven/repeterende fouten m.b.t. spelling en grammatica) Zoveel mogelijk teksten aanbieden in Arial punt 12 regelafstand 1,5

Begeleiding op SG Newton Verdere ondersteuning Begeleidingsgesprekken klas 1 t/m 3 (2 keer per jaar) Begeleidingsgesprek klas 4 (1 keer per jaar) Taalondersteuning (woensdag 2 e uur) Sociaal-emotionele ondersteuning (woensdag 2 e uur) Vergroting alleen klas 1 (afhankelijk  onafhankelijk)

Evaluatie blik op Docenten houden rekening met dyslexie; nieuwe collega’s zijn ingelicht Duidelijkheid over begeleiding Leerlingen voelen zich gezien en gehoord Faciliteitenpas klas 1 herzien Onderzoek en testen nieuw softwareprogramma Scholing dyslexieteam Kernvisie (november)

SE en CSE SE Meer tijd (tot max. 25 % van de toetstijd) Verklanking/mondeling overhoren Foutentolerantie Gebruik onthoudkaartjes

CSE BBL en KBL: Meer tijd (max. 30 minuten) Digitale afname theorie examen Vergroting (Arial punt 12) Mavo: Meer tijd (max. 30 minuten) Verklanking/voorlezer (noodzaak verklaring) Vergroting (Arial punt 12)

EINDE VAN DE PRESENTATIE GELEGENHEID TOT HET STELLEN VAN VRAGEN Voor vragen en/of opmerkingen kunt u contact opnemen met: Sascha van der Zon of Bettina Giovannangelo dyslexie coördinaat SG Newton