DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner
Programma Algemene dyslexie informatie Dyslexie en SG Newton Leerjaar 4 en dyslexie Gelegenheid tot stellen van vragen
Dyslectisch? Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot drooadt we niet ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheel.
Protocol dyslexie Visie Beleid opzetten Praktische invulling (talen, zaakvakken, exacte vakken en creatieve vakken)
Taal en dyslexie Schema Automatiseren/werkgeheugen (opslaan/terughalen) Lees- en schrijfdyslectici Klank herkenning Letter herkenning Woord betekenis lezen → decoderen grafeem – foneem letter – klank spellen → coderen foneem – grafeem klank – letter
Begeleiding op SG Newton Faciliteiten Introductie Claroread en gebruik hiervan (testen) Vergoeding gebruik Daisy, KES, Claroread bestanden methoden Gebruik eigen laptop/Daisy-speler Gebruik overige eigen hulpmiddelen (BB afnemende mate) Meer tijd bij afname van toetsen: 25 % maximaal
Begeleiding op SG Newton Faciliteiten Verbruik van werkboeken (NL BBL/KBL alle leerjaren, Gamma klas 1 en 2, biologie en maatschappijleer klas 3 en 4) Mondelinge afname van toetsen (afspraken per vakgroep) Foutentolerantie (fonetisch geschreven/repeterende fouten m.b.t. spelling en grammatica) Zoveel mogelijk teksten aanbieden in Arial punt 12 regelafstand 1,5
Begeleiding op SG Newton Verdere ondersteuning Begeleidingsgesprekken klas 1 t/m 3 (2 keer per jaar) Begeleidingsgesprek klas 4 (1 keer per jaar) Taalondersteuning (woensdag 2 e uur) Sociaal-emotionele ondersteuning (woensdag 2 e uur) Vergroting alleen klas 1 (afhankelijk onafhankelijk)
Evaluatie blik op Docenten houden rekening met dyslexie; nieuwe collega’s zijn ingelicht Duidelijkheid over begeleiding Leerlingen voelen zich gezien en gehoord Faciliteitenpas klas 1 herzien Onderzoek en testen nieuw softwareprogramma Scholing dyslexieteam Kernvisie (november)
SE en CSE SE Meer tijd (tot max. 25 % van de toetstijd) Verklanking/mondeling overhoren Foutentolerantie Gebruik onthoudkaartjes
CSE BBL en KBL: Meer tijd (max. 30 minuten) Digitale afname theorie examen Vergroting (Arial punt 12) Mavo: Meer tijd (max. 30 minuten) Verklanking/voorlezer (noodzaak verklaring) Vergroting (Arial punt 12)
EINDE VAN DE PRESENTATIE GELEGENHEID TOT HET STELLEN VAN VRAGEN Voor vragen en/of opmerkingen kunt u contact opnemen met: Sascha van der Zon of Bettina Giovannangelo dyslexie coördinaat SG Newton