Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Evalueren is een verzamelnaam van:
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
1. Levensbeschouwing en communicatie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Volksuniversiteit Zwolle
Presenteren en communiceren
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Kijken naar Kinderen Week 4
motiverende gespreksvoering
(Ped)agogiek Werkcollege 5
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Communicatie les 1 kwartaal 4
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Communicatie & Relatie
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Gesprekstechnieken Les 4.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Begeleiden Les 5.
Gesprekstechnieken Les 6.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Jennifer de Vries-Aydogdu vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije Communicatie Les 6 Jennifer de Vries-Aydogdu vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije

Presentatie: Wie ben ik als hulpverlener? Welke benadering past bij jou? Wat vind jij belangrijk in je (toekomstig) contact met cliënten? 5 minuten, hulpmiddelen naar keus. Eventueel: Input uit de reflecties van eerdere opdrachten.

Vraag Je let niet op tijdens de les van communicatie en je leert niet voor de toets.. Wat gebeurt er??

Invloed van verwachtingen Door ervaring leert men de relaties kennen tussen situaties, handelingen en uitkomsten Verwachtingen ontstaan op grond van eigen ervaringen of door kennisname van de ervaringen van anderen

Invloed van verwachtingen Valkuilen: Generaliseren Vermijdingsgedrag

Beïnvloeding van verwachtingen Persoon --------------- Gedrag ----------------- Resultaat doeltreffendheidverwachting resultaatverwachting Resultaatverwachting: de inschatting van een persoon dat bepaald gedrag in het algemeen tot de gewenste uitkomst zal leiden Doeltreffendheidverwachting: de overtuiging dat iemand zelf is staat is bepaald gedrag voor de gewenste situatie te vertonen

Invloed op doeltreffendheidverwachting Vaardigheid in de eigen uitvoering Andermans uitvoering Overreding Emotionele opwinding Situationele factoren

Voor de hulpverlener Rustgevende ondersteuning (Rogers) Inzichtgevende herinterpretaties (Wexler) Doelgericht oefenen van nieuw gedrag

Zelfregulering = Zelf initiatief nemen en bepalen wat en hoe men wil zijn, los van de omgeving

Processen bij zelfregulering Zelfmotivering Beoordeling

Ontwikkelen van reguleringspatronen Hoe komen de reguleringspatronen binnen de persoon tot stand? Beoordelen van eigen gedrag via de acties en reacties van anderen Voorbeeldgedrag Eigen mogelijkheden

Ideaalbeeld Mensen bepalen in grote mate hun zelfwaardering door het vergelijken van hun doen en laten met een ideaalbeeld Waardering is afhankelijk van: - Discrepantie tussen het bereikte en datgene men wil bereiken - Hoe beoordeelt de persoon dat verschil?

Te hoge idealen Te hoge prestatiegrens Scherpe zelfkritiek Kan leiden tot gevoelens van mislukking, tekort schieten, machteloosheid en zelfverwijten

Opdracht Zelfwaardering Beantwoord onderstaande vragen: Wat is jouw zelfmotivering? Welke normen en waarden liggen hier ten grondslag aan? Hoe beoordeel jij jezelf? In hoeverre spelen vergelijking met anderen, rolmodellen en jouw specifieke mogelijkheden en interesses hier een rol bij? Heb jij wat betreft studeren een ideaalbeeld? Voldoe je daar aan? Wat zou je moeten aanpassen? Hoe beoordeel jij jezelf aan de hand van je ideaalbeeld? Waar is je ideaalbeeld op gebaseerd? Nabespreken in subgroep

Non-verbaal????

Non-verbaal gedrag Manier van spreken Uiterlijk Lichaamshouding Gebaren Mimiek Nabijheid Stiltes

Tijdens het luisteren: verbaal Kleine aanmoedigingen zoals: mm,mm, jaja etc

Opdracht Op welk non-verbaal gedrag let jij als je voor het eerst iemand ontmoet??

Opdracht Gesprek: geef feedback op non-verbaal gedrag

Huiswerk Voorbereiden presentatie Reflectieverslag Vergeet niet te lezen voor les 1 van kwartaal 4!! En maken opdracht 4.