Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie met de klant
Advertisements

Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Een lessenserie van drie lessen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
1. Levensbeschouwing en communicatie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Syncope hulpverlening.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Communicatie en dementie
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Praktijkervaring en reflectie
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Reflecteren.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Bijeenkomst startende mentoren
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Praktijk Opleiders Cursus
Loopbaan en burgerschap les 2

Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Communicatie 6e les.
Ontwikkeling, wij als EBS
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Communicatie 5e les.
Les 6: non-verbale communicatie
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Jennifer de Vries vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije Communicatie College 1 Jennifer de Vries vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije

Programma vandaag Kennismaking Organisatie module Introductie communicatie Reflecteren Feedback

Module communicatie

Literatuur Hulpmiddel: geheugenstick Opnameapparatuur

Weetjes 4 x 50 minuten ingeroosterd 2 groepen, ieder 2 x 50 minuten les & 2 x 50 minuten oefenen Aanwezigheidsplicht 2 kwartalen 5 EC = 140 uur - werkcollege: 25u - literatuur bestuderen: 40u - huiswerk: 60u - schrijven reflectieverslag: 10u - toetsing op school: 2u - overig: 3u

Toetsing Aanwezigheid A. Tentamen (mc vragen) B. Toetsgesprek C. Reflectieverslag (kw 4, beschrijving ontwikkeling) Alle onderdelen moeten minimaal met een 5.5 worden afgerond Eindcijfer is gemiddelde van A, B en C

Toetsgesprek Week 7/8 kwartaal 4 Min. 7 minuten en max. 10 minuten Geleerde vaardigheden: - hanteren van een gespreksmodel en rol - toepassen van basisvaardigheden - toepassen van nuancerende vaardigheden - evalueren van het gesprek

Vragen???

Opdracht Wat is je eerste reactie bij het volgende plaatje? Schrijf op

Waarnemen Waarnemen is het zintuiglijk ervaren van een bepaalde prikkel Er is geen oordeel verbonden aan de actie ‘het waarnemen’

Interpreteren Interpretatie= persoonlijk beredeneerd oordeel over de betekenis van een waarneming of een tekst

Waarneming: dit kind zit en heeft zijn hoofd naar voren gebogen Interpretatie: dit kind is verdrietig

Interpreteren Communicatie - Kenmerken en gedrag van de ander - Jouw waarneming van kenmerken of gedrag - Jouw interpretatie van je waarnemingen - Jouw reactie - De ander neemt jou en je reactie waar - De ander interpreteert zijn waarnemingen - De ander reageert - Jij neemt waar etc……………

Foutenbronnen bij interpretatie Te snel begrijpen en reageren Generaliseren Vooroordelen Stereotyperingen Halo-effect Identificatie Projectie Persoonlijke norm

Opdracht Beschrijf een situatie waarin je verkeerd geïnterpreteerd hebt of een situatie waarin je door anderen verkeerd bent begrepen. Welke factoren speelden daarbij een rol?

Communicatie Boodschappen hebben een inhouds- en betrekkingsniveau Inhoudsniveau: de inhoud van de boodschap (meestal verbaal) Betrekkingsniveau: hoe de boodschap overgebracht wordt (meestal non-verbaal)

Luisteren Waarom is luisteren belangrijk? Je kunt hierdoor begrip tonen Je kunt stimuleren tot verder vertellen Je kunt duidelijkheid scheppen Je voorkomt dat je voorbarige conclusies trekt Je bied de ander mogelijkheid zijn verhaal te vertellen

Luisterfouten Ongeïnteresseerde houding Niet uit laten spreken Eigen verhaal gaan vertellen Met gedachten ergens anders zijn Impulsief reageren Te snel adviseren Waarderend reageren Veronderstellingen uiten

Opdracht Welke luisterfout(en) maak jij het meest? Geef hiervan een voorbeeld Welke luisterfout vind je het meest irritant en waarom?

Wat is communicatie? Non verbaal 70% Verbaal 30% Waar let jij vooral op bij een 1e kennismaking?

Non-verbaal gedrag Manier van spreken Uiterlijk Lichaamshouding Gebaren Mimiek Nabijheid Stiltes

Opdracht In tweetallen Jij en je gesprekspartner gaan met de rug naar elkaar toe zitten Laat je gesprekspartner een verhaal vertellen dat niet al te eenvoudig is Bespreek na: welke barrières ervoer je bij het volgen van dit verhaal. Hoe heeft je gesprekspartner het ervaren om ‘in de ruimte’ te praten

Reflecteren Wat is dat???

Reflecteren Gaat over het nadenken over jezelf en jouw handelen Verwerven van inzicht in eigen persoon en handelen Erkennen van eigen sterktes en zwaktes

Vaardigheidsontwikkeling Fase 0: onbewust onvaardig Fase 1: bewust onvaardig Fase 2: bewust vaardig Fase 3: onbewust vaardig

Welke vragen kun je jezelf stellen? Wat heb ik geleerd? Wat is mij opgevallen? Wat kan ik goed? Wat vind ik moeilijk? Wat ga ik verbeteren? Hoe ga ik dat verbeteren?

Opdracht Stel: je zit op een onbewoond eiland en kunt niets anders doen dan wachten of er een boot voorbij komt die je mee terug wil nemen naar huis. Waar denk je aan? Wat voel je? Wat en wie mis je het meest? Waarom?

Feedback

Feedback Feedback = terugkoppeling

Opdracht Welke feedback heb jij vandaag of gister gegeven en aan wie? Welke feedback heb jij vandaag of gister ontvangen en van wie?

Functies van feedback Positief gedrag wordt ondersteund en bevestigd Negatief gedrag kan worden gecorrigeerd Het verduidelijkt de relaties tussen mensen

Manieren van feedback Verbaal of nonverbaal Bewust of onbewust Spontaan of op verzoek Formeel of informeel

Regels voor geven van feedback Kondig feedback aan Beschrijf concreet gedrag Beschrijf gedachten en gevoelens Beschrijf de effecten Doe suggesties ter verbetering Gebruik de ik-vorm Wees niet uitsluitend negatief Wees uitnodigend (aanleiding tot gesprek) Geef bruikbare feedback Non-verbaal gedrag

Geven van feedback Doen we in de vorm van top en tip

Regels voor ontvangen van feedback Luister naar de feedback Vraag door op de gegeven feedback Vat de feedback samen in eigen woorden Geef aan wat de feedback voor jou betekent

Opdracht Tweetallen Vraag je medestudent om feedback (over een specifieke situatie, gebeurtenis). Dit kan zowel een positieve uitkomst geven als een kritisch of een combinatie. Na ontvangst en acceptatie feedback wisselen.