belang van spreekvaardigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk- en luistervaardigheid
Advertisements

Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Informatieavond groep H5/6
Redactioneel schrijven Les 2
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Collectief portfolio groep 3
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Maatschappijwetenschappen
TrabiTour für die Unterstufe
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Neue Kontakte 4-kgt Workshop D-103
Sum page / opsommingspagina
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
Stage presentatie Van Elcke van Gorkum.
Groep 6.
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Activeren van voorkennis
Training digitale didactiek
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
Welkom op de informatieavond van groep 7
Werken met tablets De kinderen maken de verwerking van reken-, taal- en spellingslessen op een eigen tablet. Het programma geeft direct aan of een opdracht.
Welkom op de informatieavond van groep 4
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Welkom in groep 6D.
Herzlich Willkomen! Neue Kontakte 6e editie vmbo BK en KGT examendelen
Neue Kontakte 6e editie onderbouw
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Wat is coöperatief leren?
Maandag 7 november 2016.
Nauwkeurigheid bij Practica
Wlkm p d nfvnd vn ht zsd lrjr
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Welkom in het 2e leerjaar !
Activernde didactiek & passende werkvormen
Groep 6 leerkrachten 6a Mick Coffa en Theo Aurik 6b Marion van Mook
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

belang van spreekvaardigheid - maakt lessen ‘echt’ i.p.v. kennisoverdracht, vindt zeer praktische, echt bruikbare kennistoepassing plaats hulp voor andere vaardigheden - daarom even groot aandeel in curriculum!

Inhoud workshop - Aandachtspunten spreekvaardigheidsles - Spreekvaardigheid onderbouwles kennismaken met 1 activerende werkvorm - Spreekvaardigheid bovenbouwles - Toetsen van spreekvaardigheid (presenteren en gespreksvaardigheid) - Voorbeeld spreek-toetsopdracht n.a.v. ’Biedermann und die Brandstifter’

Aandachtspunten spreekvaardigheidsles drempel- en performancevrees ‘interessantheid’ van de stof ervaren van handelingsverlegenheid / relevantie voorbereiding benodigde woordenschat individuele voorbereiding/groepswerk duidelijke instructies bij opdrachten tijdskader groepsgrootte / -energie

Spreekvaardigheidstraining onderbouw Binnen – buitencirkel helpt opbouwen basiswoordenschat en memoriseren (herhaling/ gesprekspartner) maakt ‘moedig en los’ beweging en veel plezier!!! een hoop lawaai … levert snel (blijvend) resultaat

Spreekvaardigheid bovenbouw Simultaan presenteren helpt activeren en uitbreiden basiswoordenschat vestigt idioom door herhaling en luisteren maakt steeds ‘moediger en losser’ bij een goed gekozen onderwerp ‘macht es echt Spaß’ lawaai valt erg mee - iedereen actief

Alles schläft, nur einer spricht … = Unterricht

Toetsen van spreekvaardigheid (presenteren en gespreksvaardigheid) Zum guten Schluss Toetsen van spreekvaardigheid (presenteren en gespreksvaardigheid) Groepen van ca. 4, enorme tijdsbesparing, veel ‘echter’, leerlingen vinden dit veel fijner namelijk minder eng. overdrijven is ook een kunst …

Voorbeeld spreekopdracht/-toets bovenbouw ‘DWDD’ n.a.v. lezen ’Biedermann und die Brandstifter’

Vragen en/of opmerkingen? b.albers@rsgbeborgen.nl