belang van spreekvaardigheid - maakt lessen ‘echt’ i.p.v. kennisoverdracht, vindt zeer praktische, echt bruikbare kennistoepassing plaats hulp voor andere vaardigheden - daarom even groot aandeel in curriculum!
Inhoud workshop - Aandachtspunten spreekvaardigheidsles - Spreekvaardigheid onderbouwles kennismaken met 1 activerende werkvorm - Spreekvaardigheid bovenbouwles - Toetsen van spreekvaardigheid (presenteren en gespreksvaardigheid) - Voorbeeld spreek-toetsopdracht n.a.v. ’Biedermann und die Brandstifter’
Aandachtspunten spreekvaardigheidsles drempel- en performancevrees ‘interessantheid’ van de stof ervaren van handelingsverlegenheid / relevantie voorbereiding benodigde woordenschat individuele voorbereiding/groepswerk duidelijke instructies bij opdrachten tijdskader groepsgrootte / -energie
Spreekvaardigheidstraining onderbouw Binnen – buitencirkel helpt opbouwen basiswoordenschat en memoriseren (herhaling/ gesprekspartner) maakt ‘moedig en los’ beweging en veel plezier!!! een hoop lawaai … levert snel (blijvend) resultaat
Spreekvaardigheid bovenbouw Simultaan presenteren helpt activeren en uitbreiden basiswoordenschat vestigt idioom door herhaling en luisteren maakt steeds ‘moediger en losser’ bij een goed gekozen onderwerp ‘macht es echt Spaß’ lawaai valt erg mee - iedereen actief
Alles schläft, nur einer spricht … = Unterricht
Toetsen van spreekvaardigheid (presenteren en gespreksvaardigheid) Zum guten Schluss Toetsen van spreekvaardigheid (presenteren en gespreksvaardigheid) Groepen van ca. 4, enorme tijdsbesparing, veel ‘echter’, leerlingen vinden dit veel fijner namelijk minder eng. overdrijven is ook een kunst …
Voorbeeld spreekopdracht/-toets bovenbouw ‘DWDD’ n.a.v. lezen ’Biedermann und die Brandstifter’
Vragen en/of opmerkingen? b.albers@rsgbeborgen.nl