Randweg-Oost Huidige N266 De leefbaarheid in Nederweert verbeteren..... Zo kan het ook!
N266 afschermen met fraaie geluidsschermen
Tunnelbuis bij Brug 15 Een tunnelbuis bij Brug 15 zullen velen van ons een te drastische maatregel vinden. Een alternatief om de veiligheid voor voetgangers en fietsers te vergroten kan ook gerealiseerd worden door het aanleggen van een fiets-voetgangersbrug.
Verkeersveiligheid Er wordt ten onrechte gesuggereerd dat een randweg een voorwaarde is om tot een veilige weg voor langzaam verkeer tussen Nederweert en Budschop te komen. Hetzelfde zou bereikt kunnen worden met een brug voor langzaam verkeer, die zowel de Zuid-Willemsvaart als de N266 overspant. Een dergelijke brug is vele malen goedkoper in aanleg dan een randweg. Bijkomend voordeel is dat een brug de verkeersonveiligheid direct bij de bron oplost, daar waar een randweg de verkeersonveiligheid slechts verplaatst. De tabel op p. 67 van de PlanMER laat echter zien dat het vooral de Molenweg is die een buitenproportionele toename van verkeer laat zien (van 3100 naar 5350 voertuigen per dag). Omdat deze straat de bebouwde kom van Nederweert doorkruist en veel uitritten van woningen hierop aangesloten zijn, mag dit niet onvermeld blijven als een zwaarwegend negatief effect op de verkeersveiligheid.
Alternatief voor tunnel: Fiets / voetgangers brug over kanaal en over N266
Mogelijke lokatie Fiets / voetgangersburg
Fietsbrug nabij McDonalds Als de randweg er niet komt, wordt deze fietsbrug toch aangelegd
Fietstunnel onder N275 Als de randweg er niet komt, wordt deze fietstunnel toch aangelegd.