Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Respectvolle bejegening
Sensorische Informatie Verwerking
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Evalueren is een verzamelnaam van:
Observeren en rapporteren
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Volksuniversiteit Zwolle
Onze doelen en visie in beeld
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Module communicatie 1 Les 1: Basisvaardigheden.
Ontwikkeling van het jonge kind
Kijken naar Kinderen Week 4
Ontwikkeling van het jonge kind
Begeleiden en Coachen kwartaal 3 – Bijeenkomst 2
motiverende gespreksvoering
Pedagogische theorieën
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Gespreks-vaardigheden
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Week 2 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 1 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
COMMUNICATIE Week 5 Docent:.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie.
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Communicatie les 1 kwartaal 4
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
Ethiek in de branche social work
Gesprekstechnieken Les 4.
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gesprekstechnieken Les 6.
Observeren, rapporteren
Transcript van de presentatie:

Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije

Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?

Kritiek op Rogers - Te optimistisch: - Onder gunstige omstandigheden komt een persoon vanzelf tot ontplooiing - Algemene toepasbaarheid van deze methode - In een omgeving met veel onvoorwaardelijke acceptatie groeit men vanzelf uit tot sociaal voelende en handelende burgers - Te vaag: - Persoon wordt niet betrokken bij het proces van informatieverwerking - Gebrek aan directiviteit - Hoe komt zelfactualisering tot stand?

Wexler: beleven Rogers: passief proces Wexler: waarnemen, beleven en interpreteren is een actief process Dit proces is beïnvloedbaar!

Wexler: proces van verwerken van informatie Belangrijk om te weten als hulpverlener: 1) taal is essentieel 2) differentiatie en integratie Hoe pas je dit toe in een hulpverleningsgesprek?

Vraag Haal een gebeurtenis naar voren waarin je een emotionele reactie gaf. Wat is van invloed geweest dat jouw reactie emotioneel was?

Wexler: het verwerken van gevoelen Factoren die van invloed zijn op het verwerken van gevoelens: - betekenis van de informatie voor de persoon - grote verandering - nieuwe kijk op dezelfde feiten

Wexler: Gevoelens = signaal Wat moet een hulpverlener doen als de cliënt merkbaar gevoelens toont?

De gevoelens onvoorwaardelijk accepteren Datgene dat hij opmerkt verwerken en bedenken wat hij ermee zal doen Empatisch reageren

Oefenen Casus: tonen van gevoelens Methode: cliëntgericht aanvullend met Wexler (differentiatie, integratie, stilstaan bij gevoelens)

Volgende week Meenemen reflectie: feedback!

Huiswerk Lezen hfs. 4 t/m 4.3, Psychologische gespreksvoering. Lezen hfs.4 Reflecteren de basis Maken opdracht 3. Opbrengsten van de les- en huiswerkopdracht reflectieverslag