SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 2 kwartaal 3: verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid Corstin Dieterich L02.338.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Rechtvaardigheid Les 1 Ethiek – Rechtvaardigheid – Les 1
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Onderwijs en democatisch burgerschap
De kerk in de Middeleeuwen
De belegering van de publieke sector Margo Trappenburg UU en EUR.
Er zijn vele goede redenen om niet, blanco of ongeldig te stemmen.
1.
1.Sociale determinanten 2.Recht op gezondheid 3.GVHV in actie.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Utopie De ideale samenleving.
Beste Vriend,    Het is met een enorm verdriet dat wij U heden het overlijden moeten melden van een zeer dierbare vriend, gekend onder de naam « Gezond.
Politiek.
Leven en werken uit de KSL Oude en nieuwe solidariteit in de open samenleving Prof dr. Fred van Iersel Universiteit van Tilburg.
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Ethiek.
Filosofie Wat is het? Waarom zou je het kiezen? Wat kun je er mee?
Mijn Ogen.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
Aantekeningen paragraven
-Scheiding der machten -Gekozen parlement -Verlichte ideeën
Onderzoeksvaardigheden 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
§2: politieke stromingen en partijen:
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
SPH voltijd Sociologie deeltijd jaar 1 Werkcollege 1 kwartaal 3 Corstin Dieterich L
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 5 kwartaal 3: Corstin Dieterich L
Methodiek: Plancyclus
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
John Rawls: Een theorie van rechtvaardigheid Ronald Tinnevelt Faculteit der Rechtsgeleerdheid 1.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: Wie helpt? vwo.
Veranderingen en verbeteringen in het primaire werkproces realiseren. Korte omschrijving.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Het vermogen tot goed leven Marli Huijer Erasmus Universiteit Rotterdam/De Haagse Hogeschool.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
John Rawls: Rechtvaardigheid buiten Nederland
Oog voor de ander, oog voor jezelf
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Thema 3: De verzorgingsstaat
Inspiratiesessie 15 februari 2017
Socialisme: wij Meer gelijkheid (einde maken aan armoede en ongelijkheid) Meer sociale rechtvaardigheid De zwakkeren in de samenleving moeten beschermd.
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Thema 3: De verzorgingsstaat
H2 Op wie ga jij stemmen?.
Het 24 spel.
Wegenkaart Agnes Verbruggen.
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Denken en doen.
Koersdag lucas onderwijs
Transcript van de presentatie:

SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 2 kwartaal 3: verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid Corstin Dieterich L02.338

Schuld Wanneer voelde je je voor het laatst schuldig?

Verantwoordelijkheid Eichmann proces dwc Kardinaal Simonis: 9Vc#t=4m0s

Rechtvaardigheid: Rawls John Rawls (1921 – 2002): rechtvaardigheid als eerlijkheid Veil of ignorance

Rechtvaardigheid: Rawls Rationele, volwassen mensen zouden 2 basisprincipes overeenkomen om in de samenleving minimale rechtvaardigheid te garanderen: 1) Het recht op een zo uitgebreid mogelijk arrangement van basisvrijheden voor iedereen

Rawls’ principes van rechtvaardigheid 2)a) functies en betrekkingen moeten open staan voor iedereen (onder voorwaarde van gelijke kansen) b) sociale en economische ongelijkheid moet zo gearrangeerd zijn dat dit in het grootst mogelijke voordeel is van de minstbedeelden

Martha Nussbaum ( )

Nussbaum: capabilities approach Probleem met Rawls is dat hij sommige mensen buiten beschouwing laat: bijvoorbeeld (geestelijk) gehandicapten en mensen in ontwikkelingslanden Nussbaum voegt daar nog aan toe dat het recht hebben op vrijheden nog niets betekent. Pas als je ook het vermogen (capability) hebt om gebruik te maken van die vrijheden kun je spreken van rechtvaardigheid.

Nussbaum: capabilities approach Nussbaum heeft vervolgens een lijst opgesteld met capabilities die mensen moeten hebben in een samenleving. Als zij deze niet hebben, dan is de samenleving niet (minimaal) rechtvaardig. Hierbij gaat het niet alleen om (economische) verdeling van goederen en lasten, maar vooral om immateriële ‘goederen’.

Nussbaums lijst Leven Lichamelijke gezondheid Lichamelijke integriteit Gebruik van zintuigen, verbeelding en denkvermogen Emoties Vereniging met andere mensen Andere levenssoorten Spel Praktische rede Controle over je omgeving (politiek en materieel)