Op Koers groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstrainingen voor chronisch zieke kinderen Emma Kinderziekenhuis AMC - Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Als je niet kunt zien, dan bekijk je het maar…. Waarover gaat het artikel? • Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Programma van de workshop
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
VUmc Basispresentatie
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Routine Outcome Monitoring
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Interventie en implementatie
Coping Vandaag gaan jullie wat leren over coping. Coping = omgaan met. Uiteraard zullen we het vandaag vooral hebben over omgaan met (chronische) ziekte.
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Een kwantitatief onderzoeksvoorstel: ZWANGERWIJZER INGEVULD, EN DAN?
Klinische psychologie
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Evaluatieonderzoek naar de effectiviteit van
Systematische terugkoppeling van Kwaliteit van Leven gegevens In de Klinische praktijk Welkom allemaal. Ik ben Lotte Haverman, psycholoog, sinds ruim een.
Peiling 20-weken echo Resultaten landelijke enquête
Stress op het werk de baas
Transactionele analyse
Autismespectrumstoornis
Kwetsbare ouderen zonder thuiszorg
Behandeling (RA) 1. Langdurend intensief bewegingsprogramma is gunstig voor functionele mogelijkheden en emotioneel welbevinden en niet ongunstig voor.
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
Dossier Empowerment.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Studium Generale Bad is stronger than good Dr. Kirsten Buist.
Culturele problemen? Welke factoren spelen een rol bij het ontstaan van Diabetes Mellitus bij Indiase mensen? Inleiding India wordt tegenwoordig ook wel.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Inhoudstafel Inleiding Doel Opzet Methode Resultaten Oorzaken
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Van de regen in de drup? Over het opnemen van suïcidale adolescenten met borderline persoonlijkheidsproblematiek Rosanne de Bruin.
Pesten is kindermishandeling
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
COMMUNITY SERVICE PROJECT VU-GGD Nicole, Lotte, Berend, Paulien, Leandra & Oda Slaapproblemen bij kinderen in Amsterdam.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Een onderzoeksvoorstel naar het effect van supervisie tijdens looptraining bij claudicatio intermittens Daria Jaenicke & Rachel Verbeek Presentatie BO.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
Zelfmanagementondersteuning voor chronisch zieken in de eerste lijn: effecten bij zorgverleners en hun patiënten Erik Bischoff, Ruud Draak, Joke Grootens,
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Effectiviteit van interventies bij kinderen met migraine
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Kortdurende dynamische psychotherapie
Auteurs: G. Hageman, K. R. Leever, J. S. Smeets-Shouten, J. F
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Begeleiden Les 7.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Zorg voor eenzame ouderen in Moldavië
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
drs. Marije van Dalen Promovenda/psycholoog-onderzoeker
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Olweus Bullying Program:
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Op Koers groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstrainingen voor chronisch zieke kinderen Emma Kinderziekenhuis AMC - Amsterdam

Inhoudstafel Inleiding Interventie Onderzoek Discussie & conclusie Bron

1. Inleiding Stijging van kinderen die opgroeien met chronische ziekte Oorzaak: vooruitgang kindergeneeskunde en kinderchirurgie Gevolg: problemen op cognitief, gedragsmatig en/of sociaal- emotioneel vlak

2. Interventie Aanleiding: Groepsinterventies Focus: emotionele steun, versterken van aanpassing, aanleren zelfmanagement, … Effectiviteit: aanleren copingstrategieën, verbeteren van kennis over symptoomvermindering, … Gebruik homogene groepen: vergemakkelijking aantonen van effecten Opletten voor exclusiecriteria!

2. Interventie Achtergrond: gebaseerd op inzichten uit de cognitieve psychologie - Uitleggen hoe gedachten, gevoelens en gedrag elkaar beïnvloeden (DVD- model) - Alternatieve respons vinden op moment van stressveroorzakende situatie - Integratie gedragsmatige technieken zoals modeling, management van onvoorziene gebeurtenissen,... - Doel: negatieve/verstoorde gedachten omzetten in positieve/proactieve gedachten

2. Interventie Doelgroepen: - Kinderen en jongeren met een chronische ziekte - Kinderen en jongeren die behandelt zijn voor een vorm van kanker - Broers en zussen van kinderen en jongeren met een chronische ziekte. Indeling op basis van leeftijdscategorie: - Op Pad: 8-12 jaar - Op Weg: jaar Per cursus 6-8 kinderen o.l.v. één psycholoog en twee groepsbegeleiders

2. Interventie Inhoud van de cursus: - Zes wekelijkse sessie met enkele centrale thema’s zoals infomatie verzamelen en geven over ziektes, aanleren relaxatietechnieken, … Vb: Informatie verzamen en geven over ziektes: kinderen worden gevraagd hun eigen verhaal te doen, informatie op te zoeken en/of te vragen. Cursus wijkt af voor kinderen en adolescenten die behandelt zijn voor een vorm van kanker

3. Onderzoek Methode: - Procedure: kinderen of jongeren kunnen zichzelf aanmelden of worden aangemeld door behandelaar, vullen drie keer vragenlijst in (T0, T1, T2) - Evaluatiestudie in de periode van mei 2003 tot mei Meetinstrumenten: Interventie-gerelateerde uitkomstmaten (VOK-k, CCSS- k), Sociaal-emotionele uitkomstmaten (CBCL-prf, ZBV-K, …), statistische analyse

3. Onderzoek Resultaten: 109 cursisten - Interventiegerelateerde uitkomsten: directe vooruitgang ziektegerelateerde vaardigheden & predictieve controlestategieën, cognitieve copingstrategieën bleven gelijk - Sociaal-emotionele uitkomsten: minder gedrags- en emotionele problemen, sterker eigenwaardigheidsgevoel, fysieke verbetering, geen effecten op alledaags functioneren of angstgevoel

Discussie & conlusie Veelbelovende resultaten Eerste gunstige effect in heterogene groep met leeftijdsspreiding Vond enkel plaats in Emma Kinderziekenhuis AMC Eerste stap gezet naar groepsinterventie voor chronisch zieke kinderen en adolescenten

BRON Last, B.F., Maurice-Stam, H., Scholten, L., Onland-van Nieuwenhuizen, A.M. & Grootenhuis, M.A. (2008) Op Koers: groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstraining voor chronisch zieke kinderen. Tijdschrift voor Kindergeneeskunde, 76, Geraadpleegd op 17 oktober 2015