H2 Achtergrond
Stakeholdersanalyse Stap 1: analyseren wie belang hebben bij het project Stap 2: analyseren wie formele macht en wie informele macht heeft Stap 3: analyseren waar betrokkenen moeten worden geplaatst Stap 4: analyseren of de stakeholders bereid is tot een potentiële bijdrage aan het project Stap 5: analyseren wat de relatie is tot of met andere actoren
Externe direct betrokkenen Opdrachtgever Financier Externe projectdirectie Gebruikers Ontwerpers Leveranciers Politiek
Extern indirect betrokkenen Omwonenden Concurrenten Milieupartijen Politiek
Intern direct betrokkenen Directie van aannemende bedrijf Projectleider van aannemende bedrijf Projectmedewerkers Afdelingshoofden Interne opdrachtgever
Intern indirect betrokkenen Collega-projectleiders Andere medewerkers Stafafdelingen
Belangen binnen projecten van: Projectmedewerkers Projectleider Opdrachtgever Opdrachtgever van opdrachtgever Financier Gebruikers Bedrijf van projectleider Afdelingschef projectmedewerkers Verkoper project Omgeving
Businesscase Zakelijke rechtvaardiging Zeven redenen om achtergrond informatie te verzamelen: Welke alternatieven niet gekozen zijn? Wie is voor, wie is tegen? Wie heeft kwaliteitseisen bepaald? Welke wensen zijn niet meegenomen? Hoe zijn besluiten tot stand gekomen? Hoe is budget tot stand gekomen? Wanneer wordt het resultaat in gebruik genomen?
Haalbaarheidstudie Binnen verwachte tijd haalbaar? Financieel haalbaar? Technisch haalbaar? Benodigde kennis voorhanden? Voldoende mankracht? Voldoende ervaring? Draagvlak aanwezig? Zelf in staat project te leiden?
Valkuilen Onderschatten tegenstanders Debat creëert geen draagvlak Mijden haalbaarheidsonderzoek verlaagd kans van slagen
Communicatieplan Projectachtergrond. Uitleg van de context van het project en hoe de noodzaak tot het opzetten van een project is vastgelegd. Initiële Businesscase. De redenen voor het starten van het project Projectdoelen Stakeholdersanalyse. Wie zijn de betrokkenen bij het project, wat is hun bedoeling, belang en bijdrage. Projectkaart Communicatieschema. Wie communiceert met wie, hoe, wanneer en waarover. Haalbaarheid. Is het budget toereikend, past het binnen de core-business en kennisniveau van projectleden, commitment up en down, etc
Conflicterende doelen Doel van eigenaar/opdrachtgever: voordeel, profijt zodra project is opgeleverd Doel opdrachtnemer: winst door verschil tussen aanneemsom en kosten
Gevolgen project Project veroorzaakt veranderingen Technologische veranderingen Bedrijfscultuurveranderingen/ procedurele veranderingen PM: regie om iets gedaan te krijgen Inhoud door technologie.