H2 Achtergrond.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Workshopronde Woensdag 18 april
ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
H4: Begrijpen van de markt
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Een project waar de zon altijd schijnt Nicoline Mulder & Fokke Wijnstra.
Opdracht Strategieontwikkeling
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Een startersgids voor innovatie
“De verandering voor het handelsbedrijf bij de invoering van Electronic Commerce” ECS 21 oktober 2003 t.b.v. HBAG bloemen & planten Ir. Jan Wilmink.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Intranet Lieven Gils. Inhoud Wat is intranet? Voor wie is intranet? Het invoeren van intranet. Wat zijn de systeemvereisten? Wat is de kostprijs? Voordelen?Nadelen?
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
The role of employee cause and effect inference Matthijs Moorkamp M.Sc.
ICTB/NB Projectmanagement.
Zekerheid over het eindresultaat neemt toe in de tijd.
De competente projectleider
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
De evaluatie van een project
Welkom op de stoompan Werkgroep SGT Driebergen, 17 augustus 2011.
Business Marketing Management
De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
Het nut van Business Planning
VCloud as a Service Antoine Schokker. vCloud as a Service - Maastro CLINIC Antoine Schokker –Senior Medewerker I&S Maastro Clinic.
Waterschapstalent. Doel van Traineepool waterschappen Het binnenhalen van innovatief vermogen (denken & doen) Het continueren van de instroom van potentieel,
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Projectplan <naam project>
Programma Wat is projectmatig werken? Projectstart Projectfasering
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Plan van Aanpak.
Wmcz en adviseren in de praktijk april Adviseren in de praktijk 1 maal per jaar informatie over volgend jaar: Welke plannen Waarom Hoe informatie.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Ontwerpen van een onderzoek
H 1 Competenties.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
H7 Organiseren.
Competent projectleiden
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
H3 Inzicht.
V AN S TEUNPUNT NAAR K NOOPPUNT Erna van Bussel Ursela van Dijk.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Thomas Belmans Marijn Peeters
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Ondernemerschap VECON 14 juni Welkom Even voorstellen Gerard Aaftink.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
Consumentengedrag Beslissen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Actief openbaar maken van GS-besluiten en onderliggende stukken
Kostprijsberekening bij stukproductie
Third party outsourcing
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Het liefst een korte omschrijving en plaatje
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Transcript van de presentatie:

H2 Achtergrond

Stakeholdersanalyse Stap 1: analyseren wie belang hebben bij het project Stap 2: analyseren wie formele macht en wie informele macht heeft Stap 3: analyseren waar betrokkenen moeten worden geplaatst Stap 4: analyseren of de stakeholders bereid is tot een potentiële bijdrage aan het project Stap 5: analyseren wat de relatie is tot of met andere actoren

Externe direct betrokkenen Opdrachtgever Financier Externe projectdirectie Gebruikers Ontwerpers Leveranciers Politiek

Extern indirect betrokkenen Omwonenden Concurrenten Milieupartijen Politiek

Intern direct betrokkenen Directie van aannemende bedrijf Projectleider van aannemende bedrijf Projectmedewerkers Afdelingshoofden Interne opdrachtgever

Intern indirect betrokkenen Collega-projectleiders Andere medewerkers Stafafdelingen

Belangen binnen projecten van: Projectmedewerkers Projectleider Opdrachtgever Opdrachtgever van opdrachtgever Financier Gebruikers Bedrijf van projectleider Afdelingschef projectmedewerkers Verkoper project Omgeving

Businesscase Zakelijke rechtvaardiging Zeven redenen om achtergrond informatie te verzamelen: Welke alternatieven niet gekozen zijn? Wie is voor, wie is tegen? Wie heeft kwaliteitseisen bepaald? Welke wensen zijn niet meegenomen? Hoe zijn besluiten tot stand gekomen? Hoe is budget tot stand gekomen? Wanneer wordt het resultaat in gebruik genomen?

Haalbaarheidstudie Binnen verwachte tijd haalbaar? Financieel haalbaar? Technisch haalbaar? Benodigde kennis voorhanden? Voldoende mankracht? Voldoende ervaring? Draagvlak aanwezig? Zelf in staat project te leiden?

Valkuilen Onderschatten tegenstanders Debat creëert geen draagvlak Mijden haalbaarheidsonderzoek verlaagd kans van slagen

Communicatieplan Projectachtergrond. Uitleg van de context van het project en hoe de noodzaak tot het opzetten van een project is vastgelegd. Initiële Businesscase. De redenen voor het starten van het project Projectdoelen Stakeholdersanalyse. Wie zijn de betrokkenen bij het project, wat is hun bedoeling, belang en bijdrage. Projectkaart Communicatieschema. Wie communiceert met wie, hoe, wanneer en waarover. Haalbaarheid. Is het budget toereikend, past het binnen de core-business en kennisniveau van projectleden, commitment up en down, etc

Conflicterende doelen Doel van eigenaar/opdrachtgever: voordeel, profijt zodra project is opgeleverd Doel opdrachtnemer: winst door verschil tussen aanneemsom en kosten

Gevolgen project Project veroorzaakt veranderingen Technologische veranderingen Bedrijfscultuurveranderingen/ procedurele veranderingen PM: regie om iets gedaan te krijgen Inhoud door technologie.