Levenslooppsychologie Hoorcollege 6

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Seksualiteit: gave van God
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Opvoeden in de puberteit
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
MINDER BANG ZIJN MEER LIEFHEBBEN.
Levensvragen Over geluk…..
Verbonden.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Een knuffel voor jouw als je die hebt verdiend Een klop op de schouder
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Workshop Relationele en seksuele vorming
SEKS voor het HUWELIJK SAMENWONEN Wat is er op tegen?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Informatie vaardigheden
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Aquarellen van Marcel REYNAERT
Psychotherapie bij ouderen
Marco, in dit verbond dat we samen aangaan, geef ik jou de belofte dat ik trouw zal zijn. Kijkend naar de afgelopen tijd kan ik mij absoluut niet voorstellen.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Dossier Empowerment.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Aanvaarding en tolerantie
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
Ontwikkeling van het jonge kind
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 7
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Levenslooppsychologie college Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
Rauw en troosten.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Nestkleven in Hotel Mama: Wanneer ouders en bijna-volwassen kinderen samen onder één dak leven ‘Zoals het klokje thuis tikt’ Studiedag 13 mei 2016 Evie.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 16september
Liefde en relaties.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
JEUGDzorg - voor wie?.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Levenslooppsychologie Hoorcollege 6 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije vrije@hr.nl

Vandaag De jong volwassenheid (20-40 jaar) Cognitieve ontwikkeling Sociale en persoonlijke ontwikkeling

Cognitieve ontwikkeling

Theorieën na Piaget Situatie: Linda en Mark zijn 7 jaar getrouwd en hebben 2 kinderen van drie en vijf jaar. Linda heeft altijd gezegd dat als Mark vreemd gaat de relatie absoluut over is en hij zijn koffers kan pakken. Nu heeft Mark dit weekend vertelt dat hij 2 weken geleden ontrouw is geweest met een collega. Het was slecht éénmalig en hij zegt dat hij niet verliefd is. Wat gaat Linda doen?

Volgens Piaget: Piagets laatste stadia: Formeel denken = pure logica (Zwart-Wit) De adolescent zegt: Linda heeft altijd gezegd dat ze weg zou gaan, dus dat doet ze ook. Relatie is voorbij Linda blijft bij Mark

Theorieën na Piaget Cognitieve ontwikkeling gaat door Labouvie-Vief: - Kijken naar alle aspecten van een situatie, afwegen tegen eigen waarden en normen (grijstinten) - postformeel denken: denken dat rekening houdt met het feit dat de lastige situaties waarin volwassenen terecht kunnen komen soms op relativerende wijze moeten worden opgelost

Theorieën na Piaget Perry: - onderzoek postformeel denken onder studenten - van dualistisch denken naar meervoudig denken - alle kennis en waarden worden als relatief beschouwd

Dus wat doet Linda??? - Ze gaan tijdelijk uit elkaar om na te denken - Relatie is voorbij - Ze blijven bij elkaar en gaan naar een psycholoog - Ze blijven bij elkaar en krijgen een open relatie - ……….

Schaie’s stadia van ontwikkeling Hoe wordt informatie gebruikt Kindertijd - Adolescentie Jong volwassenheid Middelbare leeftijd Ouderdom Verwervend stadium Verwerven van kennis Opgeslagen voor toekomstig gebruik Uitvoerend stadium Toepassen van kennis voor lange termijn doelen (carrière, relatie, gezin) Verantwoordelijk stadium: Beschermen en verzorgen partner, gezin, carrière Ondernemend stadium Verbreding interesse Verzorgen maatschappelijke instituten Reïntegratief stadium Verwerven kennis ter verdieping van persoonlijke interessegebieden

Intelligentie Sternberg: triarchische theorie over intelligentie Componentiële component Experimentele component Contextuele component

Sternberg Traditionele IQ score zegt niets over hoe succesvol je later in je carrière zult zijn Praktische intelligentie Emotionele intelligentie

Hoger onderwijs volgen Iets meer vrouwen dan mannen Merendeel is autochtoon 10% is 25 jaar of ouder (2005) Aanpassingsreactie 1e jaar: cluster van psychologische symptomen (eenzaamheid, angst, terugtrekken, depressie) die samenhangt met de overgang van middelbare school naar hoger onderwijs

Sociale en persoonlijkheidsontwikkeling

Wat zijn belangrijke ontwikkelingstaken in de jongvolwassenheid??? - Loskomen van de ouders - Verantwoordelijkheid voor eigen lichaam accepteren - Bewust worden van eigen persoonlijkheid - Seksuele ervaringen integreren - Intimiteit aandurven - Beslissen of men wel / geen kinderen wil - Kinderen krijgen en ermee leren omgaan - Een beroep kiezen - …. → zie tabel 2-1 uit boek

Wat maakt jou het gelukkigst?? Vraag Wat maakt jou het gelukkigst??

Gelukkig zijn.. Geluk in de jongvolwassenheid wordt geassocieerd met momenten waarop jouw psychologische behoeften vervuld worden (ipv materiële)

Sociale klok = psychologisch uurwerk dat belangrijke mijlpalen in het leven bijhoudt

Erikson tot nu toe Vertrouwen versus wantrouwen stadium (0-18 mnd) Autonomie versus schaamte en twijfel stadium (18 mnd-3 jaar) Initiatief versus schuldgevoel (3-6 jaar) Vlijt versus minderwaardigheid (6-12 jaar) Identiteit versus identiteitsverwarring (12-20 jaar)

Intimiteit versus isolatie (20-30) Erikson Intimiteit versus isolatie (20-30) Aangaan van relaties op lichamelijk, emotioneel en intellectueel niveau versus Eenzaamheid, angst voor relaties met anderen & isolatie

Verliefd worden Gaat meestal als volgt: Steeds meer met elkaar omgaan Delen steeds meer persoonlijke informatie, intimiteit + en – dingen met elkaar delen Overeenstemming doelstelling relatie Reacties op situaties meer vergelijkbaar Psychologisch welzijn hangt mede af van succes relatie Start begin wij ipv ik Gaat meestal als volgt: Bernard Murnstein: Stimulus-Waarde-Rol (SWR) theorie Stimulus: uiterlijke zaken, 1e ontmoeting Waardestadium: 2-7e ontmoeting: toenemende overeenkomsten waarden en opvattingen Rolstadium: relatie gebaseerd op specifieke rollen

Liefde Gepassioneerde (romantische) liefde: sterke betrokkenheid bij iemand, intense lichamelijke belangstelling, arousal en betrokkenheid bij de behoefte van de ander Kameraadschappelijke liefde: diepe genegenheid voor degenen, met wie ons leven nauw verbonden is Labelingtheorie over gepassioneerde liefde (Hatfield en Berscheid): 2 aspecten vinden plaats: intense fysiologsche arousal + situationele cues die aangeven dat het liefde is

Liefde Sternbergs driedimensionale theorie Liefde bestaat uit 3 componenten: - intimiteit: innigheid, genegenheid, verbondenheid - passie: aantrekkingskracht, lichamelijke nabijheid - beslissing/verbintenis: perceptie ik heb iemand lief en ik blijf bij jou

Een partner kiezen Over welke eigenschappen moet hij/zij beschikken? - Wederzijds aantrekkingskracht / liefde - Emotionele stabiliteit en rijpheid - Betrouwbaar karakter - Intelligentie Wel cultuurverschillen! Betrouwbaar! Emotioneel stabiel! Liefde!

Wie blijft er over? Filtermodel Janda en Klenke: steeds fijner werkend filter Aantrekkelijkheid 2. Culturele aspecten: Homogamie; neiging om relatie aan te gaan met iemand die gelijk is in leeftijd, ras, opleiding, religie en andere basale demografische kenmerken Huwelijks gradiënt: neiging van mannen om een jongere, kleinere vrouw die lager in status is te kiezen en andersom

Hechting en relaties Veilige hechting (55%) Gaan makkelijk relaties aan Voelen zich gelukkig Hebben vertrouwen in toekomst en succes van relatie Vermijdende hechting (25%) Minder betrokken in relatie Voelen zich eenzaam Relaties lopen vaak spaak Ambivalente hechting (20%) Verliezen zichzelf in relatie Lage zelfachting Zelfde relatie vaak op springen

Trouwen of samenwonen? 80% kiest eerst voor samenwonen, redenen: Willen nog niet voor leven binden Goede oefening voor het trouwen Trouwen = verouderd instituut, niet realistisch binden voor gehele leven Succesvol huwelijk? Affectieve relatie naar elkaar Weinig negatieve communicatie Onderling afhankelijk koppel: geen 2 onafhankelijke individuen maar ‘wij’ Sociale homogamie (vrijetijdsbesteding en rolverdeling)

Kinderen? Meer dan 90% van getrouwden heeft 1 kind of meer. Psychologische behoefte: blijdschap successen van kind, plezier, bevrediging rol als opvoeder Egoïstische behoefte: zorg oude dag, overname familiebedrijf Sociale norm Soms ongepland: kwetsbare groepen grootste risico (jong, arm, minder hoog opgeleid) Is huwelijk bestand tegenkrijgen van kinderen: Vaak relatiedip: vooral voor vrouw Gottman: Huwelijk bestand tegen krijgen van kinderen als: Blijven werken aan gevoelens van genegenheid en tederheid Alert blijven op belangrijke gebeurtenissen in leven van elkaar Problemen zien als oplosbaar en beheersbaar

Alleenstaanden / singles neemt toe In de grote steden bestaat 40% uit 1-persoons huishoudens Dit komt door: Vergrijzing (helft van toename) + mensen gaan uit elkaar Bewuste keuze geen partner: Negatief beeld van huwelijk: kans op echtscheiding = groot en paren leven al ruziënd met elkaar. Huwelijk = te beperkend, persoonlijke ontwikkeling en groei = belangrijk en huwelijk stagneert. Geen geschikte partner gevonden Nadeel = vrouwen minder geaccepteerd, behoefte aan kameraadschap en seks en financiële onzekerheid.

Werk Keuze werk: geld, status, gevoel van eigenwaarde, bijdrage aan de maatschappij Vaillant: Carrièreconsolidatie = 20e – 40e jaar = periode van focus op carrière 20-25: mannen gevoelig voor autoriteit ouders (studie: onafhankelijke en onderzoekende geest) 25-35 autonomer, trouwen, kinderen + carrière (gezagstrouw en conformatie norm beroep)