Artistieke Interventies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Een kei van een medewerker januari 2008
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Het ‘nieuwe’ samenwerken Voor een duurzame stad Door de inzet van NME.
Stichting Dijk van een Kust
Zero Accidents Netwerk NL Robert Bezemer, Gerard Zwetsloot.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
eCompetence Framework (e-CF)
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
ICT in een dynamische context
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Strategische samenwerking
Reorganisatie = (tijd)verspilling
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Strategie 12 oktober2010.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
KUNSTgROEP staat open voor alle actieve kunstenaars uit onze gemeente podium en beeldende kunsten professioneel en amateur klassiek en alternatief sluit.
Ynnovate Let's Challenge Government. Reasons to Ynnovate De meest innovatieve ideeën vinden en uitvoeren om: Beter in te spelen op bestaande behoeften.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
5 % 15 % 80 % Reteaming, plannen maak je samen! 14 November 2014 Joost Iserief Cathelijne Spijker Vantevoren snoepjes klaarleggen Uitdelen knikkers.
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
12c. Beleidsplan Seizoen Missie 1.Festilent creëert een prettige omgeving waarin de leden zich thuis voelen en op een prettige manier hun sport.
Social work Week 2.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
2015 Corporate presentatie Berenschot in vogelvlucht.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Stip op de horizon Mitros in 2020 Bespreking met HNM.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Het Grote Participatie Debat Vrijdag 2 september deSingel.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Landelijke raad 10 december 2016
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Coachtraining DOEN?! DAG 2
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Contactpersonen bijeenkomst
De toekomst van de maatschappelijke stage
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
voor een samenleving met veerkracht
Een lerende en adaptieve organisatie
Transcript van de presentatie:

Artistieke Interventies HKU Kunst en Economie

Wie? Saskia van de Wiel Museum van Bommel van Dam Arjan Moerbeek HKU Kunst en Economie Namens Community of Practice Artistieke Interventies

Wat? Interesse opwekken in gebruik van artistieke interventies Interesse opwekken in deelname aan Onderzoek van de community of practice

‘Artistieke interventies zouden behulpzaam kunnen zijn om een innovatieve, reflectieve en op verandering ingestelde bedrijfscultuur tot stand te brengen’ (Velthuis, 2005)

Veld van paradoxen Duchamps ready-mades, symbolen van kritiek op de economiserende kunstwereld: een enorme financiële opbrengst voor kunstenaar Rechtstreekse samenwerking met bedrijfsleven maakte het mogelijk om kunsthandel te omzeilen, terwijl tegelijkertijd kunsthandel nodig is om binnen de geïnstitutionaliseerde kritiek de aandacht te krijgen Wat weer de vraag oproept of dat werk dan nog als daadwerkelijke kritiek op de institutionele kunstwereld opgevat kan worden (Velthuis, 2005). Veld van paradoxen

De artistieke interventie is een proces in elk denkbare vorm waarin de aanwezigheid van kunst of kunstenaars bij deelnemers zorgt voor nieuwe denkbeelden, die kunnen leiden tot nieuwe perspectieven voor een organisatie in een complexe context. De artistieke interventie is een geregisseerde confrontatie tussen de logica van de kunst en de logica van een zakelijk georiënteerde organisatie.

Toepassingen INSTRUMENTAL ZONE ARTFUL ZONE IGNITING ZONE INTRINSIC ZONE

Waarom gaan bedrijven met Artistieke Interventies in zee? Belangrijkste argument: het heruitvinden van de organisatie (Prata, 2013) Nieuwe methoden en processen noodzakelijk Veranderen van cultuur, innovatie, motivatie

Effecten van artistieke interventies Strategisch-operationeel (grotere omzet, verbeterde productiviteit, betere dienstverlening, minder stress en afwezigheid, betere branding) Relaties (medewerkers leren hun collega’s op een andere manier kennen. Dit verbetert hun sociale netwerk en gevoel van verbondenheid, respect en vertrouwen in de ander.) Organisatie-ontwikkeling (Cultuur, leiderschap en werkklimaat kunnen onderwerp van de interventie zijn. Zij kunnen echter ook een interventie frustreren). Persoonlijke ontwikkeling (Meer zelfvertrouwen en risicobereidheid, ontwikkeling van nieuwe vaardigheden) Collaboratief werken (Kwaliteit van de samenwerking, kwaliteit en kwantiteit van de communicatie) Artful ways of working (Innovatie en betere prestaties in ambiguë en onvoorspelbare omstandigheden, het uitstellen van oordeel, het adopteren van ‘artistic formats’ in projecten, werken met weerstand, het proces vertrouwen) Meer en anders zien (Meer reflectie, meer bewustzijn van de omgeving) Activatie (Aanzet tot daadwerkelijk nieuwe actie, emoties worden vaker geadresseerd en gebruikt als gids ‘Energie’)

Join in! Artistieke interventie in Museum van Bommel van Dam, Venlo

Museum in bedrijf Samenwerking met bedrijven en instellingen uit regio Venlo Creativiteit inzetten om tot innovatie te komen Museum treedt op als makelaar en intermediair Resultaat: artistieke interventies in het bedrijfsleven

Context Opdracht gemeenteraad: onderzoek scenario’s voor verzelfstandiging betrek eigen stad en regio ontwikkel zakelijke houding

Project ‘Museum van de toekomst’ Werkgroep van 5 kunstenaars/ontwerpers Vraag: hoe ziet het museum van de toekomst eruit? Ontwikkelde voorstellen vormen samen Join in!

Jonge ambassadeurs Kick-off meeting

Intensivering kijkervaring Kunstwerk met twee geuren

Intensivering kijkervaring

Muur te huur 74 huurders bepalen de inrichting van de middenzaal

Open podium Schildersessie ‘Europa ontmoet de Maghreb’

Open podium Pop-up expositie

Verzameling Venlo Topstukken uit particulier bezit

Evaluatie Veel data verzameld Niet meer, wel ander publiek Netwerk uitgebreid en geactiveerd Veel media-aandacht Debat gestimuleerd Betrokkenheid vergroot Houding van het museum blijvend veranderd

COP Ongeveer 60 leden Kunstenaars/kunstinstellingen Intermediairs Opleidingen Doel: kennis maken en delen rond thema Artistieke Interventies Plan: onderzoek

Wat willen we met het onderzoek Steen in de vijver: zoveel mogelijk mensen laten delen in onderzoeksproces Gezamenlijke resultaten naar voren brengen Gezamenlijke discussie tot stand brengen

Mogelijke invalshoeken Effecten van AI Waarde van AI Succesfactoren van AI Context/randvoorwaarden (wat beinvloedt de effectiviteit met name op de LANGE termijn)

Voortborduren op resultaten Randvoorwaarde Voortborduren op resultaten Art of Impact

Wat zoeken we? Thema’s vanuit veranderopgave Kunstenaars die maatschappelijke impact willen hebben Organisaties met een veranderopgave en LEF Intermediairs die kunnen koppelen Opleidingen/onderzoekers die mee willen doen

Wat zoeken we? Thema’s vanuit veranderopgave Kunstenaars die maatschappelijke impact willen hebben Organisaties met een veranderopgave en LEF Intermediairs die kunnen koppelen Opleidingen/onderzoekers die mee willen doen

Planning? Op basis van reacties kernteam formuleren ( jan. 2016) Presentatie Projectplan op miniconferentie (juni 2016) Aanvang onderzoek (sept/okt 2016)

Interesse in onderzoek? Mailtje naar arjan.moerbeek@hku.nl

Interesse in CoP? Mailtje naar arjan.moerbeek@hku.nl 2 a 3 bijeenkomsten per jaar Open Linkedin-groep Dropbox met stand van zaken onderzoeksliteratuur Juni internationale miniconferentie