1 Voorlichtingsbijeenkomst: Info voorbereiding klinische master en werkveld PPT Onderwijscoordinator Laura Holsbeeke Stagebegeleiders masterspecialisatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De deelnemers over 16 stellingen
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Voorlichting keuzes klas 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Radboud Universiteit Nijmegen 22 februari 2008
Postmaster opleiding Psychologen COC 11 december 2012
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
V1 stage - Blok 4.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Voorlichting B3 Civiele Techniek Lisette Woud, februari maart
Voorlichting B2-studenten september 2012 Tineke Hoeksma, studieadviseur Sarah Bosch, studieadviseur.
Afstuderen Master PSY Sandra van Aalderen.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Voorlichting B2 Psychologie
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
Wijzigingen bachelor- en mastercurriculum Psychologie
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wijzigingen mastercurriculum en pre-masterprogramma Psychologie mei.
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Begeleiden van Praktijkonderzoek
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Gert Brinkman Mark Tempelman Mei 2014
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE februari 2015 Gert Brinkman
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
Praktische informatie B3
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Studeren: een mega investering Tijd Geld  Verwachtingen door werkgever: goede student – goede werknemer Verwachtingen bij jezelf: Leuke, goedbetaalde.
Startcollege B2 Psychologie
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Herstelondersteunende zorg en presentie
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING PSYCHOLOGIE B3 KEUZERUIMTE november 2015 Sieuwko Smith.
VOORLICHTING B3 Keuzeruimte / Minor Gert Brinkman Mark Tempelman November 2015.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Groen Beter Best Minder Pillen Meer Natuur
Studieloopbaancoaching
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Opleiding Psychologie Master your talent Masterroute O Programmacoördinator: Dr. E.Saskia Kunnen.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
ANNE-MARIE VAN MEERVELD, MA VOORLICHTING B3. PROGRAMMA 13:00-13:30 uur Genes, Brain and Behaviour 13:30-14:00 uur Individuen, Relaties en Organisaties.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Master studieadviseur Joleen de Jong
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst
Psychologen in de gezondheidszorg
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Daphne Keller 30 augustus 2017
12 september 2016 Marielle Stel – Opleidingsdirecteur Psychologie UT
Opleiding, onderzoek en werkveld
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
Masterroute Klinische Psychologie
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

1 Voorlichtingsbijeenkomst: Info voorbereiding klinische master en werkveld PPT Onderwijscoordinator Laura Holsbeeke Stagebegeleiders masterspecialisatie PPT Linda Cornelissen & Marjolein Blomesath 9 december 2015

Programma  Inleiding, toelichting voorlichtingsbijeenkomsten master (L.Holsbeeke)  Opzet Master: Onderzoeksprogramma & Onderwijsprogramma  Stage  Einddoel: het werkveld in als: ….Psycholoog in klinische/preventieve/onderzoekswerkveld  Welke kwaliteiten heb je nodig als psycholoog?  Bewustwording in Bachelor: wat past bij mij.  Mogelijkheid tot BAPD – LOGO – GZ  Kansen en beperkingen van de arbeidsmarkt  Vragen kwartiertje 2

WAAROM DEZE VOORLICHTING? Informatiebehoefte studenten omtrent klinische psychologie, de master en vervolgopleidingen + belang goede voorbereiding master & arbeidsmarkt Bijbehorende voorlichting vanuit opleiding: -Voorlichting masterspecialisaties PSY aan UT  2 x per jaar (nov en maart) -Werkvelddag (met dimensie en sps-nip) jaarlijks in blok 2B  alumnus uit werkveld vertelt over werkzaamheden + info over duitse vervolgopleidingen (ohgv klinische psy)

4 Masterprogramma: ( Kwartiel 1 (3)Kwartiel 2 (4)Kwartiel 3-4 (1-2) Verdieping psychopathologie Research methods in psychology Stage Counseling en gespreksvaardigheden Cognitieve en gedragstherapie Toegepaste Positieve Psychologie E-mental healthMasterthese

Master PGT: Onderzoeksprogramma Positieve psychologie Positieve technologie Narratieve psychologie 5

Stage keuze mogelijkheden tweede semester  Onderzoek:  Masterthese van 30 EC  Geen toegang tot GZ opleiding, maar wel belangrijk wanneer je overweegt onderzoeker te worden!  Klinische stage:  20 EC (Masterthese 10 EC)  Lijst van reeds vastgelegde stageplaatsen  Zelf zoeken naar passende stageplaats!  Onderzoek/praktijkstage  Combinatie (10 EC klinisch, 10 EC onderzoek/ praktijk overig, Masterthese 10 EC)  Alleen toegang tot GZ opleiding mits (beperkte) deficiëntie is aangevuld 6

Werkvelden in beeld Filmpje!Filmpje! psychologen/mogelijkheden-startende-psycholoog.html 1.52 – 5.10  Klinisch  Preventie  Onderzoek 7

Leerdoelen klinische stage: 8

vervolg 9

Werkzaamheden basis psycholoog 10 Welke werkzaamheden kan een basispsycholoog uitvoeren? De bovenstaande schets van kennis en competenties is, grofweg, te vertalen naar een vijftal werkzaamheden:  Intakegesprekken voeren en een indicatie geven voor een passend behandelaanbod.  Door middel van psychodiagnostisch onderzoek een beeld vormen van de problematiek en, voorzien van een gedegen onderbouwing, een rapport opstellen.  Psycho-educatie geven aan cliënten en hun omgeving over de psychische problematiek.  Psychologische behandelingen/ trainingen geven, zowel in individuele- als groepssetting.  Een bijdrage leveren aan wetenschappelijk onderzoek. Filmpje: werkzaamheden psycholoog Syneada

11 De basispsycholoog is een academicus. Hij (lees ook gerust zij) heeft op één van de Nederlandse Universiteiten een flinke dosis theoretische kennis toegediend gekregen en, mogelijk nog belangrijker; hem is bijgebracht hoe hij als kritisch wetenschapper zin van onzin kan onderscheiden.

 Voldoende inlevingsvermogen hebben;  Goed, zonder oordeel, kunnen luisteren;  Communicatief sterk zijn;  Geduld hebben;  Sterk in je schoenen staan;  Leergierig zijn;  Overstijgend, analytisch kunnen denken;  Mededogen (compassie) ipv medelijden 12 KERNKWALITEITEN PSYCHOLOOG

LOGO EN GZ-OPLEIDING Wat betreft vooropleidingseisen (vervolg)opleiding tot GZ- psycholoog en theoretische eisen BAPD: Je voldoet aan de theoretische eisen voor BAPD en GZ als je aan de UT de bachelor of pre-master, inclusief module Psychische gezondheid, + de masterspecialisatie Positieve Psychologie & Technologie hebt afgerond! Wanneer je na de bachelor overstapt naar een master Psychologie elders in Nederland  zoek goed uit in hoeverre je aan de GZ-eisen en theoretische eisen BAPD kan voldoen! Indien nodig kun je na je afstuderen in de bachelor bij Laura Holsbeeke een verklaring voor de in de bachelor behaalde onderdelen voor BAPD/GZ eisen opvragen.

 KANSEN  Basispsycholoog (medebehandelaar)  POH-GGZ  Preventie / beleid / coaching / …  Onderzoek  Onderwijs KANSEN EN BEPERKING ARBEIDSMARKT 14

 BEPERKINGEN  Werkervaring vereiste  GZ-opleidingsplekken  Ruimte voor super/intervisie  Stage als start professionele netwerk  Werkervaringsplaatsen  Jezelf leren kennen, breed orienteren  ‘Minder populaire’ opleidingsplaatsen 15

Meer informatie over kansen op arbeidsmarkt  aringen/oud-studenten/ aringen/oud-studenten/  mogelijkheden-basispsycholoog-in-huidige-ggz.html mogelijkheden-basispsycholoog-in-huidige-ggz.html  