Grafisch model leidinggeven Geïnspireerd door Blanchard’s Situational Leadership II Geïnspireerd door Blanchard’s Situational Leadership II Grafische schil bewerkt door Wolf Lejeune en Geert Vredeveld Grafische schil bewerkt door Wolf Lejeune en Geert Vredeveld Syllabus geschreven door Jaap van de Weijden en Wolf Lejeune Syllabus geschreven door Jaap van de Weijden en Wolf Lejeune Samenvatting van de hoofdkenmerken in “baloons”/ tekstbalonnen Samenvatting van de hoofdkenmerken in “baloons”/ tekstbalonnen
Samenvatting van de hoofdpunten In deze samenvatting treft u o.m. aan: In deze samenvatting treft u o.m. aan: Grafischmodel anticiperend leidinggeven® : Grafischmodel anticiperend leidinggeven® : Ingetekende kenmerken in de vorm van tekstbalonnen; Ingetekende kenmerken in de vorm van tekstbalonnen; van medewerkers, van medewerkers, van de leidinggevende. van de leidinggevende. * vls = leidinggevende
Van Situationeel leidinggeven II naar anticiperend leidingeven® In de volgende slides tref je eerst de grafische modellen aan. In de volgende slides tref je eerst de grafische modellen aan. Later worden in de vorm van ballonnen typische kenmerken toegevoegd. Later worden in de vorm van ballonnen typische kenmerken toegevoegd.
VIER NIVEAUS VAN ONTWIKKELING medewerker VIER NIVEAUS VAN ONTWIKKELING medewerker o dalende motivatie wisselend/ Toenemende motivatie Hoge motivatie debutant beperkt competent gemiddeld competent hoog competent fase 1 fase 2 fase 3 fase 4 competentie Veel 0 tijd motivatie hoge startmotivatie
. BANDBREEDTE IN BEINVLOEDEN coachen onder steunen In vertrouwen overlaten Onder- steunen Sturen Instructie opdragen 4
VIER NIVEAUS VAN ONTWIKKELING VIER NIVEAUS VAN ONTWIKKELING o dalende motivatie wisselend/ Toenemende motivatie Hoge motivatie debutant beperkt competent gemiddeld competent hoog competent fase 1 fase 2fase 3fase 4 competentie Vee l 0 tijd motivati e hoge startmotivatie Veel vertrouwen In de chef Hoge motivatie Erkent lage competentie
VIER NIVEAUS VAN ONTWIKKELING VIER NIVEAUS VAN ONTWIKKELING o dalende motivatie wisselend/ Toenemende motivatie Hoge motivatie debutant beperkt competent gemiddeld competent hoog competent fase 1 fase 2fase 3fase 4 competentie Vee l 0 tij d motivati e hoge startmotivatie Dalende motivatie Op weg naar ontgoocheling Ontwijkt chef Zoekt elders steun om te klagen
VIER NIVEAUS VAN ONTWIKKELING VIER NIVEAUS VAN ONTWIKKELING o dalende motivatie wisselend/ Toenemende motivatie Hoge motivatie debutant beperkt competent gemiddeld competent hoog competent fase 1 fase 2fase 3fase 4 competentie Vee l 0 tij d motivati e hoge startmotivatie Wisselende motivatie Onzeker mbt nieuwe details Weet wat te doen Aarzelt echter om het te doen Dilemma’s! Wil geholpen met 8 denkaanstoot vragen en zelf zijn oplossing onder regie vinden OctoQuest® Zoekt actief zijn chef op Heeft hekel aan een opgedrongen instructie, ontloopt dan zijn chef
. Stijl 1 bij harde correctie Stijl 1 bij harde correctie coachen steunen overlaten Onder- steunen Sturen opdragen 4 Harde correctie bij een ‘zwarte’ overtreding NB denk aan “nazorg” Zie syllabus met de titel Anticiperend leidinggeven ® en pwrpnt Rouw begeleiding. Zie boek Gespreksmodellen van Dr. A. Vrolijk
. Instrueren en zekeren met feedbackdwang een eerste schaatsbeweging! coachen steunen overlaten Onder- steunen Sturen opdragen 4 Instrueren Feedback dwang
. Stijl 2 en schaatsen een push for pull aanpak coachen steunen overlaten Onder- steunen Sturen opdragen 4 Ondersteunen Pull Sturen Pull Push for Pull Schaatsen: 8 zelfonthullingen & ja-cadans
. Octoquest vragen met RDSC® solution focussed interview coachen steunen overlaten Onder- steunen Sturen opdragen 4 8 vragen Methode Pullgedrag
. BANDBREEDTE IN BEINVLOEDEN coachen steunen overlaten Onder- steunen Sturen opdragen 4 Erkenning Bieden: Instructeur Vraagbaak Elder ……
De relatie tussen de motivatie en de afsluitstijl © Stijl 1 gesloten vraaghoge motivatie gesloten vraaghoge motivatie Stijl 2 meerkeuze vraag lage motivatie en weinig tijd meerkeuze vraag lage motivatie en weinig tijd & ja-cadans lage motivatie en meer tijd ja-cadans lage motivatie en meer tijd Stijl 3 open detailvraagWisselende motivatie ~ open detailvraagWisselende motivatie ~onzekerheid
Feedbackdwang o.m. stijl 1 Piet ik wil mijzelf controleren, Wil jij in jouw eigen woorden herhalen wat ik gezegd heb? Zo kan ik controleren of ik duidelijk en compleet ben [in mijn instructie].
Schaatsen o.m. stijl 2 © Samenvattend Gebruik eerst sturende thema stellende open vragen reactie gebruik deze reactie om een verdiepende openvraag te stellen Gebruik eerst sturende thema stellende open vragen reactie gebruik deze reactie om een verdiepende openvraag te stellen Leen woorden, gebruik deze woordleningen als onderdeel van een nieuwe sturende vraag. Leen woorden, gebruik deze woordleningen als onderdeel van een nieuwe sturende vraag.
Schaatsen 2 Thema’s stellen en verdiepen Thema stellend verdiepend lenen
Schaatsen Thema stellende interventies zijn: 1. Een stelling of argument, 2. Een gesloten vraag, 3. Een open vraag. Voorbeelden: 1. Risico’s beheersen is belangrijk 2. Is risico beheersen van belang 3. Hoe belangrijk is risico beheersen voor jou?
. Stijl 2 en schaatsen een push for pull aanpak coachen steunen overlaten Onder- steunen Sturen opdragen 4 Ondersteunen Pull Sturen Pull Push for Pull schaatsen
Schaatsen I combineren van een thema stellende en een verdiepende beweging Thema stellende bewegingen: #Ik zie dat je er moeite mee hebt, #Ik zie dat je er moeite mee hebt,Verdiepend: #Herken je dat? #Herken je dat? NB: Herkennen = erkennen
Schaatsen II thema stellende en verdiepende beweging Thema stellend: #Heken je dat deze eindverbruiker een aannemersprijs gekregen heeft? Verdiepend: #Welke geldige reden heb je voor jouw handelswijze?
Schaatsen III thema stellende en verdiepende beweging Themastellend: #Ik zie een lage marge Verdiepend: #Wat is daarin jouw ongewenste situatie?
Schaatsen IV thema stellende en verdiepende beweging De tovervraag: Schaatsen en stel dat wat dan. Stellend: #Stel dat je kon toveren Verdiepend: #Wat zou dan jouw gewenste situatie zijn?
Schaatsen V thema stellende en verdiepende beweging Stellend: #Ik ervaar bij jou teleurstelling Verdiepend: #Herken je dat zelf ook?
Op weg naar een KVO Van zelfonthulling en appèl: Zelfonthulling: Ik ervaar als mijn ongewenste situatie een [fors] achterblijven bij de afgesproken productienorm. Ik ervaar als mijn ongewenste situatie een [fors] achterblijven bij de afgesproken productienorm.Appèl: Herken je dit [ook]? Herken je dit [ook]? KVO = kader van overeenstemming
Confronteren Zelfonthulling: # Ik heb bitter weinig vorderingen gezien Appèl: # Vandaag verlang ik aandacht voor het gebrek aan vorderingen over de periode van ‘x’ tot ‘y’. Vertel, licht eens toe.
Confronteren *Ik begrijp niet waar je ‘t over hebt !! Vvvb: Dat moet bekend zijn # Beschrijving + Herken je dit? [Evokatief] [Evokatief]Goed: # Realiseer jij je dat dit het 4 e correctieve gesprek is zonder een zichtbare verandering?
Aanvullende bouwstenen I kernwoorden Stijl 1 Stijl 1 Feedbackdwang, instructie, correctie, rouw Feedbackdwang, instructie, correctie, rouw Stijl 2 Stijl 2 Schaatsen Schaatsen Stijl 3 Stijl 3 OctoQuest® OctoQuest® Stijl 4 Stijl 4 Alle 4 stijlen Syllabus anticiperend leidinggeven® Syllabus anticiperend leidinggeven® Wolf Lejeune en Jaap van der Weijden Wolf Lejeune en Jaap van der Weijden Vijfslag emplacement, Berlew 17 gedragsvormen, Vijfslag emplacement, Berlew 17 gedragsvormen,