Levenslooppsychologie werkcollege 6

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alcohol 16- geen goed begin
Advertisements

Seksualiteit: gave van God
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Het is vandaag Girlsday!
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Passie als leidraad in je loopbaan
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Studiekeuze voor ouders
Het begint bij het jonge kind
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Redmer Jorna 1T. Agenda  Afgelopen jaar  Studiekeuze & ambities  Osiris  Competenties  Leerdoel  Werkveldoriëntaties  Feedback klasgenoot  Toekomst.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Liefde en relaties.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
Levenslooppsychologie Hoorcollege 6
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Levenslooppsychologie Werkcollege 1 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Levenslooppsychologie college Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ontwikkelingspsychologie
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ontwikkelingspsychologie 16september
Liefde en relaties.
Maslow Behoeftenpiramide.
Les Wanneer zwanger worden?
Les 1. Stay strong! B E L O V E D.
Pictionary 1 Korintiërs 12:19-20 Opdracht:
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Groepsdynamica Introductie
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Waar gaat deze les over? We leren: We ontdekken:
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Communicatie 3e les.
E-health domotica E-learning
Liefde en relaties.
Jongvolwassenheid met autisme
Social media Wat deel je wel en niet?.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Eigenaarschap.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Levenslooppsychologie werkcollege 6 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije vrije@hr.nl

Vandaag Stellingen waar/niet waar Opdrachten

Stelling 1 Volgens Piaget blijft ons denken vanaf het einde van de adolescentie grotendeels hetzelfde

Stelling 2 Jong-volwassenen bevinden zich volgens Schaie in het verwervend stadium

Stelling 3 Sternberg noemt intelligentie die te maken heeft met het kunnen voldoen aan de eisen die je in het dagelijks leven tegenkomt: contextuele intelligentie

Stelling 4 Eerstejaars studenten die op de middelbare school zeer succesvol waren, qua schoolprestaties of op het sociale gebied, hebben een grotere kans op de aanpassingsreactie in jaar 1

Stelling 5 Vrouwen hebben lagere verwachtingen over hun salaris, zowel aan het begin van hun carrière als wanneer ze de top hebben bereikt

Stelling 6 Als aan jong volwassenen gevraagd wordt wat hen gelukkig maakt, zullen ze vooral de vervulling van een materiële behoefte noemen

Stelling 7 Volgens Erikson staat de vroege volwassenheid in het teken van het ontwikkelen van hechte relaties met anderen

Stelling 8 Volgens de stimulus-waarde-rol theorie is een relatie in eerste instantie gebaseerd op uiterlijke, lichamelijke kenmerken

Stelling 9 Volgens Sternberg bestaat liefde uit 3 componenten: intimiteit, passie en verbintenis

Stelling 10 Volgens de theorie over de huwelijksgradiënt hebben vrouwen de neiging om een man te kiezen die jonger is en een lagere status heeft

Opdracht Schrijf op over jezelf wat je wilde worden toen je: Peuter/kleuter was (3-6 jr) Op de basisschool zat (6-12 jr) Adolescent was (12-20 jr) Je in de vroege volwassenheid bevond (20-40 jr)

Vervolg opdracht Bespreek in groepjes van 4 de beroepskeuzes van elkaar en vergelijk dit met de theorie: Fantasieperiode Tentatieve periode Realistische periode Klopt dit met jullie persoonlijke bevindingen???

Opdracht beroepskeuze Bij het kiezen van je toekomstige beroep is het handig om te bekijken of jouw persoonlijkheidstype bij dit beroep past Vul de vragenlijst in Focustest

Vervolg beroepskeuze Welk type persoonlijkheid ben jij? En past dit bij jouw opleiding/toekomstige beroepskeuze?

Opdracht: belangrijke keuze’s Thema’s in de jongvolwassenheid: Een studie kiezen/afmaken Samenwonen Een baan vinden/carrière starten Verloven Een partner willen Trouwen Een partner vinden Kinderen krijgen Op jezelf wonen Maak in groepen van 4 een tijdlijn en geef per persoon aan of en wanneer jullie deze thema’s zouden willen plannen

Opdracht liefde Vul de ‘passionate love scale’ in Hoe gepassioneerd ben jij?

Opdracht een partner kiezen Individueel Waaraan moet de ideale partner voldoen?? Maak een checklist met 15 punten om de ideale partner te selecteren