Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu Oriënterende stage 1 Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Programma vandaag Toelichting studiehandleiding Samenstelling groepen en organisatie bijeenkomsten
Een geschikte stageplaats 30 weken 3 uur per week SPH doelgroep Niet te complexe werkzaamheden Contactpersoon vanuit instelling/organisatie Contactpersoon tekent stage overeenkomst en geeft een beoordelingsadvies
Beginvereisten 5 EC (140 uur) 90 uur stage in praktijk: 30 dagdelen van 3 uur in kwartaal 2, 3, en 4 Periode 16 november 2015 t/m 24 juni 2016 10 bijeenkomsten + 2 x 50 minuten consult Kwartaal 2: 4 stagebijeenkomsten Kwartaal 3: 4 stagebijeenkomsten + coachingsgesprekken 4e jaars Kwartaal 4: 2 stagebijeenkomsten + coachingsgesprekken 4e jaars Aanwezigheidsplicht en opdrachten
Leergemeenschap Begeleide en onbegeleide tijd Belang van leren in een leergemeenschap Eigen verantwoordelijkheid voor je leerproces
Competenties en leerdoelen Beroeps oriënterend: Competenties 1 en 2, 4 en 12 + prestatie- indicatoren eindniveau jaar 1 Beginnende methodische hulpverleningsrelatie vormgeven Professionele communicatievaardigheden inzetten Eigen ideeën, gevoelens, opvattingen herkennen en hierop reflecteren
Literatuur Groen, M. (2015). Reflecteren de basis. Op weg naar bewust en bekwaam handelen. Groningen/houten: Noordhoff 3e druk
Toetsing en beoordeling Kwantitatief: urenverantwoording Kwalitatief: opdrachten op voldoende niveau, inbreng begeleidingsgesprekken, uitwerking toetsbare leerdoelen, praktijkadvies Praktijkplan en eindverslag volgens criteria + taal Begeleidingseisen: aanwezigheid, werkinbreng en actieve deelname Coachingsgesprekken met 4e jaars
Inleveropdrachten Logboek 1. Praktijkplan Wie is de cliënt? (wordt opgenomen in eindverslag) 2. Eindverslag
Logboek Start nu met logboek over je ervaringen + activiteiten Reflectie hierop (½ A4) 6 weken lang bijhouden na elke activiteit met de doelgroep Laten aftekenen door docent
1. Praktijkplan Inleiding Omschrijving organisatie Beschrijving problematiek doelgroep Persoonlijke leerpunten/patronen Kern: Leerplan (gebaseerd op SMART) Inleveren op n@tschool en zo nodig postvak docent in week 8 (vrijdag 22 januari 22.00 uur)
Wie is de cliënt? Interview met cliënt: Analyse netwerk en belangrijke waarden, ambities cliënt Beschrijf nieuwe inzichten voor jou Voorwaarden: Toestemming Professionele attitude
2. Eindverslag 1. Leerdoelen: Wat heb je geleerd van deze praktijkervaring? Welke talenten heb je van jezelf ontdekt? Wat vond je leuk? Wat vond je lastig? Waar wil je verder aandacht aan besteden? 2. Onverwachte leerervaringen 3. Wie is de cliënt? 4. Uitwerking 2 activiteiten + reflectie 5. Conclusie 6. Vooruitblik Urenverantwoording Beoordelingsadvies van contactpersoon Inleveren week 5 van kwartaal 4 (woensdag 1 juni 22.00 uur)
Organisatie Kwartaal 2 start gezamenlijk om 9.00 In subgroepen van 6 of 7 begeleid en onbegeleid 9.10: A + B 10.10: C + D Gezamenlijk afsluiten om 11.10
Subgroepen Groep A: Kirsten, Roxanne, Anais, Yahaira, Anouk, Danielle, Tessa Groep B: Kelly, Dayenne, Nikki, Luuk, Madelon, Valerie Groep C: Raysri, Michelle, Lisa, Jeanevive, Sophie, Ivanca Groep D: Isabella, Anniko, Kelvin, Willemieke, Thalassa, Nella
Opdracht 1 Afspraken over samenwerking werkwijze Bespreken: - wat wil je toepassen bij feedback geven en ontvangen? - hoe helder is je luisterhouding? - welke valkuilen bij vragenstellen? - waar loop je stage? - welke doelgroep, welke activiteiten? - contactpersoon en introductie op stage? - wat is je eerste indruk/gedachten/gevoelens?
Opdracht 2 Brainstorm over je praktijkplan: Kies een competentie met toetsbare leerdoelen Maak een mindmap
Voor volgende keer Lezen hoofdstuk 1 uit “Reflecteren de basis” Ga verder met mindmap, andere competenties en toetsbare leerdoelen Lees document SMART-leerdoelen maken op natschool Start gezamenlijk A + B begeleid C + D onbegeleid Afronding gezamenlijk