Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Basiscommunicatie.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Vergaderen.
Communicatie en dementie
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Gespreksvaardigheden
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
In een jeugdgevangenis
Gespreks-vaardigheden
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Communicatieve Vaardigheden
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Hand-Out.
Communicatie 7e les.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal Stimuleer de ander tot vertellen

Principes van goed luisteren Acceptatie van de ander Respect voor en acceptatie van de gevoelens Tolerantie voor iemands eigenaardigheden

luistergedrag Oogcontact Interesse Aanmoedigen Vraag verduidelijking Doorvragen Samenvatten Achterwege laten van eigen associaties en emoties Niet bang zijn voor stiltes rust

Fouten bij luisteren Ongeinteresseerdheid Niet uit laten praten Eigen verhaal vertellen Gedachten elders Snel adviseren Je denkt al te weten, hoe het zit

Vragen stellen 5 Functies van vragen Soorten vragen: open/gesloten, e-in, e-ex,

doorvragen wat bedoel je Leg eens uit Geef eens een voorbeeld

Concretiseren 6 Wat gebeurde er precies? Hoe bedoel je? Vertel eens! Hoezo? Wat doen ze dan? Hoe vind je dat? Concretiseer op gebeurtenis, gedrag en gevoelens

Fouten bij concretiseren Snel adviseren Aan een half woord genoeg hebben Niet durven concretiseren Te ver doorvragen naar feiten /gevoelens De ander in verlegenheid brengen

Samenvatten 4 Beknopte weergave van een gedeelte van een gesprek ( gevoel/inhoud) 3 vormen: Herhalen: letterlijk herhalen Parafraseren: kernachtige omschrijving Samenvatten: rode draad weergeven

uitgangspunten Vat regelmatig samen In eigen woorden Beperk je tot het gespreksthema In persoonlijke vorm Ga na of het klopt Geen beoordeling,waardering of conclusie

Fouten bij samenvatten Te vaak, te weinig Papagaaien Eigen conclusies, waarderingen, mening

Feedback 9 positief gedrag ondersteund negatief gedrag gecorrigeerd Relatie verduidelijkt

manier Verbaal/nonverbaal Bewust/onbewust Spontaan/op verzoek Formeel/informeel

Regels voor geven fb beschrijf Concreet gedrag Vertel wat het met je doet Wacht niet te lang Wees niet negatief Doe suggesties voor verbetereing Doseer Vraag om een reactie Let op non-verbaal gedrag Wees kort Incasseringsvermogen van de ander

Regels voor ontvangen fb Luister Ga na of je de ander goed begrijpt Vraag door Accepteren betekent niet, dat je het ermee eens bent Laat merken wat het je doet. Je bepaalt zelf , wat je ermee doet.