Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Welkom bij Leefstijl.
Hoera, een oudergesprek!
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Ho 8: Portfolio.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
De oudere stagiaire.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Reclame Masters | Ik en reclame!
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Opvoeding en pedagogiek
Ouderavond Kind en internet Kim Claassen jeugdverpleegkundige Christel van Helvoirt gezondheidsvoorlichter GGD Hart voor Brabant.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Praktijkervaring en reflectie
Waar gaat het vandaag over?
Opgroeien in de stad les 3
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door
(Ped)agogiek Hoorcollege 8
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Dagdeel 3 conflicthantering
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Talent in Ontwikkeling
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Social Media.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 7e les.
Doet ie het of doet ie het niet?
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije

Vandaag Vragen hoorcollege? Test jezelf Oefenen

Test jezelf! 5 MC-vragen om te oefenen!

Vraag 1 Wie spreekt van ‘zelfverantwoordelijke zelfbepaling’? a. Langeveld b. Ter Horst c. Malschaert d. Brinkman

Vraag 2 Wat is geen opvoedingsdimensie volgens Kuipers? a. Opvoeden tot zelfstandigheid b. Het kind kennis en regels bijbrengen c. Het kind leren deelnemen aan de samenleving d. Nadruk op een betere toekomst

Vraag 3 Sonja kijkt iedere maandag naar CSI, waarin gewelddelicten worden opgelost. In de eerste weken vindt ze de beelden erg heftig. Na een aantal maanden doet het zien van geweld haar eigenlijk niets meer, ze is er ongevoelig voor geworden. Als zij op een dag tijdens het koken ruzie heeft met haar vriend, pakt ze opeens een mes en bedreigt hem met de dood. Normaal losten ze ruzie op door te praten. Welke theoretische verklaring verklaart het agressieve gedrag van Sonja in deze casus het beste? a.De theorie van Feshbach (catharsis) b.Demand characteristics c.Excitation transfer d.De sociale leertheorie

Vraag 4 Als de ouders van Jakob (12 jaar) hem verbieden zijn net aangeschafte computerspel GTA V te spelen, is er sprake van: a.Restrictieve begeleiding b.Actieve begeleiding c.Gezamenlijke mediabeleving d.Expliciete mediabeleving

Vraag 5 Stelling: De kritiek die ouders uiten over games kan ervoor zorgen dat kinderen die games juist aantrekkelijk gaan vinden a. Juist b. Onjuist

Opdracht Hoe ben jij opgevoed? Bespreek in drietallen Wie zijn/waren jouw primaire en secundaire opvoeders? Waar hadden jouw primaire opvoeders vragen over/ wat vonden ze lastig (aan jou) denk aan: primaire ontwikkelfuncties, emoties, communicatie en/of de relatie tussen ouders en kinderen Met welke overige opvoedkundige beïnvloeding had je te maken. Geef voorbeelden en wat leerde je ervan? Geef bij elk van de volgende opvoedingsaspecten een voorbeeld uit jouw opvoeding: Verzorging, bescherming, kennis & vaardigheden, regels, inleiden en inwijden Ben jij mondig? Hoe merk je dat? Hebben jouw ouders de volgende dimensies nagestreefd? En hoe, concrete voorbeelden! – Het kind opvoeden tot zelfstandigheid – Het kind leren deelnemen aan de samenleving – Nadruk op een betere toekomst

Social Media en jij  Hoe vaak kijk jij op fb per dag?  Hoe vaak zit jij op Whatsapp?  En op twitter?  Hoe voel jij je als je jouw telefoon bent vergeten?  Op welke momenten leg jij jouw telefoon weg?  Wat vind jij a-sociaal gedrag op dit gebied?  Wat zeggen jouw ouders over ‘jouw telefoongedrag’?  Wat zou jij jouw kinderen meegeven in mediagebruik? Wat is jouw mening hierover?? 10

Opdracht: Media Stel je bent ouder van een zoon/dochter van... (zelf invullen) jaar oud. Je weet niet zo goed wat hij/zij allemaal bekijkt op tv en het internet. Omdat je veel werkt en dus overdag niet thuis bent kun je je moeilijk verdiepen in het aanbod. Je besluit eens op internet te gaan zoeken naar informatie over media en opvoeding. 1. Wat is er allemaal beschikbaar voor ouders? Richt je op tv, internet of gamen. Noteer 3 websites met informatie. 2. Maak een top 3 van tips over mediaopvoeding aan de hand van deze websites. 3. Koppel de tips aan de typen mediaopvoeding: restrictieve begeleiding, actieve begeleiding, gezamenlijke mediabeleving en zicht houden (internet)

Vervolg opdracht: Media 4. Welke programma’s/games of websites zijn wel geschikt en welke niet? 5. Ga op zoek naar een voorbeeld van overige opvoedkundige beïnvloeding (boek, tv-programma, game of app). Wat is het opvoedende aspect, wat is het doel, wat leert het kind?) 6. Ga op zoek en bekijk naar een voorbeeld van mogelijke negatieve beïnvloeding van een tv programma. Wat leert het kind hiervan? Pas een van de mogelijke verklaringen over de invloed van media er op toe (catharsis, sociale leertheorie, priming, excitation transfer, sociale vergelijkingstheorie) en leg uit!