Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs www.med.hr.nl/meurm Opvoedrelaties onder spanning B.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Advertisements

Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
De vier dimensionale klachtenlijst (4DKL)
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gokverslaving.
Kinderen van depressieve moeders
Voeding bij dementie S. van Genuchten.
Angst en angststoornissen
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Drugs- en alcoholverslaving
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Doelgroep van PZT Mensen met een chronisch (niet-acute) psychiatrische problematiek verblijvend in de thuissituatie We richten ons niet op crisisopvang.
TEKST 11 TYPEN GROEPSGEDRAG
Leerlingvolgsysteem  Webapplicatie (6 modulen)  Zorgteam / ZBO’s  Psychosociale gezondheid.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
inleiding Vb1: Bas is erg huilerig, komt nauwelijks tot spelen
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Handelingsplannen.
Goede voorbereiding is het halve werk
Depressie bij ouderen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Wat moeten jullie kennen?
Je impact als docent Silvia van der Werve.
 Een groot gezin is een voordeel, de kinderen zullen later gegarandeerd voor jou zorgen.  Een groot gezin is een nadeel, want je hebt een grote en.
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Voortekenen herkennen
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Opvoedrelaties onder spanning B
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Opvoedrelaties onder spanning A
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Kwartaal 1 Week 3 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Week 3: Jeugdcriminaliteit Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning A.
Vragenlijst antiwitwas 2015
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Intensieve begeleiding
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Transcript van de presentatie:

Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B

Programma Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Responsiecollege

H3 spectrum van het zorgaanbod Leerdoel: van verschillende vormen van zorgaandbod kunnen aageven wat het doel, toepassing, voordelen en nadelen zijn Vormen van zorgaanbod:  Praktische thuiszorg/thuisondersteuning  Intensieve ambulante gezinsbegeleiding  Ouder-kind-project  Groepswerk Ervaringsleren  Tip: schema’s op blz 41 en 42

H5 De professionele organisatie Leerdoel: de randvoorwaarden kennen van professionele ondersteuning aan ouders met een verstandelijke beperking  Tip: Doorlezen, want het is bekende stof

Kwetsbare kinderen Leerdoel: Kennen van de risico-en beschermfactoren van kind/jongere, ouders, omgeving en de samenhang. Leerdoel: Kennen van interventies voor deze specifieke groep  Tip: Van Gameren (boek leven met psych ouder) heeft het ook over risico-en beschermfactoren, maar dit artikel legt ook de nadruk op verschillen per leeftijdsfase

enkele termen (inleiding en h1) KOPP/KVO kinderen Selectieve en geïndiceerde preventie Literatuurstudie Comorbiteit Familiale aggregatie Cross-aggregatie

Opdracht (Zie pag 9) Waarom is het risico op bepaalde problematiek per leeftijdsfase verschillend en welk ontwikkelingsgebied(en) staat daar centraal?

Kans op psychische problematiek Kwetsbaarheid versus veerkracht Gedeelde omgeving versus unieke (niet gedeelde) omgeving (twin studies) Genetisch risico verhoogde kans op het doormaken van stressvolle negatieve gebeurtenissen

Opdracht Breng de kenmerken kind/jongere, ouder en omgeving in kaart.

Vragen 1. Bij een relatief lage erfelijkheid is er een grotere invloed van unieke omgeving. Bij welke stoornis is dit het geval (meerdere antwoorden mogelijk) 2. Hoe groot is de erfelijkheidsfactor van: schizofrenie, bipolaire stoornis, depressie, angstoornis, alcoholmisbruik en drugsmisbruik? (Meer dan 50% is hoog) 3. Welke factoren spelen een grotere rol bij het risico op het vormen van problemen dan de werkelijke (aard van de) diagnose? 4. Wat is volgens de literatuurstudie de beste voorspeller op het risicogehalte bij KOPP/KVO kinderen om zelf problemen te ontwikkelen?

Opdracht Is er sprake van een probleem of een stoornis? Is het probleem/stoornis erfelijk? Je hebt een overzicht van riscico en beschermende factoren Welke conclusie kan je trekken? Is er sprake van chronische stress? (van Gameren) Is er sprake van veerkracht? (artikel kwetsbare kinderen) Beschrijf de drie basisbehoeften van het kind. Hoe ga je hieraan werken? Denk aan ondersteuning van de ouders en/of van het kind Geef een beschrijving van concrete handelingen of interventie en baseer je antwoord op de literatuur