(KANS)ARMOEDE & SES ONGELIJKHEID

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
Advertisements

Armoede en sociale uitsluiting
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
PERSPECTIEF WELZIJNSSCHAKELS Stedelijke en plattelandsarmoede.
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Plan.be Armoede, vergrijzing en economische context: basiscijfers 1 Uiteenzetting: Michel Englert Adviseur bij het Plan Auteurs:Greet De Vil, Michel Englert,
(KANS)ARMOEDE & SES ONGELIJKHEID
WELKOM. !!!???!!! ARMOEDE in BELGIË??? ZEKER WETEN!!
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Brede school in Berkenbos
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Armoede treft 1 op 5 ouderen
1.Het Vlaams Netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen , het Europees jaar in de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting 3.Armoede.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Een nieuwe op achtergestelde buurten in het Brussels stedelijk gewest
Kinderen kansarm gezin
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Een introductie tot armoede en sociale innovatie
6 Criteria Armen verenigingen zich Armen nemen het woord Maatschappelijke emancipatie Maatschappelijke structuren veranderen Dialoog met de samenleving.
Werkwinkel 4: Armoedebestrijding: maak kennis met de aanpak van de Vlaamse overheid. Nathalie De Bleeckere (Dep. Onderwijs en Vorming) Koen Devroey (Dep.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Informatieverslag kinderarmoede Hoorzitting Senaat 12 juni 2015 Reflectie vanuit de Gezinsbond Christel Verhas directeur SCW-gezinspolitiek.
Kinderarmoede in Vlaanderen Jo Noppe Studiedienst van de Vlaamse Regering Hoorzitting Senaat, 29 mei 2015.
Administrateur-generaal
Kinderarmoede in het Brussels Gewest Senaat hoorzitting 11 mei 2015 OBSERVATOIRE DE LA SANTÉ ET DU SOCIAL BRUXELLES OBSERVATORIUM VOOR GEZONDHEID EN WELZIJN.
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Armoede is … Sieg Monten
Armoede en Vrouwen 10 December December December Stichting Samen voor Gezondheid van Vrouwen.
Individueel verminderd tarief kinderopvang Behandeling van de hulpvragen IVTK.
Wonen in Vlaanderen: gegevens en mogelijkheden SILC 1 Kristof Heylen en Sien Winters Wonen in Vlaanderen: gegevens en mogelijkheden van EU SILC.
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Huizen van het Kind De KRACHT van een netwerk. 1 november 2014: eerste erkenningen toegekend Vandaag: 128 Huizen van het Kind in 182 gemeenten + Brussels.
Enkele indicatoren over armoede in de regio Kempen Samen Huis van het Kind, de kracht van een netwerk Peter Anaf adviseur stad Turnhout Welzijnszorg Kempen.
Armoedeweb kerngegevens. Werk is een buffer, maar lost armoede niet op: 95% van de werkenden leeft niet in armoede,
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
23 juni 2017.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Groot worden met te weinig kansen.
De rol van lokale besturen bij armoedebestrijding
Voorstelling kansarmoedeatlas
“…een ongeëvenaarde hoogstaande samenlevingsvorm, het geestelijk ideaal van Europa”
Ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting
Cel Armoedebestrijding
Armoede en sociale uitsluiting
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Kansarmoede in de kleuterschool
Wat leren de cijfers ons over de ouderen, de rusthuizen & de rusthuisbewoners? Observatorium voor Gezondheid en Welzijn Brussel Sarah Luyten
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Kansarmoedeproblematiek Middelkerke en Oostende
In België leven meer dan anderhalf miljoen mensen
DE VAL VAN DE LAGE MIDDENKLASSE?
Welzijn in Cijfers Sjoert P. Holtackers.
Kansarmoedeproblematiek Westkust
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
De evolutie van de woonsituatie in Vlaanderen in de periode
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

(KANS)ARMOEDE & SES ONGELIJKHEID Bron: http://www.klasse.be/common/img/kvl/KVL127/14-01.jpg AnneMarie Depoorter IU Manama JGZ – VUB 04.12.15

Inhoud Wat is kansarmoede? Omvang van het fenomeen Determinanten en Mechanismen Gevolgen en belang voor de JGZ Gezondheid, ontwikkeling, welbevinden Levensloop Schools presteren Hoe detecteren? Hoe aanpakken? Beleid (onderwijs en economisch) Gemeenschapsactie (school, gemeente, buurt) Zorg (opvang, school, gezondheidszorg)

Kansarmoede: Wat is het?

Armoede versus kansarmoede Enkel financiële dimensie Indicatoren Absolute (VN_WB $1.25 at 2005 purchasing-power parity (PPP) Relatieve armoedegrenzen op basis van nat. Inkomen <50% of <60% KANSARMOEDE Multiaspectueel - basisbehoeften: inkomen + woning+ arbeid+ onderwijs+ gezondheid+ samenleven+ diensten+ informatie+ ontspanning+ ... Indicatoren : Kansarmoedecriteria K&G Armoedebarometer Vl Armoederisico (EU-SILC stat. Income & Living Conditions) Kansarmoede-atlas van achtergestelde buurten According to a UN declaration that resulted from the World Summit on Social Development in Copenhagen in 1995, absolute poverty is "a condition characterised by severe deprivation of basic human needs, including food, safe drinking water, sanitation facilities, health, shelter, education and information. It depends not only on income but also on access to services."[2]David Gordon's paper, "Indicators of Poverty & Hunger", for the United Nations, further defines absolute poverty as the absence of any two of the following eight basic needs:[2] Food: Body Mass Index The body mass index , or Quetelet index, is a statistical measure which compares a person's weight and height. Though it does not actually measure the percentage of body fat, it is used to estimate a healthy body weight based on a person's height. Due to its ease of measurement and calculation, it is the most widely used diagnostic tool to must be above 16. Safe drinking water: Water must not come from solely rivers and ponds, and must be available nearby (less than 15 minutes' walk each way). Sanitation facilities: Toilets or latrines A latrine is a communal space with multiple toilets, or a single standalone apparatus that is designed for defecation and urination. Latrines allow for safer and more hygienic disposal of human waste than open defecation. They are used in rural areas and low-income urban communities, with significant use in the developing world. Many variations must be accessible in or near the home. Health: Treatment must be received for serious illnesses and pregnancy. Shelter: Homes must have fewer than four people living in each room. Floors must not be made of dirt, mud, or clay. Education: Everyone must attend school or otherwise learn to read. Information: Everyone must have access to newspapers, radios, televisions, computers, or telephones at home. Access to services: This item is undefined by Gordon, but normally is used to indicate the complete panoply of education, health, legal, social, and financial (credit Credit is the provision of resources by one party to another party where that second party does not reimburse the first party immediately, thereby generating a debt, and instead arranges either to repay or return those resources (or material(s) of equal value) at a later date. It is any form of deferred payment. The first party is called a) services. For example, a person who lives in a home with a mud floor is considered severely deprived of shelter. A person who never attended school and cannot read is considered severely deprived of education. A person who has no newspaper, radio, television, or telephone is considered severely deprived of information. All people who meet any two of these conditions — for example, they live in homes with mud floors and cannot read — are considered to be living in absolute poverty. SIF-criteria: sociaal Impulsfonds Vl (96) gemeentelijke subsidies: migranten, bestaansminimumtrekkers, alleenstaanden met minderjarige kinderen, jongeren in Jeugdbijstand, WIGW, volledig werklozen uitkeringsgerechted, kinderen geboren in kansarm gezin, woningen zonder klein comfort (stromend water, bad of douche, WC met waterspoeling), sociale huurappartementen EU-SILC 2013 (20,8%): 1) armoederisico op basis van inkomen (15,1% België), 2) ernstige materiële deprivatie(5,1%) en 3) huishoudens met zeer lage werkintensiteit(14% 0-59j). Deze indicatoren zijn gebaseerd op verschillende kenmerken van armoede en sociale uitsluiting.  De drie indicatoren samen vormen de Europese armoede-indicator 'risico op armoede of sociale uitsluiting'. Ook subjectief 20,9%. Sociale Uitsluiting

Inkomen België (2013) Alleenst. Gezin/maand 1.074 EU 2.256 EU Armoedegrens* inkomen EU-SILC < Armoedegrens België < Armoedegrens Brussel HG Leefloon (min.inkomen) < Minimuminkomen Alleenst. Gezin/maand 1.074 EU 2.256 EU 15% of 1,5 miljoen 33,7% of ± 384 000 817,36 1.089,92 EU 14,7 % of 1pers./7 *Armoederisicograad: % personen met equivalent° beschikbaar inkomen < 60% van mediaan nationaal equivalent beschikbaar inkomen (EU-SILC-enquête FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie: EU Statistics on Income & Living Conditions bij 6000 privé huishoudens transversaal in 2003, nadien longitudinaal = opvolger Panel Studie Belgische Huishoudens (PSBH van Univ A’pen en Luik, ook Europees; prioriteiten sociaal beleid veranderd, waardoor inhoud diende aangepast; methodologie, interviewafname & resultaten niet vergelijkbaar. Genereren indicatoren monetaire en niet-monetaire, nuttig bij uitstippelen EU & Belgisch sociaal beleid); http://www.armoedebestrijding.be/cijfers_aantal_armen.htm Leefloon (of equivalent) Laatst aangepast op 2014-07-11 http://www.mi-is.be/be-nl/ocmw/equivalent-leefloon; POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding, Sociale Economie en Grootstedenbeleid °Gewogen naar grootte huishouden & leeftijd leden *Armoederisicograad: % personen met equivalent° beschikbaar inkomen < 60% van mediaan nationaal equivalent beschikbaar inkomen (EU-SILC-enquête FOD Economie ...: EU Statistics on Income & Living Conditions bij 6000 privé huishoudens); °Grootte huishouden & leeftijd leden

Sociale positie : operationalisatie Materieel Inkomen huishouden, beroep ouders……. Immaterieel (menselijk kapitaal) Hoogste opleiding ouders/gezinshoofd, beroep ouders opleiding jongere zelf Sociaal “samenwerking voor wederzijds profijt” (sociaal kapitaal) aantal ouders/ grootouders thuis, familie, werkgenoten –vrienden ouders, klasgenoten, vrienden…), beroep ouders Combinatie historisch idee sociale positie (“deprivatie”) + sociale relaties -- SES

Problemen bij kansarmoede Sociaal-economische problemen Financiële problemen Huisvesting Tewerkstelling Psychosociale problemen Lastig kind Gebrek aan kinderopvang Huishoudelijke taken Relatieproblemen Depressie Lees- en schrijfproblemen Gezondheidsproblemen Ernstig ziek kind Bron: Baele K.

Aantal vermelde problemen per huishouden 2/3 Bron: Baele K.

Kansarmoede: Omvang probleem Wereld: 1/3 Belg/Vl : 1/7 – 10; 1/5 kinderen actie 2020 380 000 Belgen uit armoede Vl 11,2% van de kinderen leeft in een gezin met een verhoogd armoederisico. Europa:40 miljoen ernstige materiële ontbering 116 miljoen armoede23%EU bevolking ; actie 2020 20 miljoen uit armoede 25 miljoen kinderen armoede of sociale uitsluiting Wereld Extreme armoede 1,25 $/dag (Wereldbank & IMF) Honger: 1 miljard(2009) – 868 000 (2011) FAO VN Ondergewicht – 5j: 100 miljoen Het aantal hongerigen daalt al langer, maar de laatste tijd niet meer zo snel. De vermindering van de afname komt volgens de FAO door de wereldwijde economische crisis, stijgende voedselprijzen, de groeiende vraag naar gewassen voor biobrandstoffen, speculatie en klimaatverandering. De honger is wel erg ongelijk verdeeld over de wereld, meent de FAO. Vooral in het zuiden en oosten van Azië, evenals in Afrika onder de evenaar is er gebrek aan eten. In het zogenaamde sub-Saharadeel van Afrika is het aantal hongerigen zelfs gestegen van 170 naar 234 miljoen.

Kansarmoede: Omvang probleem Het aantal hongerigen daalt al langer, maar de laatste tijd niet meer zo snel. De vermindering van de afname komt volgens de FAO door de wereldwijde economische crisis, stijgende voedselprijzen, de groeiende vraag naar gewassen voor biobrandstoffen, speculatie en klimaatverandering. De honger is wel erg ongelijk verdeeld over de wereld, meent de FAO. Vooral in het zuiden en oosten van Azië, evenals in Afrika onder de evenaar is er gebrek aan eten. In het zogenaamde sub-Saharadeel van Afrika is het aantal hongerigen zelfs gestegen van 170 naar 234 miljoen.

Armoederisico’s Belg. Kinderen(%) België Vlaand Wall EU 18.5 10.3 24.1 19 Globaal Oudertewerkstelling (jobless: 13%kinderen) Gezinstype &HH-samenstelling J_+ kids 77.9 65.4 82.3 J_ - kid 31.9 17.4 40.5 J+ + kid 2.6 2.3 3.5 A +kid 38.5 22.2 54.3 K+3kids 16.7 8.9 21.8 K+1-2ki 8.5 5.0 6.7 Bron: EU-SILC 2011. Legende: J_zonder job; J+ met job; A alleenstaande; K koppel

(Kans)armoede: Determinanten Micro Macro

Armoederisico naar sociodemografische kenmerken België 2007 Micro Armoederisico naar sociodemografische kenmerken België 2007 In 2004 Werlozen 28,4 – werkenden 4,3 Huurders 26,7 – eigenaars 10,7 (nieuwsberichten over grote aantallen gezinnen uit huis gezet (30/dag) OCMW’s kunnen vragen niet aan: krantenbericht hier inlassen OPLEIDING: geen slide WERK Moeders!!! EU-SILC, 2007. FOD Economie. Algemene Directie Statistiek en Economische informatie

Macro “Rijke” Landen Economisch cfr economische crisis Innocenti-rapport Politiek – Distributie rijkdom Type welvaartsstaat Sociaal-democratische: egalitaire aanpak Conservatief-corporatistische: meritocratische aanpak Liberale: Quasi-markt aanbod (vrijheid onderwijs) & vrije schoolkeuze a vraagzijde) weinig overheidscontrole Zuid-Europese Ex-communistische Onderwijs: armoede & ongelijkheid bestendigend of hefboom sociale insluiting? Sociale herverdelingsmechanismen

(Kans)armoede: Gevolgen en Belang JGZ Gezondheid & Ontwikkeling kinderen & Levensloop (tekst Bradley) Welbevinden Schools Presteren Functioneren in Maatschappij Sociale uitsluiting!!! Mechanismen van de gevolgen DAG KINDERRECHTEN GISTEREN: dat kinderen geen honger zouden hebbe!!!

Neonatale toestand & scholing moeder (Vlaanderen) Als in ons land een baby dood wordt geboren, dan is de kans 1,76 keer groter dat dit gebeurt in een lage sociale klasse. "De gezondheidskloof begint al voor de geboorte", zegt Sara Willems, professor aan de Gentse universiteit en expert in de relatie tussen de sociale status en gezondheid. "Hoe armer, hoe ongezonder. Zelfs voor wie nog in de baarmoeder zit." Willems presenteert deze cijfers van het Studiecentrum voor Perinatale Epidemiologie morgen op een seminarie van Samenlevingsopbouw. Het opleidingsniveau van de moeder heeft een indirecte invloed op het gewicht van de pasgeboren baby. Bij de Belgische moeders die enkel lager onderwijs hebben gedaan, weegt 10 procent van de baby's minder dan 2.500 gram, 1,8 procent minder dan anderhalve kilo. Bij moeders met een hoger diploma hebben de pasgeborenen een opmerkelijk hoger gewicht. Slechts 5,6 procent van de baby's daar weegt minder dan 2,5 kilo en 0,8 procent minder dan 1,5 kilo. Ook vroeggeboorten komen veel vaker voor in de lagere sociale klassen. Naarmate het opleidingsniveau van de moeder daalt, stijgt het aantal premature geboorten. "Die cijfers zijn onrustwekkend", zegt professor Sara Willems. "Zeker als je weet dat de gezondheidskloof blijft toenemen en dat dit al op erg jonge leeftijd begint." Een trend die zich dan op latere leeftijd doorzet. Kinderen uit lagere sociale klassen kampen meer met gedrags- en emotieproblemen, zo bewijst een Britse studie. Meer zelfs, de opleiding van het kind zelf heeft opnieuw invloed op zijn gezondheid. Kinderen in het aso eten gezonder dan die uit het bso. "Verschillende factoren spelen een rol", legt Willems uit. "Vrouwen uit lagere sociale klassen hebben vaak een ongezondere levensstijl. Ze eten minder gezond, gebruiken wat meer alcohol en roken meer. Ze wonen ook in minder gezonde woningen en maken minder gebruik van preventieve gezondheidszorg, waardoor ze vaker ziek zijn. Zwangere vrouwen uit lage sociale klassen gaan tijdens het eerste trimester van de zwangerschap minder vaak naar de dokter, met alle gevolgen van dien." Sara Willems UGent (Sara Vandekerckhove − 12/11/12 - De Morgen.be)

Kindersterfte & sociale klasse Bx Welzijnsbarometer 2006: Post-neonatale sterfte “Zonder Arbeidsinkomen” 3x “Tweeverdieners”, Wiegendood (1998-2003) 5X ((0,2%0 – 1,0) Zonder Arbeidsinkomen ± 1/3 pasgeborenen en 0-17j, en 1/3 jong aktieven werkloos; 10% pasgeborenen in 1-oudergezin; 18-24j max. diploma LSO 20%; 8% 18-19j uitkering Bron: Black Report 1980 The Black Committee on Health Inequalities (1977–80):

Levensverwachting (LV) en Gezonde (GLV)* Tussen landen: beste en slechtste: 10-15j verschil Binnenin landen: hoogst en laagst geschoolden: LV(Bx)3-5j; GLV(Bx) 18-20j Opleidingsniveau sterkste predictor ongelijkheid GLV ook in België (Bossuyt N et al 2003) Risico’s: Lage opl. 3 x > Hoge opl. (Bx) obesitas, zwaar roken, depressies Preventief onderzoek cervixCa Blijvende beperkingen levensverwachting zond er lichamelijke beperking, de levensverwachting zonder chronische ziekte, en de levensverwachting op basis van het aantal jaren dat mensen zelf vinden dat ze in goede gezondheid verkeren. Dit nieuwe systeem vult het European Health and Life Expectancy Information System (EHLEIS) aan door statistieken op zowel nationaal als regionaal niveau aan te bieden. Mannen die in 2008 15 jaar waren, worden gemiddeld 77,2 jaar. Vrouwen van diezelfde categorie zullen gemiddeld 82,8 jaar worden. Mannen en vrouwen hebben evenwel dezelfde levensverwachting zonder lichamelijke beperking: 65,6 jaar. Iemand die in Vlaanderen woont, leeft gemiddeld langer en in betere gezondheid. Dat verschil valt vooral op bij mannen. Een Vlaamse man die in 2008 15 jaar werd, wordt gemiddeld 78,4 jaar (67,9 jaar zonder beperking). Een Brusselse man wordt gemiddeld 77,2 jaar (63,2 zonder beperking) en voor een Waalse man is dit gemiddeld 75,1 jaar (61,8 zonder beperking). In 2009 lag de levensverwachting in goede gezondheid in België voor een pasgeboren man 2,7 jaar hoger dan het Europees gemiddelde. Voor vrouwen was dit 1,7 jaar meer. Hiermee hoort ons land bij de top 10 landen van de EU. * MGLV: LV in goede mentale gezondheid 7j (vrouwen) – 10j (mannen) * Duidelijkste uiting gezondheidsongelijkheid tussen arm en rijk

Subjectieve* Gezondheid (“Slechte op 33 j”) en levenslange SES *Beste indicator voor algemene gezondheidstoestand (maatschappelijk en individueel)

Leesvaardigheidsniveau (%) verdeling per kwartiel ESCS (Vlaamse Gemeenschap). Q 1 Q 2 Q 3 Q 4 Niveau 5 5,1 10,8 18,5 32,9 Niveau 4 18,8 28,5 36,8 39,6 Niveau 3 26,9 30,8 28,2 20,0 Niveau 2 25,9 18,8 11,4 5,8 Niveau 1 14,9 8,6 4,4 0,9 Niveau 0 8,4 2,4 0,7 0,7 TOTAAL 100 100 100 100 Niveau 5 (vanaf 625 punten) In staat zijn informatie te evalueren en veronderstellingen uit te bouwen op basis van gespecialiseerde kennis, . Omgaan met concepten die tegengesteld zijn aan de verwachtingen en voortbouwen op een grondig begrijpen van lange en complexe teksten. Niveau 4 (van 553 tot 625 punten) In staat zijn complexe leestaken uit te voeren, zoals het terugvinden van verdoken informatie, de betekenis te interpreteren vanuit taalnuances en om een tekst kritisch te evalueren. Niveau 3 (van 481 tot 552 points) Leestaken van middelmatige complexiteit kunnen uitvoeren, zoals het terugvinden van verschillende stukken informatie in een tekst en verbanden maken met vertrouwde en alledaagse kennis. Niveau 2 (van 408 tot 480 punten) In staat zijn eenvoudige leestaken uit te voeren zoals het terugvinden van lineaire informatie en er de betekenis van afleiden door te refereren aan eigen kennis. Niveau 1 (van 335 tot 407 punten) De hoofdlijnen terugvinden in een tekst over een vertrouwd onderwerp en eenvoudige verbanden leggen Niveau beneden 1 (minder dan 335 punten) Kunnen lezen zonder de vaardigheden te bezitten om uit een tekst iets te leren. Betekent dus dat in het eerste kwartiel (de 25% armsten) bijna de helft van de leerlingen niet in staat zijn “leestaken van middelmatige complexiteit uit te voeren”. Ze zijn niet bekwaam om “verschillende stukken informatie in een tekst terug te vinden”. In het vierde kwartiel (de 25% rijksten) daarentegen zijn 93% van de leerlingen wel in staat tot deze leestaken. In de FranseGemeenschap is de kloof nog groter want de percentages bedragen respectievelijk 72% en 81%.

Wiskunderesultaten: decielgemiddelden t.o.v. alg.gem

(Kans)armoede: Mechanismen

(Kans)armoede: Hoe detecteren? Indicatoren (populatieniveau) Signalen (individueel niveau)

Indicatoren Armoede & Sociale Uitsluiting (populatieniveau) Inkomen, mediaan, 50-60% mediaan Opleiding (schools diploma) Tewerkstelling: niveau & intensiteit NAP-Indicatoren Soc. Insluiting (Nationaal Actieplan België) EU-SILC-enquête (Social Indicators Living Conditions) Armoedebarometer Vl

Indicatoren: niet-monetair (vben) Woning kwaliteit & grootte uitrusting (basiscomfort licht verwarming kookmogelijkheid koken wassen; apparaten TV PC) Omgeving (lawaai, vervuiling, uitzicht…) Voeding (om de 2 dagen vis/vlees/vervanger?) Verplaatsingsmiddelen Gezondheid(szorg) & ADL

Signalen & Criteria (individueel niveau) Bv. Signaallijst stad Turnhout Criteria K&G Family Affluence Scale Eigen kamer, autobezit, vakantie 1x/j, computer, tv

(Kans)armoede: Wat eraan doen? Bewustmaking Beleid Gemeenschapsacties Zorg

Wat doen? Bewustmaking & Beleid Internationale, nationale en regionale forums & acties (awareness, mobilisatie) Wetgeving, regulering en structuren (Internationale, nationale en regionale) Algemeen: Soc. Zekerheid, Belastingen, Premies, Sociale huisvesting, … Specifiek: Armoededecreet 2003 Participatiedecreet Onderwijs: GOK-decreet 2002  LOP’s Intersectorieel: Decr. Flankerend Onderwijsbeleid 2008 Ondersteuning door onderzoek: VLOR, Steunpunten, Armoedebarometer, Sociale Ongelijkheid… Ondersteuning door financiering Actieplannen NAPIncl ; Vl Actieplan tegen Armoede 2009-14; Strategisch Plan Geletterdheid; Vlaanderen in Actie (ViA) Pact 2020 (masterplan vr evenredige deelname alle soc. Groepen) Structurele aanpak economisch : inkomensbeleid met herverdelingsmaatregelen, tewerkstellingsbeleid Structurele aanpak sociaal: breed beleid met kinderopvang, huisvesting, Herverdeling (cfr tekst Van Lancker)

Wat Doen? Gemeenschapsactie Welzijnscampagnes Acties vanuit steden, middenveld, buurten, (lokale) verenigingen, scholen, jeugdwerking bv Mensen voor Mensen WAW-traject Aalst multidimensionele activatie langdurig werklozen (methodiek) niet alleen activering op zich, maar ook welzijnsproblemen en de armoedesituatie. Mensen in (generatie)armoede veel bijkomende problemen (= drempels zoektocht naar werk): schulden, gezondheidsproblemen, kinderopvang, maar ook en vooral angst en een gebrek aan zelfvertrouwen best practices Europa: steun ESF (Europees Sociaal Fonds) http://www.netwerktegenarmoede.be/nieuws/europa-2020-mensen-in-armoede-zoeken-betere-toekomst

Wat doen? Zorg Structureel Gemeenschapsniveau: Scholen; K&G organisatie gezinsondersteuning Huizen vh Kind… Op basis van criteria uit indicatoren of projectmatig Groepsniveau: bv. SIF-gemeenten, achterstallige buurten, scholen (KBS-projecten), Individueel niveau: K&G-criteria cfr onderzoek Baele; ervaringsdeskundigen, interculturele bemiddelaars CLB??? Cfr ervaringsdeskundigen school & tekst communicatie: begrijpen van de “binnenkant van armoede (cartoons)

Zorgbrede School Brede Leer- & leefomgeving creatie/ondersteuning Brede waaier leer- & leefervaringen Brede ontwikkeling ALLE kinderen/jongeren: Competenties!!! Brede leer- & leefomgeving: gezin, school, opvang, buurt, vrienden, werk, vrijetijd, maatschappij;;; Breed netwerk: ouders, jongeren, scholen, culturele init, jeugdwerk, sportver, welzijnsinstellingen, opvanginitiatieven, milieu-instanties, buurtorganisaties, bedrijven, beroepsopleidingen…

Brede school kan alleen groeien & het verschil maken als er sprake is van diversiteit, verbindingen & participatie Gelijke kansen = brede ontwikkeling; meerdere beInvloedende factoren; Belemmeringen wegwerken, mogelijkheden creëren Verbreden = toegankelijkheid, breder aanbod, participatie; Ondersteunen:

Specifieke competenties in concreet maatschappelijke context: in museum beelden bekijken, materialen herkennen, technieken van bewerking, naspelen; Oefenene ontmoeten, maatschappelijk particperen. Denken, delen, uitwisselen Iest doen /produceren dat betekenis heeft voor anderen; Kunst in de buurt brengen

CLB  De binnenkant van de armoede Ouders in Armoede en het CLB – een andere kijk; Vierde Wereldgroep Aalst, s.d.

Bronnen Baele K. (2001): Gezondheids- en welzijnsvoorzieningen voor kansarme gezinnen met jonge kinderen: een antwoord op hun problemen? Eindwerk Interuniversitaire ManaMa JGZ Werkgroep CLB’s (s.d.): Ervaringsdeskundigen in de armoede en sociale uitsluiting in de CLB’s. Vlaamse Overheid, Departement Onderwijs en Vorming, Brussel Observatorium voor Gezondheid en Welzijn Brussel. Welzijnsbarometer – Brussels Armoederapport 2006, GGC Brussel Noppe J. (2015): Vlaamse Armoedemonitor, Studiedienst van de Vlaamse regering – www.vlaanderen.be/svr Raeymaeckers P ((2010): Kinderen in Armoede in Europees perspectief: beleidsgerichte probleemanalyse. Centrum OASeS, Universiteit Antwerpen Dierckx D., Coene J., Raeymaeckers P. , van der Burg M. (red.): Jaarboek Armoede en sociale uitsluiting 2015. Centrum OASeS, Universiteit Antwerpen Nationaal Kinderarmoedbestrijdingsplan – Kinderarmoede bestrijden en het welzijn van kinderen bevorderen (2013). Kinderarmoede in Vlaanderen (2014) Studiedienst van de Vlaamse Regering Milleniumdoelstellingen, VN 2000 Armoede.be | Portaalsite rond armoede in België. www.armoede.be Bradley R.H., Corwyn R.F. (2002) Socioeconomic Status and Child Development. Annu. Rev. Psychol., 53, 371-399 UNICEF Office of Research (2014). ‘Children of the Recession: The impact of the economic crisis on child well-being in rich countries’, Innocenti Report Card 12, UNICEF Office of Research, Florence. UNICEF Office of Research (2007). Child poverty in perspective: An overview of child well-being in rich countries, Innocenti Report Card 7, UNICEF Innocenti Research Centre, Florence.

Teller M. (2012): Kinderarmoede in België. Een gids voor schenkers Teller M. (2012): Kinderarmoede in België. Een gids voor schenkers. Koning Boudewijnstichting, Brussel (www.kbs-frb.be) Roose I., Pulinx R, Van Aevermaet P. (2014) Kleine kinderen, grote kansen. Hoe kleuterleraars leren omgaan met armoede en ongelijkheid. Koning Boudewijnstichting, Brussel (www.kbs-frb.be) Vlaams Actieplan Armoedebestrijding 2010 – 2014 met inbegrip van het actieprogramma kinderarmoede (voortgangsrapport) (2013)  Buyl N. et al. (s.d.): Ouders in armoede en het CLB – een andere kijk. Vierdewereldgroep “Mensen voor Mensen”, Aalst Stad Turnhout. Signaallijst kansarmoede www.turnhout.be/schoolopbouwwerk  Vlaamse Gemeenschapscommissie (2010): Visietekst brede school. Brussel. www.onderwijscentrumbrussel.be Vlaamse Gemeenschapscommissie (2010): Brochure Brede school in Brussel: 1+1 is meer dan 2. Brussel  www.vlaanderen/bredeschool www.vlaams-netwerk-armoede.be Steunpunt GOK. www.steunpuntgok.be https://www.uantwerpen.be/nl/steunpunten/vlaams-armoedesteunpunt/ http://ec.europa.eu/eurostat/news/themes-in-the-spotlight/poverty-day European Parliamentary Research Service: Child Poverty In The EU  http://www.unicef.be/nl/over-unicef/unicef-in-belgie/opkomen-voor-kinderrechten-belgie/kinderen-die-belgie-opgroeien-armoede/ Armoede.be | Portaalsite rond armoede in België. www.armoede.be Decreet betreffende gelijke onderwijskansen (GOK-decreet) 28.06.2002 (BS 14.09.2002) Decreet betreffende de armoedebestrijding (Armoededecreet)21.03.2003 (BS 2003)