BRIEFING ZAAL SMHC d.d.16-12-2015. Spel Verschillen I) Tijd: 20 minuten vs. 35 minuten II) Aantal spelers: 11 spelers vs. 6 spelers III) Maximaal aantal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SPELREGELS IN DE ZAAL MHC De Warande.
Advertisements

Zaalhockey
Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
Begeleiden van 8 tal wedstrijden
Spelregels zaalhockey
Handvest voor de zaalscheids
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Zaalhockeyregels PROGRAMMA I) Verschil tussen veld- en zaalhockey
ZAAL Zaalregel briefing seizoen Regels Hoe was het ook al weer? Nieuwe regels Spel Hervatting Self Pass 3 meter regel In het blok spelen.
Zaalbriefing MHC Weesp 3 december 2013.
Zaalbriefing december 2012.
uitleg (nieuwe) regels 2 december 2010
Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
1 verschillen met het veld zaalregels
verschillen met het veld
Zaalbriefing Commissie Spelregels KNHB, 2012.
Frits Voorhout Hans Eikema
I) Regeltechnisch: wat er staat en wat we doen Handvest voor de zaalscheids VERSCHILLEN VELD VS. ZAAL veld: 23-meterlijnen slaan – pushen 5 meter.
Zaalhockey: een vak apart! “een ander spelletje met andere regels”
In seizoen 2014 – 2015 geen nieuwe regels!. Het maken van een doelpunt: A - aanvaller B - bal binnen C - cirkel D - geheel over de doellijn.
Zaalhockeyregels Spelen van de bal Speelveld / duur van de wedstrijd
ZAAL. ZAAL Zaalhockey briefing seizoen Nieuwe experimentele regel Standaard Keeper mag MAXIMAAL 2 keer per wedstrijd wisselen. Daarna nog.
Zaalbriefing MHC Weesp seizoen
Update Fluiten in de zaal
Scheidsrechterscafé Heet de aanwezigen welkom (op de club en) bij het arbitragecafé.
spelregels zaalhockey
Zaalhockey
Een wedstrijd wordt gespeeld door twee elftallen met elk 11 spelers!
8 december 2014 Rob Versteeg Robert-Jan Frans
Zaalbriefing Clubarbitrage Commissie Spelregels KNHB, 2014.
Zaalbriefing Waar gaan we het over hebben? Self-pass, Blok & Hoge balSelf-pass, Blok & Hoge bal StrafcornerStrafcorner KeeperKeeper Liggend spelenLiggend.
Briefing
Clubscheidsrechter Briefing
Zaalbriefing
Spelregels Hockey Elftallen
ZAAL Nieuwe regels Senioren weer 6 tegen 6 Mondbescherming ook in de zaal verplicht Groene kaart ook tijdstraf. Keeper wissel maximaal 2 keer (volledige.
Zaalhockeyregels 2015/2016 Speelveld / duur van de wedstrijd
Handvest voor de zaalscheids
Zaalbriefing Clubarbitrage Commissie Spelregels KNHB, 2014 Walter de Groot Regio Coördinator ZH 2015.
ZAALHOCKEY
Zaalhockey Voor clubscheidsrechters en CS+
4 november 2007Informatiebijeenkomst HCD Zaalhockey arbitrage & regels Nov 2014.
Presentatie Zaalhockey
Junioren/ senioren & Jongste jeugd 1 december 2016
Spelregelbriefing voor clubscheidsrechters en CS+
Spelregelbriefing voor clubscheidsrechters en CS+
Spelregelbriefing voor clubscheidsrechters en CS+
Spelregelbriefing voor clubscheidsrechters en CS+
Spelregelbriefing voor clubscheidsrechters en CS+
Zaalhockey Spelregelbriefing voor clubscheidsrechters en CS+
Belangrijkste regels zaalhockey
Belangrijkste regels zaalhockey
Spelregels Hockey Elftallen
Alles wat je altijd al wilde weten maar niet durfde te vragen…
Zaalhockey Jongste Jeugd (6E- en 8E-tallen)
Handvest voor de zaalscheids
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Quiz Zaalhockey VHC.
Coach bijeenkomst Zaalhockey!.
Precies zoals op het veld, dus…
Afspraken voor clubscheidsrechters en CS+
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
AFSPRAKEN CLUBSCHEIDSRECHTERS
Spelregelpresentatie voor clubscheidsrechters en CS+
Handvest voor de zaalscheids
Spelregelbriefing voor clubscheidsrechters en CS+
Zaalhockey  INTRODUCEER kort de presentatie: uitleg voor CS en CS+ om goed om te kunnen gaan met de spelregels.
Spelregelbriefing voor clubscheidsrechters en CS+
Belangrijkste regels zaalhockey
Transcript van de presentatie:

BRIEFING ZAAL SMHC d.d

Spel Verschillen I) Tijd: 20 minuten vs. 35 minuten II) Aantal spelers: 11 spelers vs. 6 spelers III) Maximaal aantal spelers: 16 spelers vs. 12 spelers IV) Bank wissel in de rust V) Wedstrijdtafel

Speelveld VERSCHILLEN I) Balken II) 23-meter gebieden vs. Half veld III) Over de achterlijn IV) Cirkel V) Aangeven strafcorner VI) Afstand (5 meter / 3 meter)

VERSCHILLEN ZAAL EN VELDHOCKEY  Slaan -> pushen  5 meter -> 3 meter  Liggend spelen  Bal van de grond  In het blok spelen

NIEUW DIT ZAALHOCKEYSEIZOEN  Weer terug naar 6 x 6  Bitje verplicht  Insluiten mag niet meer  Groene kaart is 1 minuut tijdstraf  Uitvoering vrije push  Wisselen keeper:  aangeklede keeper voor aangeklede keeper onbeperkt  Vliegende keeper voor vliegende keeper onbeperkt  Aangeklede keeper max. 2 keer eruit voor vliegende keeper

VRIJE PUSH  Gewijzigd voor aanvallende vrije push op helft tegenstander  Bal nemen op de plek van de overtreding  Alle spelers op minimaal 3 meter afstand  De bal mag in de cirkel worden gespeeld:  Rechtstreeks via de balk  Nadat de bal 3 meter heeft gerold  Is geraakt door een tegenstander  Nadat de bal de balk heeft geraakt  Voor vrije ballen vlakbij de cirkel geldt:  Hoeven niet meer terug naar 3 meter  Verdedigers die binnen de cirkel staan hoeven niet op 3 meter; maar mogen als ze hiervoor kiezen pas de cirkel uit als aan een van bovenstaande criteria is voldaan.

WAT IS SLAAN?  Inzet stickbeweging op de vloer ingezet op meer dan 50 cm van de bal of  Stickbeweging uit de lucht raakt uitsluitend de bal (en niet of pas daarna de grond)

Spelen HOOG SPEL: WANNEER FLUITEN? * fluiten: gestopte bal met een stijging van > 30 cm gepasste bal met een stijging van > 10 cm tegenstander ondervindt hinder van rijzende pass of of stop geen voordeel: tegenstander kan niet doorspelen * niet fluiten: pass zonder hinder blijft onder de 10 cm stop zonder hinder blijft onder de 30 cm stop in cirkel zonder hinder gaat hoog over doel of achterlijn (aanvallend én verdedigend raken) voordeel: tegenstander kan doorspelen bal over de zijbalk zonder overtreding: inpush

Spelen HOOG TERUG V/D KEEPER Wat mag wel – wat mag niet? bal mag alle kanten op bal moet daarbij uitstuiten, dus: meenemen in de lucht mag niet, maar: onmiddellijke controle naar de grond is ok * bij gevaar: strafcorner * bij slaan: strafbal NB. een hoge push op doel mag altijd met een (vrijwel) stille stick gestopt of afgekaatst worden. Ook boven de schouder; een taxatiefout van een verdediger (bal zat boven het doelvlak) leidt tot een sc.

DE KEEPER Standaard keeper:  Afwijkend shirt  Mag liggend spelen als hij/zij en de bal geheel in de cirkel zijn  Mag niet over middenlijn (tenzij strafbal) Vliegende keep:  Afwijkend shirt  Mag liggend spelen als hij/zij en de bal geheel in de cirkel zijn  Moet een helm op bij strafbal en strafcorner  Mag zonder helm over het hele veld  Heeft de rechten van de standaard keeper bij het stoppen van de bal

WAT IS LIGGEND SPELEN?  De bal spelen terwijl je op de grond ligt  Drie steunpunten aan de grond (arm,hand,knie) terwijl je de bal speelt  Wat wel mag:  Stick horizontaal op de grond leggen met beide handen  In je val een bal spelen  Liggend spelende keeper wanneer hijzelf en de bal geheel in de cirkel zijn

Spelen SPELHERVATTINGEN SPELHERVATTINGEN Tegenstanders altijd op 3 meter. Medespelers idem bij nemen op helft tegenstander. Op helft tegenstander: bal op plaats van de overtreding nemen. Cirkelpenetratie van de bal mag bij een selfpass na 3m ‘loopverplaatsing’ en in een vervolgactie na het spelen tegen een balk, en direct na ‘balbehandeling’ van een 2e speler.

Spelen WAT IS IN EEN BLOK SPELEN? WAT IS IN EEN BLOK SPELEN? Harde pass van dichtbij (minder dan 3 meter) die bewust door een tegenstander heen wordt gespeeld die zijn stick al op de grond heeft is verboden Het criterium ‘van dichtbij’ wijzigt niet, maar de uitleg ‘minder dan 3 meter’ dient ruimer te worden opgevat. Indien een bal gevaarlijk is omdat deze hard richting een laag zittende tegenstander wordt gespeeld moet deze ook worden afgefloten wanneer de tegenstander vanwege de geringe afstand (tot maximaal 6 meter) geen reactietijd heeft. Het criterium ‘stick al aan de grond’ geldt voor een speler die al laag zit en zijn stick al laag heeft. Ook al is er een paar centimeter ruimte tussen de hand en de vloer. gele kaart: zeer korte afstand, spijkerhard ingepasst, blessure bij ontvanger groene kaart: bij hh (zonder gevolgen), pass niet hard genoeg voor geel, afstand net te groot voor geel

VERKEERDE WISSEL ?  Team staat met minimaal 1 speler teveel in het veld  Team wisselt tijdens strafcorner  Team wisselt buiten 3 meter van de middenlijn  Wanneer invloed beperkt is: vermaning of groene kaart aanvoerder bij herhaling  Directe spelinvloed? Geel aanvoerder en strafcorner (bijvoorbeeld inof uitstappende speler ontvangt de bal)

INSLUITEN MET TWEE STICKS?  Verdedigers moeten een opening laten waar de bal doorheen kan worden gespeeld  Doen ze dat niet  overtreding. Buiten cirkel: vrije push. Binnen cirkel: strafcorner  Let op: de bal tegen de balk klemmen is een opzettelijke overtreding! Dus op eigen helft: strafcorner. Binnen eigen cirkel: strafbal

Spelen KAARTEN Tijdelijke verwijdering speler: 2 min. (5 min. bij fors fysieke acties tegen het lichaam); overtreder meldt zich bij tijdopnemer en neemt plaats op strafbank. Tijdelijke verwijdering coach: 5 min. op de tribune. 2x groen = geel 2x geel = rood Aanvoerderskaarten apart

TIJDWAARNEMERS EN COLLEGA SCHEIDSRECHTER  Maak afspraken met zaalleiding: einde speelhelft, strafcorner einde speeltijd, straftijd etc.)  Schaduwtijd bijhouden  Spreek met je collega af hoe je elkaar ondersteunt, veldverdeling etc.

WANGEDRAG BEGELEIDING EN TEAMS?  Spreek begeleidingsteams aan op hun gedrag  Ga geen discussies aan tijdens de wedstrijd  Coach blijft altijd op de bank  Groene kaart coach; geen tijdstraf  Gele kaart coach; 5 minuten op de tribune, speler minder gedurende 5 minuten

Belangrijke punten Nieuwe regels m.b.t. te vroeg in- en uitlopen bij strafcorners Spelhervattingen: self-pass; balcontrole en plek Zorg dat spelers afstand houden

Zaalhockeyscheids MHCW Vragen?