Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van Jochem,Wouter,Bastiaan,Suzan, Hessel,Mathilde
Advertisements

Indeling van hoogtijdagen
Omgaan met geschiedenis
De christelijke boodschap
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Fictieanalyse-proza.
(…om nooit te vergeten…)
Godsdienst.
Multiculti.
Denk aan de sociale competentie
Denk aan de sociale competentie
Geschiedenis.
Het leven geeft te denken
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
Geloof.
De vijf wereldgodsdiensten
Algemene Sociologie PA – B1
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
Een nieuw geloof: het christendom
Hoofdstuk: Multiculti
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Overzichten geschiedenis
De Bijbel De leer Het christelijk leven
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Jodendom in Christendom
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
sociologie en diversiteit
Kalenders Jaar 4 seizoenen Ca. 12 maanden (manen) Ca. 52 weken
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Jom Kippoer (grote verzoendag)
Bijbel en Koran.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Secularisatie en ontkerkelijking
Bijbel en Koran. Vragen Tot welke religie reken je jezelf? Ben je goed thuis in die religie? Ben je enigszins thuis in de (een) andere religie? Waarom.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Communicatie & Relatie
Nieuw Begin. Voorbeeld: Rosj Hasjana, het joods nieuwjaar De wisseling van de jaren en daarmee de jaartelling is niet bij alle culturen identiek. Volgens.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Brief aan de Galaten -51- de grondbeginselen van de nieuwe schepping.
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Het jodendom 1 inleiding.
Joodse Feesten Jodendom.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
De verbreiding van de islam
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Pluriforme samenleving
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Het Christendom Circa het jaar 0.
§1.4 Het indelen van de tijd
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Parabool: levensstijl van winnen of verliezen
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwing Christendom (Ikos)

Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie

Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies Module gvo Filosofie

Opzet deze module Inleiding 4 lessen Afsluiting in gemengde groepen

De lessen Elk hoofdstuk uit het boek wordt voorbereid door een groepje van twee of drie  Maak een samenvatting  Bij elk hoofdstuk een opdracht  Bedenk bij de stof van het hoofdstuk zelf een verwerkingsopdracht: een discussievraag, een spelvorm, een verhaal, of iets anders

Cultuur Cultuur - natuur Definitie: "Stelsel van gedragsbepalende normen, waarden en denkbeelden in een bepaalde samenleving of groep."

StelselAfzonderlijke elementen vormen patronen. Er is constantie (door overdracht) en ontwikkeling (endogeen, exogeen) Gedrags- bepalend Soms verschillend van wat beleden wordt. Bewust of onbewust. Waarden en normen Norm: concrete richtlijn voor handelen. Waarde: wat waard is om na te streven Denk- beelden O.a. een wereldbeschouwing: manier van kijken naar de werkelijkheid als geheel GroepOnderscheid micro-, meso- en macronivo

Cultuur Binnen een groep kunnen verschillende kulturen naast elkaar bestaan: dominante cultuur subcultuur tegencultuur

Cultuur Een cultuur wordt bepaald (gedetermineerd) door: - economische factoren - leeftijd - natuurlijke omstandigheden - religie - politieke situatie - techniek - etc.

Religie Twee definities: "Religie is een complex van handelingen, voorstellingen en ervaringen van enkelingen en groepen die betrekking hebben op een andere, meestal als hoger ervaren werkelijkheid." "Religie is betrokkenheid op een andere, beslissende werkelijkheid."

Religie 4 elementen die kenmerkend zijn voor religie: transcendentie een orde of wet besef van een tekort een falen voorstelling van herstel, van heil

Religie Bij religie gaat over fundamentele levensvragen: God MensWereld

Typen religie animisme dynamisme polytheisme monotheisme

Bronnen van religie Ervaringen (het hogere – het diepere – het heilige) Levensvragen Traditie

Functies van religie Integratie Vb: Door bij een religie te horen hoor je erbij, val je niet buiten de groep Compensatie Vb: In de kerk kun je gewaardeerd worden, ook als je dat niet meemaakt in je beroep. Legitimatie Vb.: In de religie vind je ondersteuning voor je meningen Zingeving Vb.: Door het geloof kun je de wereld zien als en zinvol geheel, dat kan je hoop geven.

Kalenders Jaar 4 seizoenen Ca. 12 maanden (manen) Ca. 52 weken Ca. 365 dagen

Kalenders Joodse kalender: gebonden maanjaar, 12 of 13 maanden per jaar Christelijke kalenders: gebaseerd op romeinse, met vaste maandlengte (Egypte)  Westerse kerk: Gregoriaanse kalender  Oosterse kerk: Juliaanse kalender Islamitische kalender: zuiver maanjaar van ca. 354 dagen

Jaartellingen Joods: v.a. de Schepping 3761 v. Chr Christelijk: Anno Domini, v.a. de geboorte van Christus Islamitisch: AH, Al Hidjra, vanaf de emigratie van Mohammed van Mekka naar Medina 622 We leven nu in het jaar: Joods: 5766 Islamitisch:1426 Christelijk:2005

Joodse en christelijke feestdagen Pesach 6,7 Sjevoeoth 7 weken 23 Sjimchat Tora Sukkot 11 Yom Kippoer 1,2.Rosj hasjana 25 Chanukka 9 Av 14 Poerim Pasen Pinksteren Hemelvaartsdag 40 dagen 10 dagen Aswoensdag 40 dagen tijd Carnaval Kerstfeest Advent 4 weken

Joods:Feestrol:Christelijk: PesachPaasfeestHoogliedPasen Hemelvaart SjevoeothWekenfeestRuthPinksteren Tisja beAvTempelverwoest ing Klaagliederen Rosj HasjanaNieuwjaar Yom KippoerGrote verzoendag SukkothLoofhuttenfeestPrediker ChanukkahKerstfeest PoerimLotenfeestEsther