E-klas en PAL-student Digitaal lesmateriaal voor bètavakken h/v E-klassen 10 november 2015 Cor de Beurs en Arjan de Graaf.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Fred Beumer.
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Industriële Chemie VWO 6
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Gepersonaliseerd leren
Workshop Wiskunde D Dag juni, Utrecht
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
KNAG-onderwijsdag 10 december Haal meer uit de ICT van buiteNLand Hub Stohr en Maarten Boddaert
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Welkom.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
(Re)arrangeren e-klassen met Wikiwijs Maken
Flexibel curriculum met behulp van ICT
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Customize!.
Eelco Dijkstra, Pieter Hogenbirk Amsterdam Almere I&I conferentie 2015.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Workshop uitleg (Re)arrangeren e-klassen met Wikiwijs Maken Cor de Beurs en Arjan de Graaf.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Een maatwerkdiploma Ervaringen op het Picasso Lyceum Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
MAVO - HAVO - VWO Vinden en arrangeren met Wikiwijs Maken Linda le Grand.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
ICT Informeren, Communiceren en Technologie “Technologie inzetten om ons maximaal bezig kunnen houden met wat we leuk vinden, namelijk informeren en communiceren”
WAAROM BEN IK EEN GESCHIKTE LC- KANDIDAAD. ACTIEVE VOORTREKKER – ONDERWIJS VERNIEUWING -Het sportklasproject tot een succes gemaakt. -Flex It project.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Internationalisering op school
ICT in het speciaal onderwijs
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Proeflokalen Vitalis (lopend onderzoek)
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Werken aan vakvernieuwing in steunpunten
Stichting Praktijkleren
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
The Future Teacher 3.0.
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

E-klas en PAL-student Digitaal lesmateriaal voor bètavakken h/v E-klassen 10 november 2015 Cor de Beurs en Arjan de Graaf

E-klas en PAL-student Voorspelling ICT gaat steeds belangrijker rol spelen in Onderwijs: Steeds meer educatieve bronnen beschikbaar (Lesmodules, Apps, filmpjes, interactieve toetsen …..) Steeds meer educatieve bronnen beschikbaar (Lesmodules, Apps, filmpjes, interactieve toetsen …..) Steeds meer ICT-tools voor communicatie/prestatietracking... Steeds meer ICT-tools voor communicatie/prestatietracking... Docenten steeds minder afhankelijk van methoden. Docenten steeds minder afhankelijk van methoden.

E-klas en PAL-student Landelijke projecten 8 jaar ervaring e-klas& PAL-student Universiteiten/HBO + scholen (> 40) +ICT-ontwikkelaars + vakdidactici: 1200 slu lesmateriaal 1200 slu lesmateriaal 1200 slu lesmateriaal 1200 slu lesmateriaal Ondersteuning door studenten Ondersteuning door studenten Aansluiting VO<>HO <> bedrijven Aansluiting VO<>HO <> bedrijven Heel veel ervaring met do’s en don’ts van e-learning Heel veel ervaring met do’s en don’ts van e-learning

E-klas en PAL-student Ervaringen Scholen willen ICT als hulpmiddel om meer maatwerk te kunnen bieden Lastig De zelfregulerende leerling bestaat niet De zelfregulerende leerling bestaat niet Alleen succes als docenten en leerlingen ICT als meerwaarde ervaren. Alleen succes als docenten en leerlingen ICT als meerwaarde ervaren. Automatisering moet ondersteunend zijn aan docenten. De docent is de crux. Automatisering moet ondersteunend zijn aan docenten. De docent is de crux. We staan slechts aan het begin! We staan slechts aan het begin!

E-klas en PAL-student Aanbevelingen Lessen doelgericht blended inrichten Lessen doelgericht blended inrichten ICT + traditionele werkvormen ICT + traditionele werkvormen Open source digitaal lesmateriaal Open source digitaal lesmateriaal Aanpasbaar voor doelgroep Aanpasbaar voor doelgroep Gepersonaliseerd gebruik docenten Gepersonaliseerd gebruik docenten Verder leren in wisselwerking met lespraktijk Verder leren in wisselwerking met lespraktijk Netwerken van vakdocenten organiseren (PLG’s) Netwerken van vakdocenten organiseren (PLG’s)

E-klas en PAL-student Meerwaarde ICT-bronnen? Enkele voorbeelden Inslijpen: formule generator Sk Begripsvorming: applets Contexten: introductie/toepassing Verdieping: college hoogleraar Interactieve toetsen Oriëntatie studie/beroep

E-klas en PAL-student Gereedschappen voor docenten Alles in Wikiwijs (open source) Alles in Wikiwijs (open source) Zoekbaar op onderwerpen Zoekbaar op onderwerpen Arrangeerbaar (lego) Arrangeerbaar (lego) Arrangeerbaar (lego) Arrangeerbaar (lego) Aanpasbaar (tekstverwerker) Aanpasbaar (tekstverwerker) Ook vo-content Ook vo-content Scholing in VO-HO-netwerken Scholing in VO-HO-netwerken