Democratie maakt plaats voor fascisme Hoofdstuk 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Duitsland in het interbellum
Advertisements

Maatregelen Verbod op lichamelijk geweld tegen Joden.
1.3 democratie maakt plaats voor fascisme
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Hoofdstuk 3.
Anne frank Anne Frank die is geboren in 1921
Historische context Duitsland 3
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
Het socialisme Paragraaf 7..
Democratie maakt plaats voor Fascisme
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
Fascisme en Nationaal-Socialisme
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Kenmerk 42 De Duitse bezetting van Nederland Les 41 – De Bezetting
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 41 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 41 Racisme, discriminatie, genocide.
Nazi Duitsland 3.2, Een wankele republiek.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
Hitler komt aan de macht
Hitler!.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Opkomst van het nationaal-socialisme
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Nazi Propaganda.
Kristallnacht 1938.
Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht
De eeuw van de Holocaust
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog
Vergelijking van dictators: veel verschillen
Tijd van wereldoorlogen,
De Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
De Tweede Wereldoorlog
Democratie maakt plaats voor fascisme
De Tweede Wereldoorlog
Democratie maakt plaats voor fasciscme
Hoofdstuk 2: Tussen twee wereldoorlogen
Duitsland werd na WO-I…
De Tweede Wereldoorlog
2.3 Hoe kon Hitler aan de macht komen?
Duitsland Hoofdstuk 5 Het Derde Rijk I
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
Fascisme en nationaal- socialisme Hoofdstuk 1. Wat gaan we doen? Verschillen en overeenkomsten De Republiek van Weimar Het Derde Rijk Opdrachten.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Hoofdstuk 4 De Weimar Republiek I
Duitsland Hoofdstuk 4 De Weimar Republiek II
Het interbellum Duitsland: van democratie naar dictatuur
Context 2: Duitsland Les 6 – Nazi’s aan de macht.
De Tweede wereldoorlog Deel I
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Het interbellum De opkomst van Adolf Hitler
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Thema 10 Europa.
De wereldoorlogen 5.2 Communisme en fascisme
Les 1 – Hitler grijpt de macht
Kenmerk 42 De Duitse bezetting van Nederland Les 1 – De Bezetting
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
Wereldtentoonstelling Parijs, 1937
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Wereldoorlogen en staat en natie
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
Wereldtentoonstelling Parijs, 1937
§2.3 Duitsland van democratie naar dictatuur
§3.4 De crisistijd In deze presentatie leer je over:
Aantekening: - Hitler aan de macht
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

Democratie maakt plaats voor fascisme Hoofdstuk 1

Wat gaan we doen? Huiswerk Het Nationaal-Socialisme in de praktijk Het Derde Rijk Opdrachten

Het Nationaal-Socialisme in de praktijk NSDAP beheerste de hele samenleving Du bist nichts, dein Volk ist alles! Duitsland moest zelfvoorzienend zijn NSDAP zorgt voor verschillende organisaties in dienst van het volk

Het Derde Rijk (Duitsland ) Economisch autarkisch (= zelfvoorzienend): -Industrie in teken van oorlog -Landbouw produceert noodzakelijke levensmiddelen Eenheidsgevoel Duitsers: -Oprichting vakbond (Deutsche Arbeidsfront) -Vakantie- en vrije tijdsbesteding (Kraft durch Freude) -Indoctrinatie van de jeugd -Hitler Jugend -Bund Deutsches Mädel -Arbeidsplicht -Onderwijs volgens Nationaal- Socialisme -Zie tekstkader p. 22 -Ministerie van Volksvoorlichting en propaganda -Rijkscultuurkamer Bekrachtigd door: -Schutsstaffel (SS) -Allgemeine SS -Waffen-SS

Dit geldt niet voor alle Duitsers: Vanaf 1933 komen maatregelen tegen Joden! Joden mogen niet meer: -Goederen verkopen aan Duitsers -Gebruik maken van openbare voorzieningen -Beroepen uitoefenen als: -Docent -Soldaat -Hoge bestuursfuncties -Advocaat

Opdrachten: Maken opdrachten 10 / 11