Proefstuderen Pedagogiek hr: Over opvoeden gesproken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
John Vaupell Justin van der Steen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Met stage wil ik vooral veel ervaring in verschillende gebieden opbouwen, zodat ik later precies weet wat ik later zou willen doen en veel nieuwe vaardigheden.
Profielwerkstuk maken
Door belonen, negeren en corrigeren.
Collectief portfolio groep 3
Een lessenserie van drie lessen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Iedereen coach naar Jef Clement.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Jij, God en je kind.
De basis van ADSL: het constructivisme
Workshop klassenmanagement
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Studie Loopbaan Coaching
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeden.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Opvoeding en pedagogiek
Pedagogische theorieën
Bijeenkomst September 2015
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Groepsdynamiek 1.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Welkom op onze ouderochtend
Hafida El-Gharbaoui
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
(Ped)agogiek Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Welkom op onze thema-avond
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Pedagogiek als beroep.
Autoritair vs autoritatief
Holistisch perspectief
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Gemeenten regelen jeugdzorg
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Transcript van de presentatie:

Proefstuderen Pedagogiek hr: Over opvoeden gesproken Inleiding in de pedagogiek

Programma Welkom Inleiding in het vak van de Pedagoog De basisdimensies van opvoeden Mijn eigen opvoeding

Als pedagoog lijkt het me leuk om…………………………………….

Wat doet een pedagoog? Kerntaken: Analyseren van de pedagogische vraag Ontwikkeling van kind/jongere stimuleren Mede-opvoeders ondersteunen bij ontwikkeling en opvoeding. Voorwaarden scheppen voor ontwikkeling en opvoeding Organisatorische en bedrijfsmatige taken Professionaliseringstaken

Het eerste jaar pedagogiek Voltijdopleiding jaar 1 Kw 1 kw 2 Kw 3 kw 4 Semesterthema Oriëntatie op opvoeding en beroep Semesterthema De grote stad Over opvoeden gesproken 6EC   Assessment 2EC Opgroeien in de stad 5EC Psychologie 4EC Als opvoeden niet vanzelf gaat Onderzoek Communicatie Project 1 Beroepsorientatie: Taalplezier 7EC Project 2: Grote stad Praktijkervaring en reflectie (stage) 4 EC SLC 3 EC Keuzevakken 6 EC

Een eerste Inleiding in de pedagogiek eventueel thuis afmaken, ontstaan, pedagogen ontstaan, inleiding.

Het begrip Pedagogiek Paidagoogia = pais (kind) + agogein (leiden) Opvoeding van kinderen en jeugdigen van 0-21 Andere woorden voor pedagogiek: Opvoedkunde Opvoedingsleer Opvoedingswetenschap http://www.youtube.com/watch?v=uAl2aLweRXw Filmpje baldadige jeugd 1948 2 minuten gebrek aan leiding door volwassenen? Taak van de volwassenen?!

Thema’s Over ‘opvoeden gesproken’ Deel A: visie Deel B: Opvoeden in het gezin Inleiding Pedagogische stromingen en hun denkers Wereldwijd opvoeden vroeger en nu Wat is de invloed van opvoeding? De ouder en het kind Het opvoedproces (pedagogische) modellen Gezinsvormen en opvoeding Oriëntatie op het beroepen veld Deel A: Visie Deel B: Opvoeden in het Gezin

Opvoeding Waar denk jij aan bij het begrip ‘opvoeden’? Maak individueel een mind-map Vergelijk met een medestudent Bewaar dit briefje voor bijeenkomst 8

Een Definitie van opvoeding Welke van door jullie opgeschreven steekwoorden zie je terug onderstaande definitie van opvoeding? “Opvoeding is alle omgang tussen ouder en kind waarbij de ouder gericht een relatie met het kind aangaat. De ouder biedt het kind: liefde, geborgenheid, veiligheid, intimiteit, aandacht, grenzen, instructie, ondersteuning en controle. Hierdoor zal het kind tot zelfontplooiing komen en over het nodige zelfvertrouwen en de nodige zelfstandigheid en zelfredzaamheid beschikken om richting te geven aan zijn verdere leven” (Becker 2012)

De 4 basis dimensies van opvoeding Ondersteuning bieden Instructie geven Controle uitoefenen Grenzen stellen (Rispens, Hermanns & Meeus, 1996)

1 Ondersteuning bieden Warmte en affectie Responsiviteit Sensitiviteit 1212 Het opvoedgedrag van de ouder dat liefde en zorg voor het kind uitdrukt en dat zich richt op zijn fysieke en emotionele welzijn. FILmPJE 1 draadstaal - fred en ria over de opvoeding straf 1.35 min Filmpje 2 metropolis Buitenlandrubriek waarin we naar de wereld kijken door de ogen van lokale filmmakers. In veel landen is slaan onlosmakelijk verbonden met het opvoeden van kinderen. En dat is heus niet altijd een corrigerende tik. 25 min Filmpje 3: Zo leer ik mijn hond niet te bijten, negeren 2 minuten 1 Ondersteuning bieden Warmte en affectie Responsiviteit Sensitiviteit Beloning Straf: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1132350 25 Negeren http://www.youtube.com/watch?v=be6nDzmpgt4 2 min Ondersteuning (materieel en emotioneel)

1 Ondersteuning bieden Warmte en affectie Responsiviteit Sensitiviteit http://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0 Beloning Straf Negeren Ondersteuning (materieel en emotioneel) Het opvoedgedrag van de ouder dat liefde en zorg voor het kind uitdrukt en dat zich richt op zijn fysieke en emotionele welzijn. FILmPJE 1 draadstaal - fred en ria over de opvoeding straf 1.35 min Filmpje 2 metropolis Buitenlandrubriek waarin we naar de wereld kijken door de ogen van lokale filmmakers. In veel landen is slaan onlosmakelijk verbonden met het opvoeden van kinderen. En dat is heus niet altijd een corrigerende tik. 25 min Filmpje 3: Zo leer ik mijn hond niet te bijten, negeren 2 minuten

2 Instructie geven Duidelijk maken aan het kind wat de bedoeling is van iets en welk gedrag verwacht wordt. Het kind leert strategieën ontwikkelen om problemen op te lossen en wordt zelfstandig Verkeerde instructie kan averechts werken!!! Als ouders niet de vaardigheden hebben om hun kind op een goede manier te begeleiden kan dit averechts werken. Als ouders bijvoorbeeld onduidelijke instructies geven, het kind niet complimenteren, of ongeduldig worden en de opdracht uit handen nemen, dan leidt dit alleen maar tot aversie tegen leren.

Voorbeeld instructie geven De bedoeling is dat de kinderen gekleurde ringen op gekleurde stokjes doen zodat de kleuren van de ring en het stokje hetzelfde zijn. Dit taakje is doorgaans net te moeilijk voor tweejarigen, zodat ondersteuning door moeder noodzakelijk is. Moeder van Jasper: “Ja, dat is oranje, die hoort daar. Goed zo. Nee, die is niet oranje. Dat is geel, maar die mag je ook wel eerst doen als je wil. Kijk die hoort op dit stokje, want die is ook geel. Ja, goed zo. Welke wil je nu doen?” Discussie 20 minuten

Voorbeeld instructie geven Moeder Martijn: “Nee. Nee. Nee. Fout, allemaal fout. Waarom doe je dat nou? Kijk nou even goed. Waar is de blauwe? Ja, dat is blauwe. Nee joh, niet daar. Nee. Dat is toch niet goed? Dat zie je toch? Kijk nou!” Nu mag je raden welke van de twee jongetjes halverwege de taak met de ringen ging gooien en daarna wegliep, Jasper of Martijn?

Controle uitoefenen Niet zozeer in de vorm van machtsuitoefening, maar door het kind uitleg te geven waarom iets moet of niet mag, door een beroep te doen op zijn verantwoordelijkheid en zelfstandigheid en aanwijzingen te geven voor gewenst gedrag = Autoritatieve controle Autoritaire controle (druk uit oefenen) heeft een negatieve invloed op de sociale en cognitieve ontwikkeling

Grenzen stellen Uitgangspunt: alle gedrag is aangeleerd en kan dus ook weer worden afgeleerd (behaviorisme) Maakt gebruik van straffen en belonen: belonen van positief gedrag leidt vaak tot minder negatief gedrag. Consequent opvoedgedrag!

Wereldwijde Opvoedingspraktijken http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1132350 Hoe zie jij de verschillende opvoedingsdimensies terug? Wat valt je op? Welke verschillen en overeenkomsten zie je met je eigen opvoeding?

Bewustwording van je eigen opvoeding Waarom denk je dat het voor een aankomend pedagoog van belang is om terug te blikken op je eigen opvoeding? Waar zou jij je op willen richten bij het ondersteunen van mede-opvoeders bij ontwikkeling en opvoeding? Wat vind jij belangrijk?

Pedagogische opvoedingsdoelen in Nl context Intentioneel opvoedgedrag De drie Z`s van Kuipers (2008) Zelfstandigheid Zelfredzaamheid Zelfvertrouwen

Hoe gaan we hiermee aan de slag in de opleiding? Ervaringen van studenten Praktijkervaring en reflectie, studieloopbaancoaching en projecten

Tot slot Eerste indruk? Is pedagogiek misschien iets voor jou? Dank voor jullie aandacht & wie weet tot ziens! Rondleiding door gebouw!