School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
op deze informatiebijeenkomst van het
Realisatie kindcentrum
Andere (school)tijden in het onderwijs
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Samenwerken in burgerschap
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Informatieavond profielkeuze vwo 3
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Kennismaken met schermen
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
OFC28 mediawijsheid les 4.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
School en Samenleving programma terugblik lessen Hoofdstuk 11 debat Wouter Pols wie gaat het debat aan samenvatting lessen verdere.
School en samenleving week 5 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: pascal medsite: schpa.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogische theorieën
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Opdrachten en eindopdracht
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
ExpressieExpressie Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid 1.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
MA Uitdagend onderwijs op de MA Leerarrangement Koen Luijs Rob van den Dool Suzanne Niemeijer.
Hoe pedagogisch handelen?
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Wat is DRAMA??.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Open ruimte door kleinschaligheid
bij de kick-off Modulariseren
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Pedagogische relatie in VO en MBO
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid
Presentatie VMBO Trivium College
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Basiskennis LOB.
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa

Programma vandaag Pitches door werkgroepen Terugblik Theorie hoofdstuk 3 Voorbereiding week 4

Pitches Pitches 5 x 10 minuten Tip: Maak aantekeningen van de presentaties

Terugblik week 2 Wat zijn de 5 verschijningsvormen van de brede school? Welke maatschappelijke trends zijn van invloed geweest op de ontwikkeling van de brede school? Wat wordt verstaan onder ´verbreden en verbinden´?

Terugblik week 2+ voorbeelden/artikel/life-college-schiedam- vo/ voorbeelden/artikel/life-college-schiedam- vo/ Onder welke variant valt deze school? Welke kenmerken zie je terug? Hoe zie je ´verbreding en verbinding´terug?

Hoofdstuk 3 de pedaogigische basis van de brede school Oorsprong (brede) school: School  Scholė (Grieks)  vrije tijd Plaats van de Brede School: Gezin  Brede School  Samenleving Aanbod Brede school: ◦Kennismaking met de wereld ◦Leren van elkaar ◦Ontspanning ◦Opvang

Van school naar brede school Ontwikkeling school – brede school: Leerplicht 1901 Uitbreiding curriculum Leren als toegang arbeidsmarkt Oefengebied in het samenleven: “school is samenleving in embryonale vorm”(Dewey) Brede School: ◦  toekomstvoorbereiding ◦  toekomstontwerp

Het principe van leren Hoe leren kinderen?

Het principe van leren Onderbouw: Activiteiten ondernemen Ervaringen opdoen Leren Ervaringen doordenken (symbolen) Bovenbouw: Ervaringen oproepen (mbv symb) Ervaringen presenteren (mbv symb) Leren Ervaringen bewerken (mbv symb) Onderwijs is ‘laten zien’ (Prange)

Leren in de Brede School Doel van school: interactie op gang brengen Doel Brede School is gelijk maar heeft meer mogelijkheden: 1. Groter aanbod = meer ervaringen 2. Afstemming opvoeding thuis en op school versterkt wederzijds Pedagogische opdracht brede school school: Toekomstvoorbereiding: kwalificeren en socialiseren Toekomstontwerp: levensecht leren

7rvMiA&feature=plcp 7rvMiA&feature=plcp Levensecht leren Ervaringsgericht leren Toekomstvoorbereiding Toekomstontwerp

Toekomst voorberiding en ontwerp Toekomstvoorbereiding: ◦Kwalificeren ◦Socialiseren Toekomstontwerp: ◦Wet van respect (rekening houden met de ander) ◦Afstand nemen (reconstructie van ervaringen) ◦Perspectief op de toekomst

Levensecht leren als middel Levensecht leren: brug tussenschool en maatschappij Activiteiten ondernemen  ervaringen opdoen  deze doordenken  koppelen aan cognitieve vaardigheden  ontwikkelt eigen initiatief en nieuw perspectief

Pedagogische werkkader Robin Alexander (2008): Tijd Ruimte Het curriculum Het onderwijsarrangement Regels, routines, rituelen

Voorbereiding week 4 Bestudeer de artikelen van Furedi (Natschool)