School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Programma vandaag Pitches door werkgroepen Terugblik Theorie hoofdstuk 3 Voorbereiding week 4
Pitches Pitches 5 x 10 minuten Tip: Maak aantekeningen van de presentaties
Terugblik week 2 Wat zijn de 5 verschijningsvormen van de brede school? Welke maatschappelijke trends zijn van invloed geweest op de ontwikkeling van de brede school? Wat wordt verstaan onder ´verbreden en verbinden´?
Terugblik week 2+ voorbeelden/artikel/life-college-schiedam- vo/ voorbeelden/artikel/life-college-schiedam- vo/ Onder welke variant valt deze school? Welke kenmerken zie je terug? Hoe zie je ´verbreding en verbinding´terug?
Hoofdstuk 3 de pedaogigische basis van de brede school Oorsprong (brede) school: School Scholė (Grieks) vrije tijd Plaats van de Brede School: Gezin Brede School Samenleving Aanbod Brede school: ◦Kennismaking met de wereld ◦Leren van elkaar ◦Ontspanning ◦Opvang
Van school naar brede school Ontwikkeling school – brede school: Leerplicht 1901 Uitbreiding curriculum Leren als toegang arbeidsmarkt Oefengebied in het samenleven: “school is samenleving in embryonale vorm”(Dewey) Brede School: ◦ toekomstvoorbereiding ◦ toekomstontwerp
Het principe van leren Hoe leren kinderen?
Het principe van leren Onderbouw: Activiteiten ondernemen Ervaringen opdoen Leren Ervaringen doordenken (symbolen) Bovenbouw: Ervaringen oproepen (mbv symb) Ervaringen presenteren (mbv symb) Leren Ervaringen bewerken (mbv symb) Onderwijs is ‘laten zien’ (Prange)
Leren in de Brede School Doel van school: interactie op gang brengen Doel Brede School is gelijk maar heeft meer mogelijkheden: 1. Groter aanbod = meer ervaringen 2. Afstemming opvoeding thuis en op school versterkt wederzijds Pedagogische opdracht brede school school: Toekomstvoorbereiding: kwalificeren en socialiseren Toekomstontwerp: levensecht leren
7rvMiA&feature=plcp 7rvMiA&feature=plcp Levensecht leren Ervaringsgericht leren Toekomstvoorbereiding Toekomstontwerp
Toekomst voorberiding en ontwerp Toekomstvoorbereiding: ◦Kwalificeren ◦Socialiseren Toekomstontwerp: ◦Wet van respect (rekening houden met de ander) ◦Afstand nemen (reconstructie van ervaringen) ◦Perspectief op de toekomst
Levensecht leren als middel Levensecht leren: brug tussenschool en maatschappij Activiteiten ondernemen ervaringen opdoen deze doordenken koppelen aan cognitieve vaardigheden ontwikkelt eigen initiatief en nieuw perspectief
Pedagogische werkkader Robin Alexander (2008): Tijd Ruimte Het curriculum Het onderwijsarrangement Regels, routines, rituelen
Voorbereiding week 4 Bestudeer de artikelen van Furedi (Natschool)